Thyrax gebruik en overgang

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Duyck
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2013, 22:37

Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Duyck »

Ik gebruik sinds mijn 12e jaar al schildklierhormonen en sinds ruim 30 jaar Thyrax. Ik ben nu 54 en heb sinds een aantal jaren vrij heftige overgangsverschijnselen. Sinds een paar maanden heb ik het gevoel dat dit ook wel eens te maken zou kunnen hebben met de hoeveelheid Thyrax die ik gebruik (0,175 p/d).
Via dit forum wil ik graag achterhalen of er meer vrouwen ervaring hebben met overgangsklachten en Thyrax gebruik. Misschien dat we eens wat ervaringen kunnen uitwisselen. Dankjewel alvast voor je reactie.
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Marjolijn »

Aangezien beide te maken hebben met je hormoonhuishouding kan net best zijn dat je nu ineens andere waarden krijgt. Wanneer heb voor het laatst laten prikken?
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door hypootje »

De hoeveelheid oestrogenen daalt in de overgang, dan kan soms een aanpassing van de hoeveelheid schildklierhormoon (in pillen, dus je Thyrax in dit geval) nodig zijn. Daarnaast treden vaker gewichtsveranderingen op, hetgeen ook al van invloed kan zijn op de dosis die je moet slikken om je persoonlijk goede instelling te behouden.

In zijn algemeenheid:
Het beste advies in de overgang voor schildklierpatiënten: laat regelmatig je TSH en FT4 bepalen en pas zo nodig de dosis (natuurlijk in overleg met de arts) aan. Helaas zijn weinig huisartsen bekend met effecten van gewichtsverhoging/verlaging, oestrogeen invloeden op de dosis levothyroxine. Aldus is het verstandig om zelf je bloedwaarden en lichamelijke bevindingen bij te houden. Overgangsklachten kunnen waarschijnlijk erger zijn wanneer je niet goed bent ingesteld op schildklierhormoon. Er is dit onderzoekje van effect van hypo (dus TSH die te hoog is) en overgangsklachten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19062505

Weet je ook de bloedwaardes waarbij je je prettig voelde? Wordt je regelmatig geprikt om te zien of je wel goed bent ingesteld?
Duyck
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2013, 22:37

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Duyck »

Beste hypootje en Marjolijn.
Ik had al jaren nauwelijks problemen, dus is er eens in de 2 a 3 jaar eens geprikt. Sinds kort heb ik een nieuwe huisarts en daar is nu weer geprikt omdat ik me niet goed voelde; allerlei vage onbestemde klachtjes. Daar bleek bij de uitslag dat enkel de TSH was bepaald en die was 1,2. Binnen de ruime marges die gesteld zijn (0,4 - 4,0) is er natuurlijk niets aan de hand. Uit het verleden weet ik echter dat de TSH sowieso tussen de 01, en 1,0 moet liggen voor mij. FT4 moest dacht ik onder de 20 zijn. Beide waardes worden weer geprikt op 30 oktober. Echter omdat ik gewoon zeker weet dat ik niet goed ingesteld ben momenteel, ben ik zo eigenwijs geweest om een half tabletje extra te nemen sinds 4 weken geleden. Ik voel me al iets beter, aanmerkelijk minder opvliegers en ik slaap weer vrij redelijk. Ben dus zeer benieuwd wat de uitslagen eind oktober zullen zijn. Zoals het nu gaat denk ik dat er nog een halfje bij moet, maar dat zal de tijd/uitslag uitwijzen. Ben in ieder geval blij dat jullie beiden bevestigen dat "het niet aan mij ligt", althans dat het niet iets is dat ik me maar inbeeld zeg maar. Daarvoor alvast dank. Heb het artikel gelezen; was interessant. Ik houd jullie op de hoogte en verneem graag van alle vrouwen in deze leeftijd, wat hun ervaringen zijn. Bij voorbaat dank daarvoor.
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Heleen »

ik ben dan benieuwd bij mij, sinds juni ben ik aan het zoeken wat de beste instelling zou kunnen zijn. Op dit moment slik ik een hele blauwe er bij. Drie weken geleden heb ik Zoladex gekregen waardoor ik nu in de overgang komt. Ik heb de injectie gekregen omdat ik endometriose hebt, die had de kop opgestoken. Ik had zoveel buik/rugpijn, dat ik niet wist waar ik moest zoeken.

Volgende week moet ik in ieder geval bloed laten prikken voor TSH. Deze was in juni 3.7. Ik merk wel dat ik meer energie teruggekregen hebt. Het enige wat ik nu wel heb...dat is wat neerslachtige gevoel, en dat past bij Zoladex. Dit is niet handig voor 3 autisten in huis...

Maar dat komt wel goed!
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Line »

Hallo Duyck,

Voordat ik de raj behandeling kreeg zat ik volgens de bloedtest nog niet in de menopauze. Een paar maanden na de behandeling kreeg ik warmteopwellingen, die volgens de endo te wijten waren aan de hyperthyreoïdie.

Toen de schildklierwaarden normaal stonden bleef ik om de 20 minuten warmteopwellingen hebben, zo erg dat ik helemaal nat in het zweet stond. Slecht slapen, hartkloppingen en depressie kwamen er ook nog bij. De bloedtest bevestigde dat ik in de menopauze zat. Er is dus wel degelijk een verband tussen schildklierproblemen en de menopauze. De eerste maanden heb ik middeltjes zoals isoflavonen en acupunctuur geprobeerd, maar deze hielpen niet.

Ik kon het niet meer aan en ben dan begonnen met oestrogeen pleisters. Ik heb een hysterectomie gehad en neem daarom enkel oestrogeen. Na een jaartje de pleisters te hebben gebruikt, ben ik gestopt, maar helaas kwamen alle overgangsklachten terug. Ik ken de gevaren van oestrogeensubstitutie, maar gedurende jaren geen leven hebben is voor mij geen optie. Ik laat ook om de drie maanden het oestrogeengehalte checken om te zien of het niet te hoog staat. Sommige vrouwen hebben al baat bij een lage dosis van 50 mcg. Het gevaar op trombose is naar het schijnt minder groot met de pleisters dan met de pillen. HST beschermt je dan weer tegen osteoporose. De pleisters zouden ook minder invloed hebben op het schildklierhormoon. Ik kan dit niet bevestigen omdat ik eerst met de pleisters begon en pas een zestal maanden later met schildklierhormoon.

Het is natuurlijk een heel persoonlijke keuze en de controverse over dit onderwerp zal blijven bestaan.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door hypootje »

Line,
Het is dan alleen even opletten als je ermee zou stoppen. Dan kan het dus zijn dat je dosis moet worden veranderd, verlaagd. Handig om te weten als je klachten krijgt, of je laat na minstens 6 weken bloedprikken om te zien of je dosis aangepast moet worden.

Duyck
Zelf slik ik oestrogenen: oestradiol en progesteron, omdat het gewoon nodig is, er was weinig keuze. Ik moet wel zeggen dat ik me er eigenlijk heel wel bij voel. Zo goed dat ik nu pas weet wat die wisselende oestrogeenspiegels (dus niet het schildklierhormoon) eigenlijk voor enorme klachten gaven, ook toen ik nog menstrueerde.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Line »

Hallo Hypootje,

Ik had er al over gelezen op het hypomaarniethappy forum, maar toch bedankt.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door laura »

Wat apart toch hoe mensen verschillend reageren.

Met hyperthyreoïdie zwom ik geregeld mijn bed uit.
Eenmaal hypo na de slokken heb ik dat eigenlijk niet meer gehad. Op een tropische nacht misschien na.

En toen de menstruaties stopten was het rust. Dat is alweer 12 jaar geleden.
Inderdaad een merkbaar verschil, dat je ervaart wat een invloed die maandelijkse cyclus heeft.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Heleen »

inmiddels enkele weken later. bloed prikken bleek dat het pas in begin november moest gebeuren.
Maar ik kan nu wel zeggen dat het even niet echt lekker gaat met mij.

Ik heb het gevoel dat ik alle kanten opvlieg. Onrust in mijn lijf, opgejaagd, hartkloppingen in mijn keel. Mijn darmen zijn van slag, misselijk. Ik ben ook niet echt aardig..
ik heb vanmorgen contact gehad met de huisarts en helaas is mijn huisarts met vakantie en de assistente gaf aan om toch even contact op te nemen met de gynaecoloog.
Gelukkig kan ik morgen daar al terecht. Eens kijken wat hij te vertellen heeft.

ben benieuwd...
Plaats reactie