Vraag aan Kiek

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Ik zal graag een keer door Kiek mijn setpoint berekend hebben. Na de zomer begin ik aan een revalidatietraject bij het Roessingh in Enschede. Om dit traject zo goed mogelijk in te gaan, wil ik graag qua schildkliermedicatie zo goed mogelijk ingesteld zijn. Doordat er meerdere zaken spelen, is het lastig om er achter te komen of de klachten die er zijn te maken hebben met restklachten of met de andere zaken.
Vanaf december 2015 gebruik ik levothyroxinenatrium van Teva. Ik ben begonnen met 25 mcg. Dit is geleidelijk aan opgehoogd naar 75 mcg.
Is het mogelijk dat Kiek mijn setpoint aan de hand van de gegevens in de bijlage berekend?
Vriendelijke groet,
Ina
Screenshot_2016-06-06-11-30-04.jpeg
Screenshot_2016-06-06-11-30-04.jpeg (225.66 KiB) 939 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Ina, welkom!

'k Heb hieronder een kopie geplaatst van je app-waarden.
Het is een prachtplaatje!
Je waarden tonen aan dat je set point met de waarden van de huidige lab, in de buurt zit van een TSH van 1.62 mU/l, en een FT4 van 15.89 pmol/l. Dus afgerond op een TSH van 1.5 en FT4 van ca. 16.

Je overige app-waarden geven ook al een mooi beeld: een gemiddeld, maar stevige relatie van TSH met FT4, en een passingsgraad van 99,91 %.
Met je laatste waarden van TSH/FT4 1.20/16.40 zit je ook al op een goede positie. Op de curve net onder je set point.
Hopelijk voel je je beter dan voorheen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
InaSall juni 2016.jpg
InaSall juni 2016.jpg (39.13 KiB) 893 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Dankjewel Kiek voor deze snelle reactie en berekening!

Ik voel mij inderdaad beter, een stuk minder moe en veel helderder dan ik de laatste jaren ben geweest.
Ik ben erg blij met jouw berekening, dit haalt mijn laatste stukje onzekerheid weg. Voor mij is de schildklierproblematiek sinds december een geheel nieuwe wereld. Helaas is met al mijn klachten nooit stilgestaan bij de mogelijkheid dat die ook (deels of helemaal?) door de schildklier veroorzaakt kunnen worden.
Begrijp ik het goed dat ik misschien 12,5 mcg kan minderen om beter bij mijn setpoint te komen?

Vriendelijke groet,
Ina
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Met jouw cijfers zou ik me niet roeren.
Dat wil zeggen niet aan je dosering morrelen.

Je zit daar op een prettig plekje.
Ietsje meer dan het set point, ter compensatie van andere ontbrekende stoffen.

Dus niet op de curve boven het set point uitkomen.
Dat is geen goede plek.

Sterkte met je tijd in het Roessingh!

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Dag Kiek,

Wat ben ik blij met jouw berekening. Net de nieuwe uitslagen van bloedprikken binnen. TSH is nu 2 en T4 16,8. Met behulp van jouw berekening van mijn setpoint weet ik waar ik mij nu op moet richten en kan ik goed onderbouwd het gesprek met mijn huisarts aan.
Nogmaals hartelijk dank.

Hartelijke groet,
Ina
Plaats reactie