Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
MarionJE
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38

Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door MarionJE »

Ook ik ben in april overgestapt van 112,5 mcgr Thyrax naar 112,5 mcgr Teva Levothyroxine.
Na tien dagen helemaal hyper, verlaagd naar 106,25 mcgr. Na een poosje weer heel hyper.
Toen verlaagd naar 100 mcgr , na vijf weken weer helemaal hyper, heel erg bijna niet vol te houden.
Nu drie dagen geen levothyroxine ingenomen.
Morgen ga ik weer beginnen, wat zal ik doen 75 mcgr of 87,5 mcgr.?
Wil niet graag weer hyper worden.
Ben liever iets Hypo dan Hyper.
Heb nog geen bloed geprikt, want voel na jaren heel goed hoe het zit met mijn lichaam, als ik na vijf weken weer hyper ben, zegt dat mij genoeg.
Lang verhaal, maar ik was goed ingesteld op thyrax, gebruikte altijd dezelfde dosis ,
Zomers iets minder dan in de winter, dit in overleg met de internist.

Wel had ik altijd rare uitslagen hoge tsh en hoge ft4, maar voelde me daar redelijk goed bij.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door elizabeth27 »

Hoi marion,

Vervelend dat je ondanks verschillende verlagingen nog steeds aan het hyperen bent. Heb je wel tussendoor nog geprikt? Wat waren je laatste bloeduitslagen met welke dosering. Of ga je op je gevoel af? Ik zou nu eerst prikken, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Ik merk namelijk aan mezelf de laatste tijd dat ik niet echt op mijn gevoel meer kan af gaan. Heb regelmatig hyperverschijnselen naast hypoverschijnselen. Mijn gevoel komt lang niet altijd overeen met de uitslag van mijn bloedtest.

Ik ben 1 april overgestapt op teva, na eerste keer prikken verlaagd met een kwart na 2e keer prikken weer verlaagd met een kwart omdat mijn tsh weer erg laag was. T4 viel nog wel binnen de grenzen.

Sterkte!
MarionJE
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door MarionJE »

Elizabeth,
het heeft nu geen zin om te prikken, omdat ik drie dagen geen levothyroxine heb gehad.
Dan krijg je toch een verkeerde uitslag.
Bovendien als ik al een week hyper ben dan weet ik het wel.

In het verleden heb ik een jodiumslok gehad, dus je weet nooit of je schildklier nog iets doet of niet.
Maar bedankt voor je antwoord.
MarionJE
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door MarionJE »

Elizabeth, ben je intussen wel gewend aan de levothyroxine? Ik ben bij de huisarts geweest en wij hebben besloten, dat ik nu eerst 75 mcgr ga gebruiken. Ook heb ik een betablokker gekregen om de hyperverschijnselen wat tegen te gaan.
Je hebt gelijk dat , ik heb nu zowel hyper als hypo verschijnselen,niet meer op mijn gevoel kan afgaan.
Maar ik ben wel heel benieuwd of je al goed ingesteld bent.
Want voor mijn gevoel gaat het weer een lange weg worden.
Vooral ook omdat ik zomers iets minder schildklierhormoon gebruik, dan s'winters, dit in overleg met de internist.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door laura »

hallo Marion,

Heb je een overzicht van je oude waarden met die hoge tsh's en hoge fT4's?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MarionJE
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door MarionJE »

Bijv. Tsh 11 en ft4 19 of tsh 9 ft4 19,1.
En dat is vooral s'winters in april gaat de tsh vaak weer naar beneden.
Waarom wil je dat weten?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door laura »

Je had het over rare uitslagen en ik was wel benieuwd hoe raar ze waren.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door elizabeth27 »

Hoi MarionJe,

Ik was na 4 maanden teva niet goed ingesteld nog, twee keer met een kwart verminderd. Begonnen met 125 mcgr. teva, toen na bloedprikken naar 118,75, na 8 weken weer geprikt, tsh nog steeds te laag, kreeg last van hyperklachten en andere klachten. Weer een kwart verlaagd. Opeens was ik er klaar mee, na 4 maanden proberen met teva.

Heb in overleg met huisarts besloten om over te stappen naar tirosint, ik zat op 112,50 mcgr. en zit nu op 112 mcgr. tirosint sinds enige dagen. Vind het makkelijk dat het maar 1 tablet is. Hij lijkt op mijn vitamine d capsules. Slikt makkelijk weg.

Naast de schildklier heb ik ook overgangsklachten en weet ik nooit precies wat de kip of het ei is....
Ben hoopvol gestemd over de nieuwe medicatie en ga over 6 weken weer prikken. Een ding wat me nu al goed bevalt, is dat ik veel beter slaap.

Goed dat je nu in overleg met je huisarts eens gaat kijken wat de dosering van 75mcgr. doet. Ik hoop voor jou dat het geen lange weg gaat worden. Het belangrijkste is dat jij je nu beter gaat voelen!

Ik heb me voor de overstap naar teva ook al twee, drie jaar niet echt prettig gevoeld met thyrax. Ik vloog van hyper naar hypo, ik denk achteraf wel eens misschien had ik eerder over moeten stappen.... Er speelden in die tijd ook andere ziektes nog een hoofdrol en je kunt je energie maar een keer uitgeven.

Dat ik nu al na 4 maanden overstap, komt omdat ik nu ik vakantie heb, meer ruimte heb in mijn systeem en daardoor makkelijker een knoop kan doorhakken.

Ik kies voor mezelf, ik kies voor gezondheid!
MarionJE
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door MarionJE »

Dankjewel voor je verhaal Elizabeth.
Sinds ik schildklierpatient ben , sinds 1998, ben ik een ander mens.Altijd aan het kwakkelen.
Gebruikte wel de laatste jaren een vaste dosis thyrax nml. 112,5 mcgr.
S'zomers iets minder.
Met altijd rare waarden, zie mijn vorige bericht.
Een arts heeft wel eens gezegd, de aanvoer is goed, maar het komt niet op de plaats van bestemming ( de thyrax ).
En daar kun je niets mee.
Inmiddels heb ik een pacemaker, gelukkig, anders had ik nu al wel weer een paar cardioversies gehad, omdat ik steeds hyper ben.
Ik ga nog even de levothyroxine van Teva proberen en anders ook maar overstappen naar Tirosint.
Ik weet wel, dat heel veel mensen geen idee hebben, wat voor impect het stoppen van de thyrax heeft gehad.
Ik ben in ieder geval helemaal ontregeld, heb inmiddels ook een betablokker erbij gekregen ( tijdelijk), om de hyperklachten een beetje op te vangen.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!

Bericht door elizabeth27 »

Hoi MarionJe,

Heftig wat je allemaal schrijft. Ik heb zelf sinds oktober 1993 Graves, slok gehad. Met periodes gaat het gelukkig goed maar ook helaas veel gekwakkel. Een vriendin van mij zei ooit, je zou opnieuw gebakken moeten worden. Het is maar goed, denk ik achteraf dat ik toen het begon niet wist dat het zo lang zou doorwerken. Maar het heeft wel de keuzes in mijn leven bepaald.

Qua werk en qua prive. Heb ik wel de allerleukste baan van de wereld waar ik gelukkig heel veel energie van krijg.

Fijn weekend!
Plaats reactie