Vraag aan Kiek en Suffy of iemand met veel ervaring met hashimoto

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Vraag aan Kiek en Suffy of iemand met veel ervaring met hashimoto

Bericht door vlaggetje »

4 jaar geleden op het hypo maar niet happy forum heb ik heel veel gehad aan jullie goede adviezen, wijzie raad en positiviteit.
Ik heb een goed jaar gehad in juni wat vermoeidheidsklachten, de tsh bleek verhoogd 2,9 en de ft4 10,8. ( Ik ben 1m78 en weeg nu 59 kilo als de sk sukkelt blijf ik altijd met moeite op gewicht ). Toen verhoogd met kwartje blauw om de twee dagen, slikte toen 1,37, 5 2 dagen en dan 1 dag 143,5

Ik heb een heel goed actief jaar gehad, leuke dingen gedaan, niet veel aan mn schildklier gedacht, wel alles gevolgd over de thyrax in nieuwe verpakking,

Tot ongeveer half maart ik veel klachten kreeg, ik dacht stress van het niet verlengen van mijn contract en het zoeken naar nieuw werk, maar de klachten lijken zo op de klachten die ik had toen ik begon met de thyrax en ik de diagnose hashimoto kreeg. Ik reageerde heftig op de thyrax en heb door vallen en opstaan telkens met een kwartje blauw opgehoogd tot aan 137,5.

Nu heb ik omdat ik me zo slecht voel in april 2 keer bloed laten prikken uitslag april 15, tsh 1-ft4 15, 28 april, tsh 0,5-ft4 14,5.

Ben naar een vervangende huisarts gegaan, het enige wat zij kon zeggen was: blijven bewegen en blijven eten.
Als ik mijn waardes vergelijk met juni 2015 toen voelde ik me redelijk. Zit er 3 punten verschil in de tsh en 4 in de ft4. Zelfde lab, nuchter geprikt.

De vervangende huisarts zegt mooi binnen de referentie, maar het voelt als hyperen, ik slik nu sinds woensdag 131,5.
Ben 50 zou de overgang daar ook iets te maken kunnen hebben, dat ik iets minder thyrax nodig heb, wat is wijsheid?

Heeft het zin om mn hormonen te laten prikken om te kijken of ik in de overgang zit? Daarnaast is mijn ft3 nooit bepaald. Naast de thyrax krijg ik 1 keer per maand vitb 12 injecties en colecalcifiterol ampullen.

Ik hoop dat jullie hier iets zinnig over kunnen zeggen?

Met vriendelijke groet Janet
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Meer uitslagen.

Bericht door vlaggetje »

Goed gesprek met mijn eigen arts zei dat de tsh bij niet eerder zo laag is geweest. Dus dat het goed was dat ik ben gaan minderen. De waardes zijn als volgt:32/07/2014 alleen tsh 1,7, 5/09/2014 tsh 1,20, ft4 13,80, 12/06/2015 tsh 2,98 ft4 10,80,
11/4/2016 tsh 1,07 ft4 14,90, 26/04/2016 tsh 0,57 ft4 14,80.

Zelfde lab zelfde tijd

Ik denk zelf dat mijn setpoint ergens zit tussen tsh 1,8 ft4 13 wat denken jullie?

Groetjes Janet
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek en Suffy of iemand met veel ervaring met hashimoto

Bericht door Kiek »

Hallo Vlaggetje,

Wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad.
En dat jij en je huisarts gezamenlijk tot de slotsom zij gekomen dat je iets moet minderen.

Jammer genoeg kan ik geen set point bepalen.
Je waarden zitten allemaal binnen het normale gebied.
De bepaling van het set point kan het beste bij mensen die net een hypo-diagnose hebben (dus hoge TSH en lage FT4), en dan starten met levothyroxine.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Vraag aan Kiek en Suffy of iemand met veel ervaring met hashimoto

Bericht door vlaggetje »

Dank je wel Kiek voor je reactie, ik snap wat je bedoeld jammer dat je geen setpoint kan berekenen, maar ik begrijp dat je zoveel mogelijk labuitslagen nodig hebt. Ook van het begin.
Ik hoop dat dit gaat werken want ik voel me uitermate beroerd, ik stel het trouwens zeer op prijs dat jij mensen al jaren met raad en daad bijstaat. Ook ik heb hier heel veel van geleerd.

Met vriendelijke groet Janet
Plaats reactie