Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
ladytrouble
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2016, 15:53

Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door ladytrouble »

Hallo, ik ook ben overgestapt van thyrax naar Teva. Thyrax slikte ik 175 mcg tsh van 0,50 ft4 van 21. Na overstap 1 op 1 een tsh van 0,01 ft4 van 28. Dit was april dit jaar. ondertussen al geminderd naar 162.5, 150 en 125 mcg tsh bleef laag 0.01 en 0.02.Vandaag weer bij de internist geweest, we waren ondertussen verlaagd naar 125 mcg. Tsh was 0.08 en ft4 was 20. Nu ga ik nogmaals verlagen naar 100 mcg. Hiernaast slik ook nog chytomel 6.5 mcg, hierin is niks veranderd. Tevens gaat ze over 4 weken een uitgebreider bloedonderzoek doen. Ik voel me het beste bij een tsh van 0.50 en een ft4 van 21. Ik heb geen schildklier meer. Maar ook ik heb erg veel last, spierpijn vermoeidheid en aangezien ik ook fibro heb is alles dubbel. Hoop echt dat ik snel beter ingesteld ben.
groetjes ladytrouble
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door Kiek »

Welkom op het forum, Ladytrouble!

Je lijkt inderdaad in trouble te zijn met je hoeveelheid geslikte T4 en T3.

Bedoel je met fibro dat je spierpijn hebt?
Dat kan ik me voorstellen met zulke waarden!
Je zult je ook moe voelen en misschien bij tijd en wijle onrustig?

Je hebt waarden die passen bij een hyperthyreoïdie.
Dat komt omdat je lichaam nog steeds volgepompt is met T4 en T3.
In jouw schoenen zou ik minstens een dag géén levothyroxine en géén cytomel slikken.
Dat helpt een beetje om iets sneller je hoeveelheid schildklierhormonen te normaliseren.
Daar weet je lichaam op dit moment geen raad mee.

Verlaag vervolgens de levothyroxine naar 75 µg levothyroxine, en slik eens een week of vijf geen Cytomel.
Laat dan je waarden bepalen.

Als je Cytomel gebruikte in je Thyraxperiode met de waarden van TSH 0,5 mU/l met een FT4 van 21 pmol/l, dan zat je daarmee ook al in hyperwaarden.

Passende waarden lijken mede afhankelijk van leeftijd.
Hoe oud ben je?
Word je begeleid door je huisarts?

Sterkte!
Kiek


PS: Ik hoop dat Laura je berichtje verplaatst naar een eigen onderwerp voor jezelf.
Dat is wat handiger.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ladytrouble
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2016, 15:53

Re: Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door ladytrouble »

Hallo Kiek,

Met fibro bedoel ik dat ik ook fibromyalgie heb waardoor mijn klachten nu dubbel zijn en verergerd. Mijn waardes die ik had toen ik thyrax slikte waren wel laag maar dat zijn de waardes waar ik me goed bij voel. Ik loop bij de internist voor mijn schildklier al vanaf het begin, mijn internist is zelf schildklierpatiënt en staat open voor mijn ideeën en inbreng, en mijn leeftijd is 49 jaar

Je voorstel om 1 dag ff niks te slikken doe ik vaker als ik moet minderen, soms 1 of 2 dagen. Aangezien me tsh nu zo laag is en ik van 0.08 naar 0.50 wil stop ik 2 dagen met me teva en chytomel.

Waar ik gewoon versteld van sta is dat ik door een verplichte wisseling van schildklierhormoon (die toch allemaal het zelfde zijn duh )zo een verschil in wat ik slikte en nu slik, jaren lang thyrax geslikt zo rond de 175 mcg en nu nog steeds aan het minderen met me teva en al 75 mcg minder. Ik wordt ook boos als ze in de apotheek zeggen " maar mevrouw er zit precies het zelfde in" dus niet. Maar ja het is nu weer afwachten.

ladytrouble
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door Kiek »

Beste Ladytrouble,

Je schildklier is operatief weggehaald, begrijp ik.
Dat betekent dat je levenslang afhankelijk bent van levothyroxine.

Naarmate je ouder wordt, wisselt de behoefte aan schildklierhormoon.
Meestal gebruiken mensen dan wat minder levothyroxine.
Misschien komt deze situatie bovenop je al verplichte wijziging van pillen.
Dubbelzuur.

Spierpijn associeer ik met snelle verandering van de schildklierhormoonspiegel.
Dat vindt zeker plaats bij gebruik van Cytomel.
Je T3-niveau's suizen op en neer na gebruik van een halfje of kwartje Cytomel.

Naarmate je ouder wordt, ben je kwetsbaarder.
Herstel duurt wat langer.
Of je herstelt niet meer naar het niveau van voorheen.
Omdat je zoveel klachten hebt, is het misschien tijd je Cytomel-gebruik te heroverwegen.
En te streven naar een meer evenwichtige samenstelling van je schildklierhormonen.

Informeer je goed.
En beslis op rationele gronden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MarionJE
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38

Re: Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door MarionJE »

Intussen gaat deze topic over iets heel anders dan mijn allereerste vraag.
Moet eigenlijk niet kunnen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door laura »

MarionJE schreef:Intussen gaat deze topic over iets heel anders dan mijn allereerste vraag.
Moet eigenlijk niet kunnen.
Marion dit is jouw topic in het subforum Schildkliermedicijnen: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... f=7&t=1736

Voor Ladytrouble heb ik een nieuw topic gemaakt bij Hypothyreoïdie.
En dat is dit topic.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ladytrouble
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2016, 15:53

Re: Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door ladytrouble »

Hallo,

ik slik nu 100 mcg teva en 6.5 cytomel en ik ben de andere kant op geschoten. tsh was 0.08 en is nu 4.3 en mijn ft4 was 20 en nu 15.
Nu weer ophogen naar 112.5 mcg teva. Ik wordt er echt niet goed van :?

groetjes ladytrouble
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ladytrouble: Hoeveel minderen met levothyroxine?

Bericht door Kiek »

Je waarden zijn afhankelijk van de omstandigheden.

1. Soort schildklierpillen
2. Hoeveelheid schildklierpillen
3. Tijdstip
4. Persoonlijke omstandigheden/leef- en voedingsritme/overige medicatie/supplementen

Het toevoegen van T3/Cytomel betekent per definitie aangepaste waarden van FT4.
De FT4 verlaagt, omdat je lichaam er alles aan doet om het gevaar van overdosering van T3 af te wenden.
Je lichaam is niet gebouwd om in één keer de hoeveelheid van 24 uur binnen te krijgen.

Vanwege de aard van T3 betekent dit ook veel sterkere schommelingen in waarden.
Dat is logisch.
De TSH is met T3/Cytomel een slechtere duider, dus ook al minder interessant.

Je lijkt je het lekkerst te voelen bij de kick van hyperwaarden.
Besef wel dat dat risico's met zich meebrengt.
Je hebt meer kans dat de continue opbouw van je botten slordig verloopt, waardoor botten van minderen kwaliteit.
Daarnaast heb je ook meer kans op ritmestoornissen.

Word je begeleid door je huisarts?
Je FT4 zal al flink stijgen als je stopt met Cytomel, zonder wijziging van dosering van levothyroxine.

Je slikt levenslang schildklierpillen.
Leer over de omstandigheden van je waarden.
En leer over de pillen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie