Wanneer is oogziekte stabiel?

Over de ziekte en behandelingen. Tips en ervaringen zijn welkom!
Plaats reactie
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Wanneer is oogziekte stabiel?

Bericht door Gema »

Goedendag, vandaag bij de oogarts geweest en die zegt dat mijn oogziekte niet meer aktief is en dat dat te zien is aan het wel of niet hebben van ontstoken oogleden en rode ogen. Ik heb dat tot nu toe ook helemaal niet gehad, mijn ogen zijn iets naar voren geduwd (mm). Opgezwollen rond de ogen en de pijn in mijn ogen en dubbelzien is juist afgelopen weken verergerd waardoor ik een sterker prisma heb gekregen. Een nieuw soort pijn "kramp in mijn oogbal" zo omschrijf ik het maar even is van afgelopen week. Dus voor mij gevoel is het toch erger geworden.
Mijn vraag is dus nu eigenlijk wanneer het nu aktief is of niet meer, ik heb begrepen dat het maar eenmalig aktief kan zijn. Echter hoe kom ik dan aan die oogziekte als ik volgens de regels van de oogarts nooit een opvlammende periode heb gehad?
Laatst gewijzigd door Gema op 20 mei 2016, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wanneer is oogziekte niet meer aktief?

Bericht door laura »

hoi Gema,

Wat jij beschrijft, dan zou ik denken dat je ogen iets opspelen.
En dat de oogziekte niet inactief of stabiel is.

Ik neem aan dat antistoffen actief zijn.
Die hebben invloed op de oog- en schildklierziekte.
Het duurt wel even voordat alles tot rust komt.
Maar, ik ben geen arts.

Het schema komt uit: http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... -voor.html
Afbeelding schema GO.jpg
Afbeelding schema GO.jpg (159.03 KiB) 4130 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Wanneer is oogziekte niet meer aktief?

Bericht door Gema »

Bedankt Laura, heb al het één en ander doorgelezen wat je hebt toegestuurd.
Ik heb zelf ook het idee dat het nog helemaal niet inactief is, ben net anderhalve maand gestart met strumazol en 3 weken later met euthyrox erbij. Mijn waardes waren afgelopen week nog niet ok dus minder euthyrox nemen.
Ik krijg verder weinig uitleg van zowel de internist als van de oogarts, als het slechter gaat moet ik maar bellen. Moet aankomende week wel weer bloed prikken vanwege de verlaging van euthyrox dus dan maar weer afwachten.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wanneer is oogziekte niet meer aktief?

Bericht door laura »

hallo Gema,

Je bent dus nog maar net bezig?
En als ik jouw klachten zo nog eens lees, klinkt dat echt als de oogziekte.

Op pagina 77 van http://www.internisten.nl/sites/interni ... nissen.pdf kun je lezen over symptomen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Wanneer is oogziekte niet meer aktief?

Bericht door Gema »

Ja ben nog maar net bezig, na 1,5 jaar met een op hol geslagen schildkier (Ft4 99, laagste was even 56) te hebben rondgelopen. Ik zit vol met vragen en steek hier tot nu toe meer op dan bij de internist of de oogarts ;)
Ik ben nu 2 keer bij de oogarts (2 verschillende nu) geweest waar ik zelf een verwijzing voor heb gevraagd anders was dat nu nog niet gebeurd. De eerste oogarts zei volgende keer een scan maken, maar bij de afgelopen afspraak zei de andere oogarts, nee is niet nodig dat de oogspieren verdikt zijn geloven we zo ook wel.
Al met al voel ik me niet voldoende geinformeerd, kan aan mij liggen hoor ik wil altijd alles precies weten :D Maar mijn partner was mee en die vond zelfs dat er niet veel uitgelegd werdt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wanneer is oogziekte niet meer aktief?

Bericht door laura »

hallo Gema,

Weinig uitleg, dat hoor je vaker als klacht.
Nu moet ik wel zeggen dat ik als schildklier-hobbyist veel tijd heb om van alles op te zoeken.

Wat betreft oogklachten en Graves is het Oogziekenhuis in Rotterdam een aanrader.
Daar weten ze veel van de oogziekte.
Net als in het AMC in Amsterdam.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Wanneer is oogziekte niet meer aktief?

Bericht door Gema »

Denk ook dat ik een verwijsbrief ga vragen om naar het AMC te gaan. Ook al zijn de oogklachten mild misschien, ik wil wel weten hoe en wat.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wanneer is oogziekte stabiel?

Bericht door laura »

Terecht, natuurlijk wil je weten waar je aan toe bent.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Patrick1
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:03

Re: Wanneer is oogziekte niet meer aktief?

Bericht door Patrick1 »

Gema schreef:Ja ben nog maar net bezig, na 1,5 jaar met een op hol geslagen schildkier (Ft4 99, laagste was even 56) te hebben rondgelopen. Ik zit vol met vragen en steek hier tot nu toe meer op dan bij de internist of de oogarts ;)
Ik ben nu 2 keer bij de oogarts (2 verschillende nu) geweest waar ik zelf een verwijzing voor heb gevraagd anders was dat nu nog niet gebeurd. De eerste oogarts zei volgende keer een scan maken, maar bij de afgelopen afspraak zei de andere oogarts, nee is niet nodig dat de oogspieren verdikt zijn geloven we zo ook wel.
Al met al voel ik me niet voldoende geinformeerd, kan aan mij liggen hoor ik wil altijd alles precies weten :D Maar mijn partner was mee en die vond zelfs dat er niet veel uitgelegd werdt.
Onderlijning toegevoegd aan jou bericht.

Beste Gema,

De beoordeling van de tweede arts (acht geen radiologisch onderzoek nodig van de oogkas) lijkt mijns inziens de juiste. Er is toch geen klinische twijfel dat jou oogspieren verdikt zijn, gezien je uitpuilende ogen. Een CT-scan (gebruik van ioniserende straling) van de oogkas zal volgens mij de diagnose of de behandeling dan ook niet verbeteren, hoor. Een dergelijk onderzoek lijkt me dus zinloos én schadelijk.

Bovendien is er een beschikbaar alternatief (die geen blootstelling aan ioniserende straling meebrengt) om de oogspieren en weke delen van de oogkas te beoordelen, nl. een echo onderzoek.
Plaats reactie