Steeds zieker worden met Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Hoeveel µg is 1/4 tablet, Bloem?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Zit nu op een half tablet, dus nu op 12,5.

Ik weet dat het een zeer lage dosering is maar voordat ik stopte zat ik hier ook op. Ik ben gestopt omdat er werd gezegd dat het geen verschil in waarden zou hebben als ik die 1/2 wel of niet zou slikken.
Ik ben dus een aantal maanden gestopt en er is wel degelijk verschil in waarden en kreeg meer klachten.
Hoop dat ik nu weer bij ga trekken en kijken hoever ik kom met langzaam ophogen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Fijn dat je je beter voelt, Bloem.

Je krijgt een waardenrommeltje waar je rationeel niets aan hebt.
Maar het is prima zolang je erin blijft geloven.
Dat lijkt in jouw situatie belangrijk.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Goede morgen daar ben ik weer,

Ik heb nieuwe uitslagen.
Tsh 2.1 en Ft4 15.7

Ik kom vanaf 6.1 en 11.8

Vind dit toch een opmerkelijke verandering bij het slikken van maar een half tabletje!
De 15.7 is voor mij zelf aan de hoge kant.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Goede morgen,
Het is een lange tijd geleden dat ik wat geplaatst heb. Ik merkte dat het voor mijnmeer rust gaf om te even afstand te nemen.

We zijn al een lange tijd verder en het ging eigenlijk langzaam aan steeds wat beter met mij. Heb sinds een jaar een leuke baan voor 20 uur in de week. Zolang ik het rustig aan deed en op tijd mijn rust pakte kon ik steeds meer dingen ondernemen. Ik bleef restkakchten houden maar daar was wel mee te dealen.

Mijn tsh bleef rond de 3 en t4 rond de 12 met het slikken van 1/2 tabletje. Had zo nu en dan een hyoer gevoel en dan sloeg ik dat w a 3 dagen over en dan ging het weer beter. Weet dat 1/2 tabletje discutabel is maar het leek mij wel te helpen.

Nu heb ik 2 weken goed het virus te pakken gehad en werd daarna weer aardig paniekerig, vieze ontlasting, snelle en overslaande pols.
Ik ben nu bijna een week gestopt met het 1/2 tabletje. Ik voel me daar niet beter bij worden. Ben in 1 week iets meer dan 2 kg afgevallen terwijl ik slecht afval en normaal eet.
Heb het nu giga koud en rillerig.

Vraag is nu heeft het nut om na 1 week niet slikken nog een keer mijn waarden te laten prikken ?
Verleden week was mijn tsh 1,8 wat voor mij doen aan de lage kant is.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Hoi Bloem,

Gelukkig gaat het je al weer wat beter!

Het heeft zeker zin om na één week zonder levothyroxine je TSH/FT4 te laten prikken.
Heb je een vaste priktijd?
Uitgaande van je gebruikte dosis, je stopweek, en een doorsnee 24-uurs schildklierritme, zou je het beste in de vroege ochtend kunnen prikken.

Bij een subklinische hypothyreoïdie heb je na een week zonder je dosis van 12.5 µg levothyroxine je hoogste TSH in de late avond/vroege nacht te pakken. 's Ochtends vroeg is je TSH dus wel lager dan het hoogste nachtelijke niveau. In de middag is de TSH nog lager.
Maar 's nachts is het lab niet open voor langslopend publiek.
In de vroege ochtend tref je dus praktisch gezien je hoogste TSH.

Je FT4 stijgt in reactie op de verhoging van de TSH, en is 's ochtends vroeg nog steeds aan het stijgen.
Dus je FT4 zal een doorsnee waarde voor jouw schildkliercapaciteit laten zien.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Hi Kiek,

Thanks.

Krijg het alleen niet voor elkaar om me nu te laten prikken. Ass vindt het onzin omdat mijn waarden volgs haar goed waren en het niet uitmaakt dat ik een week gestopt ben.

Heb met veel moeite een afspraak voor volgende week ma kunnen maken. Dus nog even aankijken en dan met de huisarts bespreken.

Ik heb geen vaste priktijd meer omdat ik me al heel lang niet meer heb laten prikken. Kreeg een nieuwe internist in opleiding en die heeft me toen ze mijn dossier las meteen terug verwezen naar de huisarts.

Heb nu wel een flinke terugval en merk dat ik ook de angst wel een beetje heb dat ik weer een ontsteking van de schildklier heb.Had afgelopen weken een hoge luchtweginfectie. Werken lukt nu even niet.

Maar even laten gebeuren.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Zo'n De Quervain krijg je niet terug, Bloem.
Als zoiets zou gebeuren, dan zou dat met ster een superzeldzame toestand zijn.
Heb je keelpijn, denk dan aan een gewone keelpijn, zoals iedereen weleens heeft in de wintermaanden.
Dat kan lastig zijn, vooral als je veel moet praten.
Keelpijn gaat voorbij.

Beterschap!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Hi Kiek,

Ik heb geen keelpijn. Ik heb vnl dat ik me onrustig, wat paniekerig voel. Een erg wattig , afgeknepen gevoel in mijn hoofd.
Hoge hartslag en een hart wat zo nu en dan overslaat. Ik voel me alsof ik hyper ben.
Mijn crp was 5.

Ik moet geduld hebben en kijken hoe alles zich ontwikkeld.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Linrose »

hoi Bloem, wat ellendig dat je je zo naar voelt... Heb je ook nog aan andere dingen gedacht? Hormonen door overgang bijvoorbeeld? Kan ook dit soort klachten geven.
gr Linrose
Plaats reactie