Solitair gezwel rechterkant schildklier

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door Jenny »

Als ik jou was zou ik (via de huisarts) even de bloedwaarden opvragen en ze hier posten. Het gaat om de FT4 en de TSH. Je huisarts kan je ook adviseren.

Op zich kan het geen kwaad om Thyroxine te slikken, maar het leek me zo voorbarig. Waarschijnlijk gaven je bloedwaarden het wel aan, maar dan is het ook fijn voor jou om de getalletjes te kennen. Je moet wel in de gaten houden of je niet hyper wordt, de verschijnselen zijn het omgekeerde van hypo. (kun je ook op dit forum vinden) Maar ik vermoed dat jouw rest-schildklier het er nu van neemt en niks gaat doen, nu er voldoende hormoon wordt aangeboden. Er zijn hier vast wel lotgenoten die net als jij geopereerd zijn en ervaring hebben op dit gebied. Ik hoop dat die even reageren.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
dan75
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2013, 10:23

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door dan75 »

Ja reacties van mensen die ervaring hebben op dit vlak zou welkom zijn.
Op zich lijkt het geen kwaad die 50 microgram te nemen, kan je daarvan al hyper worden ?
Ook vandaag lijkt het dat ik toch wat meer energie heb, misschien lijkt dat zo maar.
Ik vraag me wel af door het nemen van die Thyroxine, mijn rest-schildklier daardoor op langere termijn minder gaat werken ?
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door Myra »

Dan, wat fijn dat het goedaardig is!
Als ik zo verschillende verhalen lees, zijn er ook nog wat verschillen qua ziekenhuis. Ik weet dat mij van tevoren gezegd werd dat ik hoogst waarschijnlijk geen medicijnen hoefde te slikken, omdat de andere helft in de meeste gevallen het werk overneemt. Zelfs als er een klein stukje achtergebleven is kan dat nog het werk voor de hele doen. Bij mij is een bijschildkliertje met de helft van de schildklier er uitgehaald, het andere is teruggeplaatst. Er is na de operatie ook bloed geprikt vanwege eventueel calciumtekort, maar dat was goed. Mijn schildklierwaardes zijn zijn zelfs beter dan met de hele schildklier en ik hoef niets te slikken. Krijg jij die medicatie voor het geval dát, of heb je die echt nodig?
dan75
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2013, 10:23

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door dan75 »

Ik denk dat ik die krijg voor het geval dat.
Ze hebben gedurende mijn opname 's ochtends steeds bloed getrokken, vooral om mijn calcium in het oog te houden.
De 3e dag was dat blijkbaar in orde, want ik mocht naar huis.
Sarita
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2013, 10:19

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door Sarita »

Ik vind het wel heel apart om zo uit de berichten hier te lezen dat verschillende ziekenhuizen totaal andere werkwijzen lijken te hebben voor dezelfde operatie. Wat is dan de juiste? Of misschien weten ze het gewoon niet....

Ik ben 's ochtends vroeg geopereerd en mocht pas de dag er na in de middag rustig proberen iets vasts te eten. Daarvoor mocht ik alleen vloeibaar eten, dus wel apart dat jij al een paar uur na de operatie aan de boterhammen zat.
dan75
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2013, 10:23

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door dan75 »

Afgelopen woensdag bloedcontrole gehad :
TSH : 2,8 (grenswaarden : 0,55 - 4,80)
T4 vrij (FT4) : 1,41 (grenswaarden : 0,80 - 1,80)

Als ik eerdere bloedcontroles van vorige jaren bekijk was mijn TSH steeds tussen de 0,6 en 1,0.
Dus is mijn TSH toch ferm gestegen na mijn operatie, wat duidt dus op een trager werkende schildklier.

De endocrinoloog vond het nog iets te vroeg om nu al een definitieve conclusie te trekken wat betreft de schildklierwerking.
Over een 5-tal weken terug bloedcontrole.
Momenteel 50 microgram Tyroxine blijven nemen.
dan75
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2013, 10:23

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door dan75 »

nogmaals bloedcontrole gehad op 6 juni en deze keer nuchter gegaan (dus geen pilletje thyroxine genomen) :
- TSH : 3,0 (niet nuchter 2,8)
- T4 vrij : 1,36 (niet nuchter 1,41)

conclusie : inname 50 µg thyroxine / dag behouden

vanaf nu om het jaar op controle, maar ben van plan in de late herfst en na de winter telkens te gaan
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door laura »

hoi Dan,

Echt om over naar huis te schrijven zijn jouw waarden nog niet.
Goed idee dus om niet pas na een jaar te laten prikken.

Lees dit ook eens: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
dan75
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2013, 10:23

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door dan75 »

Inderdaad, als ik dat zo lees is boven de 2,0 mid-normaal en streven ze meer naar laag-normaal, dus onder de 2,0.

Maar ik voel me eigenlijk wel goed :
- ik slaap redelijk goed, soms wel te weinig, maar ga ik beter slapen door verhoging schildklierhormoon ?
- ik ben een fervent jogger en train 4 tot 5 keer per week (+- 1 uur per keer) en kan voluit trainen, zelfs na een werkdag
- vroeger (voor de operatie) heb ik perioden gehad dat ik last had van een overslag van mijn hart, daar heb ik nu minder last van

Dus ja, aangezien ik me goed voel denk ik niet dat het nodig is meer schildklierhormoon te slikken ?
Of zou ik het toch eens proberen ?
Maar dan natuurlijk na 6 tot 8 weken nog eens bloedcontrole
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Solitair gezwel rechterkant schildklier

Bericht door laura »

Als je dat allemaal kan en je voelt je goed?
Ik zou zeggen: kijk hoe het zich ontwikkelt.
Je kunt altijd de dosis nog eens veranderen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie