Waarom streven naar TSH ~1.0

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Gast1

Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door Gast1 »

Even een algemene vraag, want ik begrijp iets niet helemaal goed.

Bij langdurige hypothyreoïdie (m.n dus Hashimoto's, niet subklinisch oid) breek je zelf als het ware je schildklier af. Deze maakt steeds minder hormonen aan en zal uiteindelijk er wel mee stoppen.
Om dat tekort op te vangen slik je T4, levothyroxine.

Om goed in te stellen op de voor jou gewenste dosering wordt er naar bloedwaarden gekeken: T4 en TSH.
De laboratorium-normaal waarden, de waarde waartussen deze 2 normaliter schommelen zijn vaak:
TSH: 0,27 - 4.0
T4: 9 - 23

Bijna altijd wordt dan gestreefd naar TSH = 1 en T4 in hoog-normale bereik (hoger dan 15/16).

Dat laatste lijkt me logisch: een gezond lichaam maakt (extra) T4 aan naar behoefte (en een klein beetje T3). Met hypothyreoïdie kan dat (bijna) niet, dus is het zinvol om een wat hogere "voorraad" te hebben.

Vraag 1
Waarom maakt je lichaam nog TSH aan? Waarom wordt er niet gestreefd naar een zo laag-mogelijke TSH, zolang T4 maar in het hoog-normale gebied blijft?

Vraag 2
Waarom legt men de steeds slechter-wordende schildklier niet meteen helemaal stil, maar laten we deze zo nu en dan nog wat nasputteren? En gaan we gelijk daarna over op een volledig behoefte-vervangende dosis?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door laura »

hoi Mark,

Als ik deze onderwerpen lees:
1. Betrouwbare labtests FT4 en TSH onmisbaar
2. Standaardisatie van schildklierfunctie tests gewenst
3. Standaardisatie FT4 noodzakelijk

En als ik mijn laatste twee uitslagen zie, test 1 met oude apparatuur en test 2 met nieuwe apparatuur met een voor mij belachelijk hoge fT4:
test 1.jpeg
test 1.jpeg (19.33 KiB) 3822 keer bekeken
test 2.jpeg
test 2.jpeg (21.86 KiB) 3822 keer bekeken
Dan raak ik het spoor bijster. Behalve dat die tsh inmiddels zo'n 10 jaar stabiel is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door Kiek »

Hallo Marc,

(in welk lab hebben ze nog ref.-waarden van van 9 -23 pmol/l?)

Vraag 1:
Gelukkig maakt je lijf nog TSH aan.
Dan weet je in ieder geval dat de werking van je hypofyse/hypothalamus in orde is.
Verder is de TSH voor de meeste mensen een mooi instrument om te bepalen waar het ideale evenwicht zich bevindt.

Waarom niet laag in de TSH en hoog in de FT4?
Omdat dat voor de helft van de mensen slecht is voor bot en hart.
Die hyperen chronisch.

Daarnaast zie je in het lage TSH-gebied een hele grote spreiding van FT4.
Als je bijvoorbeeld nog een pietsie lager in de TSH zou willen zitten, dan kan dat zomaar een zwieper van jewelste geven van de FT4 naar een hoger gebied die niet lekker aanvoelt.

Vraag 2.
Je bedoelt om te starten met zoveel µg x kilogram uit uitgangspositie?

Hartelijke groet,
Kiek


PS: Laura: Wat een prachtig voorbeeld beschrijf je.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door Gast1 »

Mijn TSH was ook gelijk gebleven (op 0.01 verschil), maar T4 gezakt. Maar voelde me wel minder.

Uiteindelijk is het toch vooral T4 dat via T3 gebruikt wordt. En of m'n hypofyse het nog doet of niet, merk ik vast ook aan andere zaken, dus om daarom nou op vooral TSH te gebruiken ipv T4 + gevoel.

En wat nu als TSH gelijk blijft en T4 daalt én je je minder goed voelt?

Blijft toch nog de vraag, wat TSH verder nog zegt, als je klier niks doet.

Ik denk niet dat je gelijk op berekende dosis moet beginnen. Wel vraag ik me af of je klier niet moet uitschakelen.
Gast1

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door Gast1 »

In de internisten richtlijn (NIV 2012) lees ik overigens:

"
Het streven is een TSH in het referentiegebied.
Er zijn op dit moment geen argumenten om bij de standaardbehandeling van patiënten met
een primaire hypothyreoïdie te streven naar een laagnormale TSH (Brabant et al, 2006; Walsh et al,
2006).
"
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door laura »

hoi Mark,

NHG en NIV wijzen beide op dat referentiegebied.
NHG geeft wel meer ruimte om iets te verhogen of verlagen, omdat dat mogelijk klachten zou kunnen verhelpen.

Die hoge fT4-waarde in de NHG-standaard 2013 verwijst naar een niet meer bestaande referentie in Thyroid Manager.
In de eerste standaard stond die referentie nog wel in de literatuurlijst.

Met noot 21: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... en#note-21

Noot 21: Normaalwaarde TSH
Hollowell bepaalde in een Amerikaans bevolkingsonderzoek onder andere het TSH bij 13.344 personen zonder schildklierziekte of risicofactor hiervoor [Hollowell 2002]. In deze groep had 95% een TSH tussen 0,45 en 4,12 mU/l, waarmee per definitie de referentiewaarden voor deze groep en voor de gebruikte test waren gevonden. De gemiddelde TSH was 1,39 mU/l, dus laag-normaal; ongeveer driekwart van de onderzochten had een TSH tussen 0,5 en 2,0 mU/l.

Kratzsch deed een vergelijkbaar onderzoek bij donoren [Kratzsch 2005]. Exclusiecriteria waren de aanwezigheid van een schildklierziekte of een risicofactor hiervoor, alsmede afwijkingen van de schildklier bij echoscopie. De onderzoekers vonden als referentiewaarden voor TSH 0,40 tot 3,77 mU/l (respectievelijk 2,5e en 97,5e percentiel), met als mediane waarde 1,35 mU/l. Er waren geen significante verschillen tussen vrouwen en mannen. Hamilton komt in een populatieonderzoek onder patiënten zonder schildklierziekte (n = 1861) tot een vergelijkbare conclusie [Hamilton 2008].

De werkgroep concludeert dat het TSH bij mensen zonder schildklierziekten niet normaal zijn verdeeld; er is een duidelijke oververtegenwoordiging van de lagere waarden.
En dan heb je nog deze curve met info: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... curve.html
Tsh-curve.jpg
Tsh-curve.jpg (18 KiB) 3752 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door Gast1 »

Helder.

Ik ga de vraag nog eens anders formuleren.

Waarom is TSH belangrijker qua sturing dan T4?
Met Hashimoto doet je schildklier toch vrijwel niets meer? Laat staan dat je zou willen dat je klier opeens weer wat meer gaat afgeven.

Bovendien is het functionele hormoon T4 en niet TSH. Dus als je TSH netjes is, maar je T4 te veel schommelt, wat dan? En de vervolgstap: T4 is inactief, T3 is het werkelijk actieve hormoon. Stel je TSH is normaal, je T4 is netjes, maar je T3 schommelt te veel, wat dan?


Waar zou ik naar toe willen?

Stel het is mogelijk om zelf - met een druppel bloed, of via licht - op ieder gewenst moment je waardes te bepalen? TSH, liever T4, misschien wel T3.
Waarom?
Om dat je dan bijna op dagelijkse basis je hormoon-inname en afgifte zou kunnen gaan reguleren. Een soort basis/spiegel mbv T4 (maar wellicht lager dan nu gehanteerd wordt), extra T3 op basis van korte termijn behoefte en wat extra T4 tbv iets langere termijn-behoefte.


Vergelijk het eens met de veranderingen en vooruitgang die er bij diabetes behaald is. De manier waarop je dan je eigen lichaam steeds beter kunt managen...
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door laura »

hoi Mark,

Het is zo ingewikkeld en lastig.

Als ik naar mijn eigen geschiedenis met hypothyreoïdie kijk ...
Van september 1995 tot februari 2001 heeft de assistente van de huisarts een globaal lijstje met 9 uitslagen gemaakt.
Tsh laagste waarde: 1,24. Tsh hoogste waarde: 2,62.
FT4 laagste waarde: 15,5. Tsh hoogste waarde: 23,6.

Vanaf september 2001 heb ik het zelf bijgehouden.
Mijn tsh was opeens hoger met 3,16 en de fT4 was opeens lager met 13,4.
Door enkele ophogingen met euthyrox is de tsh sinds augustus 2004 lager dan 1.
De fT4 is eigenlijk altijd zo rond de 16 geweest.

De tsh was/is veel stabieler dan die fT4.
Maar zo'n heel lage tsh heb ik alleen met hyperthyreoïdie door Graves gehad.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door Jackie »

Ik heb even mijn waarden opgezocht Deze waarden zijn allemaal uit hetzelfde laboratorium, zonder medicatie, s'morgens zo vroeg mogelijk laten prikken.
Hier zitten toch best wel verschillen in. Met een TSH van 1,80 heb ik een FT4 van 17,90, met een TSH van 0,18 heb ik een FT4 van 18,50. Die waarde van TSH 1,80 was voor start met Cytomel. Die TSH waarde van 1,27 is na stoppen met Cytomel.

4,40 16,00 150 mcg Thyrax
0,80 19,70 162,5 mcg Thyrax
1,80 17,90 156,25 mcg Thyrax
1,27 18,10 125 mcg Euthyrox
0,63 18,00 125 mcg Euthyrox
0,18 18,50 125 mcg Euthyrox

Dus TSH maakt bij mij meer verschil uit dan de FT4.
Gast1

Re: Waarom streven naar TSH ~1.0

Bericht door Gast1 »

Zou het zo kunnen zijn dat TSH = 1 voor het lichaam de minste prikkel voor je lichaam is?

Te laag om een stimulans te sturen richting schildklier om méér te produceren.
Hoog genoeg om het lichaam niet verder in "verwarring" te brengen.


Want een onmeetbare lage TSH vindt het lichaam niet fijn, een hoge TSH ook niet.
En zelfs na verwijdering van de schildklier blijft het lichaam TSH produceren. Dat zal dan toch een logische reden moeten hebben.
Plaats reactie