G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Vandaag de uitslag van m’n bloed gekregen
Tsh: 0,37
T4: 14,7.

Ik merk nog geen verschil met voor de ophoging van 12,5 mg.
Met de huisarts heb ik afgesproken over zes weken weer te prikken en kijken of ik dan toch 6,25 moet zakken.

Kan het een tijd duren voordat je de ophoging ook echt gaat merken?

Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Nu reageer je, na een week of zes, best pittig op 12.50 µg verhoging.
Je zat een end boven het oranje sterretje met een TSH van 2.7/13 (FT4).
En nu op de curve onder het oranjepunt gezakt naar een TSH van 0.37/14.7 (FT4).

Als dit waarden zijn in de vroege ochtend en > 24 uur na laatste levothyroxinepil, dan zou je inderdaad beter je verhoging bijstellen naar 6.25 µg.

Heb je niet een idee van wat sneller aangebrand zijn?
Bijlagen
GeertjeSJuli2022.jpg
GeertjeSJuli2022.jpg (40.94 KiB) 3349 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie. Goed advies. Ik ga dan toch met 6,25 minderen en over 6 weken weer prikken.

Ik merkte zelf nog niet veel verschil, maar dat kan toch ook best een tijd duren?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Of je een verandering in hoeveelheid µg wel of niet opmerkt, is niet eens zo belangrijk.
Het gaat erom dat je goed in je vel zit, zodat je die dingen kunt doen die je verwacht goed te kunnen doen. Realistisch.

Als je een dosis verandert, dan heb je gemiddeld binnen één week de helft van die verandering al geëffectueerd. En na de 2de week heb je er al 75% van achter de rug. En de 3de week 75 + 12.50 = 87.50%.

Maar hoe je die verandering ten positieve ervaart of als negatief voelt, of hoe je die binnen je actieve leven laat settelen, is aan jou. Dat is niet te objectiveren.
Het zijn subtiele veranderingen ten goede of ten kwade.
Dat geldt voor zowel uitgesproken hypo's als voor subklinische hypo's.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank voor je uitleg Kiek.
Nu ik er zo over nadenkt voel ik me wel wat sneller geïrriteerd, dus ik ga met 6,25 zakken.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

22-9-2022 heb ik m’n bloed geprikt:
Tsh: 1,34
Ft4: 13,5.

Zou je deze ik de grafiek willen zetten?

Wat denk je qua waarde? Kan het nog beter of is het goed zo?
Ik voel me over het algemeen goed. Wel heeft m’n cyclus ooo echt invloed op hoe ik me voel.

Groetjes Geertje
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Hoi Geertje, ik las even terug in je draadje. Slik je de pil eigenlijk nog? Zou dat invloed kunnen hebben op hoe je je voelt?
Ik verdiep me er de laatste tijd wat meer in (welke voeding, aantal voedingsmomenten etc. om te kijken hoe ik me beter kan gaan voelen), dus was even benieuwd
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Ik heb m’n bloed pas weer geprikt, omdat ik vocht vast houd.
Met dezelfde dosis als in september zijn m’n waarden nu:
Tsh: 2,58
Ft4: 12,8.

Ik heb het idee dat wanneer ik ophoog m’n waarden vaak goed zijn om vervolgens na een maand of 3 toch weer qua tsh te hoog te zijn.
Toch misschien ophogen met 6,25?
Is dat vaker zo dat je steeds beetje blijft ophogen. Lijkt wel alsof de levo zich dan nog verder heeft verspreid in m’n cellen en er toch weer meer nodig is.
Wat denk jij Kiek?
Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Als je altijd ca. 24 uur na je laatste levothyroxinepillen je FT4/TSH laat bepalen, dan zit je nu misschien net naast 'redelijk op peil'. Iets aan de lage kant van je gewilde FT4.
De wijze waarop je TSH (namens de achterliggende feedbackregeling, nu zonder stimulerend effect) op de levothyroxine reageert is nogal vinnig. Tegenover dit bestaan er schildklierhuishoudens die van nature juist erg suffig reageren op de FT4 (levothyroxine): relatief hoge FT4 met relatief hoge TSH.

Als jij het idee hebt dat je iets moet ophogen, omdat je meer vocht vasthoudt, doe dat.
Experimenten binnen grenzen blijven levenslang belangrijk voor je grip op de hoeveelheid levothyroxine.
Het kan best dat je dan grenzen passeert, zowel naar hyper als naar hypokant.
Maar dat is geen ramp, omdat je het zelf kunt corrigeren.

Je curve houdt onveranderd dezelfde vorm (op hondersten na 14.21 naar 14.2 pmol/l).
Je curve is een mooi voorbeeld van een consistente labuitslag!
Bijlagen
GeertjeSDec2022.jpg
GeertjeSDec2022.jpg (40.64 KiB) 1819 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Bedankt voor je antwoord.
Zou je dan bv met 6,25 ophogen?
Het valt me op dat wanneer ik ophoog (zoals 6 mnd geleden) m’n waarden dan eerst mooi worden om vervolgens toch weer wat te zakken. Kan het zijn dat de levo steeds dieper komt in m’n cellen/ organen en er dan minder in m’n bloed zit?
Groetjes Geertje
Plaats reactie