Slikken winter versus zomer

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Slikken winter versus zomer

Bericht door pga »

Esther33 schreef:Denk je dat dat zo werkt? Heb ik nog niet eerder gehoord maar kan best.

Sowieso gaat het moment dat jij klachten voelt niet gelijk op met wanneer er iets terug te zien is in je bloed.

Ik was laatst ook flink hypo maar had best nog wel energie. Terwijl ik eerder met zulke klachten doodmoe zou zijn. Ik gebruik sinds een paar maanden ook tirosint en heb zelf het idee dat ik hiermee sowieso meer energie heb dan dat ik met de euthyrox had.
Las in een Amerikaans schildklierforum dat iemand zijn endocrinoloog tegen hem had gezegd dat iedere arts die zijn ogen een beetje openhield kon constateren dat mensen in de zomer met minder toe konden.
Die energie had ik juist met dat warme weer toen ik nog euthyrox gebruikte 50 mcg.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

PGA schrijft:
Las in een Amerikaans schildklierforum dat iemand zijn endocrinoloog tegen hem had gezegd dat iedere arts die zijn ogen een beetje openhield kon constateren dat mensen in de zomer met minder toe konden.
Ha, de zoveelste klimaathypohype!
De laatste was een jaar of tien geleden dacht ik.
Sommige gezonde mensen hebben het altijd koud.
En andere mensen hebben daar geen last van.
Of je nu schildklierhormonen slikt of niet.

In de meeste studies wordt bij volwassenen tijdens kou geen verschil gezien, of soms een minimaal TSH-verschil.
Waar zijn de grote verschillen wél te zien? In de poolregio.
Daar lijkt het afhankelijk van leefwijze. De mensen met een meer traditionele leefwijze (zoals van oudsher in de polen) toonden de grootste verschillen tussen de seizoenen.
Dit is een duidelijk maar extreem voorbeeld.

Wat heerlijk dat wij in een gematigd klimaat leven!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Kiek schreef:PGA schrijft:
Las in een Amerikaans schildklierforum dat iemand zijn endocrinoloog tegen hem had gezegd dat iedere arts die zijn ogen een beetje openhield kon constateren dat mensen in de zomer met minder toe konden.
Ha, de zoveelste klimaathypohype!
De laatste was een jaar of tien geleden dacht ik.
Blijkbaar bestaat het wel,zie ook reactie Marion JE.
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... ead#p11146
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

pga schreef:
Kiek schreef:PGA schrijft:
Las in een Amerikaans schildklierforum dat iemand zijn endocrinoloog tegen hem had gezegd dat iedere arts die zijn ogen een beetje openhield kon constateren dat mensen in de zomer met minder toe konden.
Ha, de zoveelste klimaathypohype!
De laatste was een jaar of tien geleden dacht ik.
Blijkbaar bestaat het wel,zie ook reactie Marion JE.
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... ead#p11146
En in die discussie schreef ik:
Dat heb ik nog nooit gedaan: 's winters meer en 's zomers minder hormoon.
En heel simpel: 's zomers doe ik wat luchtigs aan en 's winters trek ik wat warms aan.
Zo vang ik temperatuurverschillen op: met laagjes.
En dat is wel zo handig omdat er ook wel eens koude zomers en zachte winters zijn.

Ik vind klimaathypohype wel een mooie typering :-)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

Mensen met een gezonde schildklier zijn chronisch bezig hun schildklierhoeveelheid bij te stellen, 24 uur per dag, iedere fractie van een seconde, zomer en winter.
Mensen die levothyroxine gebruiken, zitten op een steady niveau, idealiter 10% boven hun evenwichtspunt.
Daaraan hoeft niets geregeld te worden.
Zomer noch winter.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Hetgeen nog maar eens werd bevestigd door m'n internist: "Er is geen reden om aan te nemen dat je in de winter meer levothyroxine nodig hebt."

Ik vergelijk het maar met de ook vaak gestelde vraag: heb je meer levothyroxine nodig als je veel sport, heel erg actief bent. Nee dus.
Plaats reactie