Slik ik te veel hormoon?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Ellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2015, 08:32

Slik ik te veel hormoon?

Bericht door Ellie »

Hallo mijn waardes zijn 0.1 TSH en 27.5 T4, zelf voel ik mij hierbij redelijk, toch zegt de huisarts ik dat mindere dosering zou moeten nemen anders sloop ik mijn lichaam?! Ik slik nu 0.125
heb al 33 jaar Schildklier problemen eerste 2 jaar te snel en nu 31 jaar te langzaam. is altijd ook heel wisselend. iemand ervaring met mijn waardes?
Esther33
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 aug 2016, 22:30

Re: mijn waardes

Bericht door Esther33 »

Dat zijn duidelijk hyper waarden. Als je nog geen klachten hebt dan krijg je die vast snel.. Zou inderdaad snel je medicatie aanpassen.
Succes!
Ellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2015, 08:32

Re: mijn waardes

Bericht door Ellie »

Maar mijn bloeddruk is nu 135/65 en een pols van 50-55 als ik nu ga minderen gaat ook dit langzamer en heb ik moeite om wakker te blijven ik vraag me af in hoeverre die waardes die ik nu heb een hyper zijn.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: mijn waardes

Bericht door Kiek »

Welkom, Ellie!

Je hebt heus veel te veel T4 in je bloed.

Door een te hoge FT4 staat je lichaam in een te hoge versnelling, dan passend is voor jouw lijf.
Je botopbouw wordt beïnvloed. Het bot kan de neiging hebben niet zo sterk te zijn.
Je hart wordt extra geprikkeld: hartritmestoornissen liggen op de loer.

Een toenemende vermoeidheid past ook bij deze waarden.
Je bloeddruk is overigens nauwelijks van invloed op je waarden, en omgekeerd.
Zoals je huisarts al zegt, dit is heus geen verstandig beheer van je lichaam.
Als je weet wat de consequenties zijn dan wil je niet lang met zo'n hoge FT4 rondlopen.

Omdat waarden over de dag en nacht in een bepaald vast patroon golven, is de duur van je te hoge FT4 wel afhankelijk van het tijdstip dat je je bloed hebt laten prikken.
Ik weet niet hoelang je overdag last hebt van die te hoge FT4.
Weet je nog hoe laat je naar het lab bent gegaan?

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS:
Je schrijft nu op het onderwerp van Essy.
Ik hoop dat Laura dit leest.
Misschien kan Laura met plakken en knippen voor jou een eigen onderwerp maken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Slik ik te veel hormoon?

Bericht door laura »

hallo Ellie,

Ik heb dit nieuwe onderwerp voor je gemaakt.
Jouw dosering verdient wel aandacht.
Zoals Kiek ook opmerkt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Ellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2015, 08:32

Re: Slik ik te veel hormoon?

Bericht door Ellie »

IK heb om 9 uur laten prikken had wel gegeten en weet dat de vorige keer na 6 weken Euthyrox gebruik de T4 30.6 was en nu weer laten prikken en is hij nu wel lager. Misschien zou het kunnen zijn dat hij nu na 6 weken weer omlaag gaat, en dat is eigenlijk de afweging waarover ik twijfel.
Het is wel altijd als ik ging minderen de tsh weer met een vaart omhoog gaat en dan voel ik mij ook niet prettig.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Slik ik te veel hormoon?

Bericht door laura »

hallo Ellie,

Aangeraden wordt om te laten prikken voordat je de euthyrox slikt.
Dat geeft de minste verstoringen.

Bedoeling is ook wel om in kleine stappen te verlagen.
Denk aan stappen van bijvoorbeeld 12,5 mcg.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Ellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2015, 08:32

Re: Slik ik te veel hormoon?

Bericht door Ellie »

Dat is mij nog nooit verteld is helemaal nieuw ondanks ik al meer dan 30 jaar schildklier problemen ik zal het de volgende keer eens doen, kijken wat voor verschil het geeft
Plaats reactie