Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Lotjip
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2016, 21:43

Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Lotjip »

Hallo allemaal, ik moet donderdag weer bloed laten prikken en wil jullie vragen waar ik eventueel meer op kan laten prikken zoals vitamine D.

Mijn laatste waardes waren op 7 oktober:
Uitslag 07-10-2016
TSH (TSH B) 0,01 mIU/1
VRIJ T4 (FT4) (FT4 B) 26,7 pmol/1
Totaal vitamine B12 (VB12B) 137 pmol/1
Actief B12 (B12TB) 31 pmol/1

Ik slikte toen nog Thyrax 0,200 Mg. Vanaf half oktober ben ik overgestapt naar Euthyrox 175 Mg. En naar aanhoudende hartkloppingen zit ik nu 3 weken op 150 Mg.

Ik voel me moe, slecht geheugen, concentratie is slecht, laag libido, pijnlijke spieren en gewrichten en ik heb totaalbeeld emotie meer.....voor de rest gaat alles goed hoor.

Dank voor jullie antwoorden.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Teun »

Hallo Lotjip,
Als ik naar je waardes kijk kan ik twee conclusies trekken. De eerste is dat je m.b.t. de schildklier hyperwaardes hebt dus terecht naar beneden bent gegaan, misschien is de 150 mcg wel een goede keus.
Daarnaast zijn je vit. B12 waardes te laag. Waarschijnlijk voel je je hier alleen al zo beroerd van.
Je vrije b12 is waarschijnlijk mee bepaald omdat de normale vit b12 afwijkend was, bij vrije b12 worden meestel de volgende waardes aangehouden
<35 waarschijnlijk vit b12 tekort
Tussen 35 en 50 wordt aangeraden MMA te bepalen
>50 gaat men er vanuit dat er geen tekort is.

Zonder verder onderzoek zou bij jou met 31 een behandeling plaats moeten vinden. Dat betekent eigenlijk dat voor een goed herstel regelmatig vitamine B 12 gespoten zal moeten worden.
Wat ik niet snap is dat er nu al bijna een maand tussen zit zonder dat er wat mee is gebeurd, waarschijnlijk gefocusd op de tsh en ft4 geweest. Je zou eventueel vitamine d kunnen laten prikken omdat het nogal eens voorkomt dat beiden afwijkend zijn. Maar zoals ik al zei vind ik het een beetje vreemd dat je nog niet behandeld wordt voor je vitamine b12 tekort. Misschien kun je via het vitamine b12 forum meer informatie hierover krijgen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, voor nu sterkte.
Lotjip
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2016, 21:43

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Lotjip »

Fijn dat je hebt gereageerd Teun, ik neem dit zeker donderdag mee naar de huisarts. Ze vonden de B12 wel war laag maar niet zorgwekkend, tenminste dat zei de assistent van de huisarts.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Eekhoorn »

Inderdaad is B12 behoorlijk laag.

De assistent van de HA heeft mogelijk alleen naar de referentiewaarden gekeken, en van de normale B12 ligt de onderste referentiewaarde meestal op 140, dus 137 lijkt dan geen indrukwekkend tekort. Maar de B12-meting is sowieso onnauwkeurig, en met jouw gemeten waarden is een tekort erg waarschijnlijk, juist omdat veel van je klachten op een B12-tekort wijzen.

Kijk hier maar eens:
- http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... 12-tekort/
- http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... -diagnose/

Belangrijk: eventuele aanvullende diagnostische testen - in dit geval MMA en homocysteïne - moeten worden gedaan vóór het starten van een behandeling. Zodra een behandeling is gestart, hebben deze onderzoeken geen zin meer.
Lotjip
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2016, 21:43

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Lotjip »

Waarom is de B12 meting onnauwkeurig? En wat zal nu mijn volgende stap moeten zijn?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Teun »

Ik zou zeggen vraag injecties.ook op grond van de klachten die je hebt zou behandeling een goede actie zijn.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Eekhoorn »

Lotjip schreef:Waarom is de B12 meting onnauwkeurig?
Dat is -ie om technische redenen.
En wat zal nu mijn volgende stap moeten zijn?
Ik zou inderdaad ook om injecties vragen. Vind je arts dat niet goed, dan zou ik zeker om een meting van MMA en homocysteine vragen (zie de tweede link die ik heb gegeven). Ga niet zelf iets slikken voordat de diagnose is afgerond.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Jackie »

Hallo,

Ik kan me voorstellen met deze waarden dat je je erg beroerd voelt.
Al voor je overstap van Thyrax op Euthyrox had je hyperwaarden.
Ik weet niet wat de normaalwaarden voor de FT4 zijn in het laboratorium waar jij laat prikken, maar een FT4 van 26,7 lijkt me vrij fors zeker met een onderdrukte TSH. Laat je prikken s'morgens vroeg zonder medicatie?

De ervaringen van veel mensen die overstappen van Thyrax op Euthyrox is dat Euthyrox iets beter lijkt te worden opgenomen. Hierdoor moeten mensen vaak hun dosering iets verlagen. Jij moest al verlagen vanwege je waarde, maar die verlaging was mogelijk niet genoeg om ook het verschil tussen Thyrax en Euthyrox op te vangen.

Je moet donderdag weer bloed prikken . Je laatste dosiswijziging was 3 weken geleden. Het duurt 6 weken voor je een dosiswijziging volledig in je bloed terug ziet. Na een week of 4/5 heb je wel een indicatie.

Heel veel sterkte.

Jackie
Lotjip
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2016, 21:43

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Lotjip »

Eekhoorn schreef:
Lotjip schreef:Waarom is de B12 meting onnauwkeurig?
Dat is -ie om technische redenen.

Sorry maar dat snap ik echt niet, deze waarden zijn vastegesteld naar aanleiding van het bloedonderzoek. Wat kan ik dan toen om het wel technisch te krijgen?
En wat zal nu mijn volgende stap moeten zijn?
Ik zou inderdaad ook om injecties vragen. Vind je arts dat niet goed, dan zou ik zeker om een meting van MMA en homocysteine vragen (zie de tweede link die ik heb gegeven). Ga niet zelf iets slikken voordat de diagnose is afgerond.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Wil iemand meekijken naar mijn waardes

Bericht door Eekhoorn »

Sorry maar dat snap ik echt niet, deze waarden zijn vastgesteld naar aanleiding van het bloedonderzoek. Wat kan ik dan toen om het wel technisch te krijgen?
Wat ik ermee bedoel is dat de meting van nature niet erg nauwkeurig is. Dus als de gemeten waarde 137 is, kan de feitelijke waarde daar flink onder of boven zitten. Je moet de gemeten waarde dus met een korrel zout nemen.
Plaats reactie