Nieuwe waarden...en nu?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door annemonique »

Hoi,

Ben ik weer... Ik ben weer ca. 5 weken verder en heb gister weer bloed laten prikken (na de inname van Euthyrox om een goede vergelijking te kunnen maken met vorige keer). Mijn TSH is nu 0,7 en m'n FT4 17. Iets veranderd ten opzichte van de vorige keer dus en heb niks veranderd in m'n dosering. Ik slik nu zo'n 8 a 9 weken iedere dag 137,5 mcg. Ik moet zeggen dat ik me redelijk goed voel. Ik houd dan ook wel rekening met rustmomenten in m'n planning, maar echt erge klachten heb ik de afgelopen weken niet gehad. Ik vraag me af of ik de komende weken door moet gaan met deze dosering (heb m'n huisarts hier nog niet over gesproken, die heeft vrijdag pas tijd). Is het normaal dat m'n waarden veranderen zonder aanpassing van de dosering? Of heeft je lichaam gewoon langer de tijd nodig om een nieuwe dosering te verwerken en is het daarom dat ze veranderd zijn in de afgelopen weken? Ook vraag ik me af wanneer je weet of je op de juiste waarde zit. Tips en advies zijn weer welkom!
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door Jackie »

Je waarden zijn iets anders dan de vorige keer toen was je TSH 0,4 en FT4 18. Je waarden zijn echter slecht te vergelijken.

De vorige keer heb je laten prikken om 12:00 uur schrijf je. Als je nu gewoon s'morgens hebt laten prikken is dat niet vergelijkbaar.
De vorige keer slikte je pas 4 weken je huidige dosering. Je hebt dan wel een indicatie maar pas na 6 weken is het effect van een dosiswijziging volledig in je bloed terug te zien. Dit kan dus een verklaring zijn voor het verschil in je waarden.

De TSH heeft een dag/nachtritme. Verder is de FT4 kort na inname een aantal uren verhoogd en de TSH verlaagd.
Het beste kun je s'morgens zo vroeg mogelijk zonder medicatie en nuchter bloed laten prikken. Je krijgt dan waarden die goed vergelijkbaar zijn.

Als je je nu redelijk goed voelt zou ik even niets veranderen.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door annemonique »

Dankje voor je reactie Jackie! Ik denk ook dat ik de komende 5/6 weken niks verander en daarna weer 's ochtends vroeg en nuchter ga prikken.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door annemonique »

De huisarts vond mijn waarden stabiel gebleven ondanks het verschil van 0,3 in de TSH. Haar advies is om nu pas over 3 maanden weer te gaan prikken (de afgelopen 1,5 jaar prikte ik om de 5/6 weken) en de dosering gelijk te houden. Mocht ik in de tussentijd toch weer erge klachten krijgen kan ik eerder gaan. Maar wat ik me afvraag, is het niet logisch dat mijn waarden zo goed als gelijk blijven zolang ik dezelfde dosering slik? En volgens mijn setpoint die Kiek heeft gemaakt zou ik op een TSH van rond de 1,5 uit moeten komen, terwijl ik nu nog rond de 0,7 hang.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door Kiek »

Je schrijft: Mijn TSH is nu 0,7 en m'n FT4 17
Tja, je prikt op de piek: na inname van je pillen.
Juist in de paar uurtjes van chronische beweging, waarna de boel zich stabiliseert.
Daarom is het best om te prikken zonder je pillen.

Deze waarden zonder pillen zouden overigens in een prima gebiedje liggen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door annemonique »

Wat zal ik dan doen Kiek? Nu de komende maanden zo laten of zal ik nog eens gaan prikken binnenkort zonder inname van de Euthyrox om te kijken hoe de waarden er dan uit zien?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door Kiek »

Je laatste idee is een luxe.
Als je dat kunt organiseren, gewoon doen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door annemonique »

Ik heb van de huisarts een aantal formulieren meegekregen waarmee ik bloed kan gaan prikken, omdat ik elke maand ging en ik dan niet steeds langs hoefde te gaan om een nieuwe op te halen. Ik zou dat dus kunnen doen :-)
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door annemonique »

Goedemorgen,

Zoals eerder aangegeven ben ik afgelopen week gaan prikken zonder eerst mn euthyrox in te nemen. De laatste TSH waarden met euthyrox waren 0,4 en 0,7 en daar voelde ik me prima bij. Nadat ik met de dokter had afgesproken om na 3 maanden weer terug te komen voor bloed prikken ging ik vrij snel daarna achteruit en heb ik n alweer 2 weken klachten. Moeheid, hoofdpijn (vooral s middags), stemmingswisselingen, veel huilen (om niks). Ik herken mezelf niet meer terug. Ben dus toch maar weer gaan prikken omdat het geen dipje van een paar dagen was en nu zijn mn TSH net iets onder de 0,2 en mn FT4 17. Dit is dus zónder inname van de euthyrox vooraf. Ik heb vrijdag een afspraak met de huisarts staan voor overleg maar ben toch ook wel weer benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Ik slik nu iedere dag 137,5, ik neem aan dat die dosering vermindert dient te worden... Volgens de setpoint van kiek zou ik met mn TSH rond de 1,5 uit moeten komen.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuwe waarden...en nu?

Bericht door Kiek »

Als dit waarden zijn van 's ochtends vroeg, ca. 08.00 uur of 09.00 uur, en je slikt gewoonlijk je dosis 's ochtends vroeg, dan betekent dit dat je chronisch overgedoseerd bent.
Want bovenop deze waarden komt de 137,5 µg levothyroxine, waardoor de TSH verder daalt, en je FT4 verder stijgt.
Je hebt dus 24 uur per dag hyperwaarden.
Dat is niet goed voor je botten, niet goed voor evt. hartritmestoornissen, niet goed voor je hersens, en vaak niet prettig voor je huisgenoten.

Volgens het set point zou je streefwaarde kunnen liggen van TSH ca. 1 mU/l met een FT4 van 16.5 à 17 pmol/l. Een fractie meer dan het set point-niveau.
Het lastige van jouw lab is, dat je niet met decimalen werkt, en dus geen idee hebt of je dichter bij de 16 pmol/l of de 18 pmol/l zit.

Je dosis is in ieder geval te hoog.
Je klachten passen daarbij.
Verlaging naar 125 µg?
Dat lijkt beter te passen.
Bijlagen
annemonique dec 2016.jpg
annemonique dec 2016.jpg (39.8 KiB) 503 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie