Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Anti-deppressiva van invloed op de werking schildklier?

Bericht door vlaggetje »

Goedemiddag daar ben ik weer,

ik heb hier gelezen dat de werking van anti-deppressiva van invloed is op de werking van de schildklier klopt dit? Betekent dat dat je minder of meer medicatie nodig hebt? Sinds mei slik ik citalopram 40, opgehoogd van 20.
Ik voel me nog steeds slecht, vandaang naar buiten, wiebelig, trillen, nerveus diaree, wegtrekkers en angstig, geen energie, benauwd.

Er zit een patroon in medicatie verlagen en dan gaat het een paar dagen iets beter, daarna komen de klachten weer heel hard terug.
Ik ga as donderdag sinds 3 jaar naar de endo ik hoop dat die er iets zinnigs over kan zeggen. Ik slik nu 0,1,625 kom van 1,37,5 nu tsh van 0,1 ft4 15.

Is er iemand met vergelijkbare waardes en klachten?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Vriendelijke groet Janet
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Bericht door laura »

hallo Janet,

Voor de overzichtelijkheid heb ik twee van je onderwerpen samengevoegd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

nieuwe uitslagen iemand?

Bericht door vlaggetje »

Tsh 0,13 ft4 17 ft3 4

Ik slikte 0,1,35,5
Nu. 0',093,25

De endo zei dat ze via een amerikaanse site ontdekt heeft dat ik doordat ik mirtasipine (remeron) slik, 7,5 nm om te slapen, de spiegel van de thyrax sterker word,.

Nou heb ik al lichte hyper waardes sinds april en raad ze me aan nog 3 keer een kwartje af te bouwen, is het niet logischer om de myrthasipine te verlagen of kom ik dan in een hypo? Ik vind het maar ingewikked allemaal.
Klachten zijn nog steeds, gspannen vermoeid, benauwd onrustig.

Iemand ervaring met deze combinatie?

Daarna overstappen op andere medicijnen, mijn voorkeur gaat uit naar tirosint.

Groetjes Janet
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: nieuwe uitslagen iemand?

Bericht door laura »

vlaggetje schreef:Ik slikte 0,1,35,5
Nu. 0',093,25
Ik begrijp niet zo hoeveel je slikt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Bericht door vlaggetje »

Hoi Laura ik slikte 1 witte en anderhalf blauwe thyrax en nu een kwartje minder dan 1 witte,

Groet janet
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Bericht door Thyrannoyed »

Ik vind het altijd makkelijker om schildkliermedicatie in microgrammen te duiden; dan raak je in ieder geval die 0, kwijt.

Maar volgens mij klopt je berekening ook niet helemaal:
"1 witte en anderhalf blauwe thyrax" = 137,5 mcg
"nu een kwartje minder dan 1 witte" = 93,75 mcg
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Bericht door vlaggetje »

Hoi, thyranoyesd rekenen is absoluut niet mn sterkste kant, maar dat klopt, slik nu inderdaad 93,75 thyrax voorheen 137,5 mcg.

Vriendelijke groet Janet
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Bericht door Thyrannoyed »

Wat ik in jouw verhaal zo opmerkelijk vind is dat je van een TSH van 2,9 (waar je je redelijk bij voelde), via TSH 1, nu bij 0,13 bent belandt en dat als lichte hyperwaardes benoemt. Als je je bij een TSH boven de 1 beter voelde, dan is 0,13 denk ik behoorlijk hyper.

Slik je nu (weer) een ander antidepressivum, tegen stemmingswisselingen/angstklachten? Weet je zeker dat je geen last hebt gekregen van de nieuw verpakte Thyrax? Ik kreeg hiervan vreselijke paniekaanvallen en angstklachten door verbeterde opname/houdbaarheid.

Is het inderdaad niet verstandiger om over te gaan stappen op een ander schildkliermedicijn? Misschien dat je je dan prettiger gaat voelen dan met antidepressiva.
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Bericht door vlaggetje »

Hoi thyranoid,

Bedankt voor je reactie ik ga niet overstappen op een andere ad, maar ben de thrax aan het verlagen om weer enigsinds in de buurt te komen van de 1 daar ben ik nu al 4 maanden mee bezig. Nu overstappen op bv ethorox maakt dat ik naar alle waarschijnlijkheid nog meer ga hyperen en dat wil ik voorkomen. Dus ik wil eerst kijken op hoeveel thyrax ik ongeveer uitkom.

Voordat ik overstap en mijn voorkeur gaat uit naar tirosint, volgens de arts zijn het lichte hyper waardes voor mij is het behoorlijk hyper, dus morgen maar weer verder omlaag. Je moet zoveel geduld hebben en vnadaag had ik daar heel veel moeite mee.

Groetjes Janet
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Eeuwige dilemma sk probleem of depressie?

Bericht door vlaggetje »

Sorry om nog even op je vraag terug te komen de tsh van 2,9 is vreemd genoeg van nadat de thyrax over ging in een nieuwe verpakking, het is ook zo ongrijpbaar en moeilijk te duiden want iedereen reageert anders, de nagst en paniek klachten zijn volgens mij ontstaan door de hyperwaardes
Plaats reactie