Te kleine schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Jolanda5252
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2016, 19:07

Te kleine schildklier

Bericht door Jolanda5252 »

Iemand bekend met een te kleine schildklier
Loop zelf al zins 2007 met een te traag werkende schildklier heb daar thyrax tabletten voor gekregen maar elke keer als er weer bloed werd geprikt was de uitslag niet goed moest bij elke uitslag die niet goed waren weer een tabletje erbij zat in 2014 ook op 900 mg in 2015 moest ik ineens van 900mg naar 200mg ze hebben in die tijd ook wat onderzoeken gedaan omdat ik een maagverkleining heb dachten ze dat het daar door kwam omdat de tabletten niet werkte maar dat was niet het geval de internist heeft in 2016 een echo gemaakt van mijn schildklier omdat ik het heel erg benauwd kreeg dachten ze dat de schildklier te groot was geworden maar hij is niet te groot maar heel klein geworden maar de internist wil dat ik er weer 3 tabletjes bij neem dus nou zit ik op 500mg maar het gaat helemaal niet goed met me heb er ook nog bloedarmoede bij gekregen
Nou wou ik vragen zijn er nog meer mensen die ook een te kleine schildklier hebben en wat is erbij u aan gedaan want ik word het er alleen maar moedeloos van
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te kleine schildklier

Bericht door Kiek »

Hoi Jolanda,

Ja, ik heb ook een kleine schildklier.
Dat komt omdat mijn schildklier niet meer werkt.
Als je been in het gips zit, dan wordt ie dunner.

Als je heel veel slikt dan hoeft je schildklier niet meer te werken.
Zo'n werkeloze schildklier krimpt dus.

Ben je bij een echte internist?
Ik begrijp je getallen niet zo goed.
Een gezonde schildklier maakt ongeveer per 24 uur 100 µg T4 (thyroxine) aan (µg = microgram = mcg).
Hoeveel slik je nu per dag?
Heb je problemen met je dosering sinds je maagverkleining?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jolanda5252
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2016, 19:07

Re: Te kleine schildklier

Bericht door Jolanda5252 »

Goedeavond kiek
Ja ik zit bij een internist en
Ik slik 1 x per dag l 3 euthyrox van 200mcg tabletten
En ja ik kreeg na me maagverkleining problemen met een te traag werkende schildklier en dat de tabletten niet werken

Mvg
Jolanda
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te kleine schildklier

Bericht door Teun »

Ik val bijna van mijn stoel van de hoge dosering van je euthyrox, 3 tabletten van 200 mcg! Ik zou dan inderdaad denken dat er iets niet helemaal goed gaat met de opname. Wordt er nu ook nog weer gekeken waardoor dit komt? Lijkt me dat als opname de oorzaak zou kunnen zijn dat je nooit goed ingesteld kunt raken, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe het bij je verder verloopt maar kan je helaas niet helpen.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te kleine schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Jolanda,

Heb je al geëxperimenteerd met je tabletten?
Zoals je tabletten in je mond te laten smelten?
Want de opname van je levothyroxine/FT4 begint al in je mond.
En neem ze niet in met voedsel.
Dat vermindert sterk de werking van levothyroxine.

Om het effect van je maagverkleining op de levothyroxine te zien, heb je vast waarden van TSH/FT4 van voor en na je operatie.
Heb je een lijstje van de laatste jaren met je TSH en je FT4?
Je kunt dit lijstje ook opvragen bij de assistente van je huisarts.
Inzicht in waarden levert vast meer praktische ideeën op.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie