Voorstellen door Tetje

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Tetje85

Voorstellen door Tetje

Bericht door Tetje85 » 17 mei 2018, 14:27

Hallo,
Ik ben ook nieuw hier en wil me graag voorstellen. Ik ben een vrouw van 32, heb 5 prachtige kids en ben ook leerkracht van een fantastische groep 4. Al een paar jaar loop ik met klachten rond, die steeds erger lijken te worden. De huisarts heeft me al een paar keer aan de anti-depressiva gezet en al 2 keer doorverwezen naar een psycholoog. Volgens hen zou ik een burn-out hebben, zelf bleef ik maar volhouden dat ik dacht dat het toch iets lichamelijks was. Na veel getouwtrek, nu eindelijk een bloedonderzoek gedaan. Mijn TSH was 6,9 en T4 11. Ben nu net een week aan de levo...nog iets, maar merk nog geen verbetering. Alleen verslechtering tot nu toe, met dingen als een constante oorsuis, dubbel en wazig zien, duizelig zijn etc. Inmiddels veel gelezen hier en heb dus goede hoop dat ik na 6 weken wel verbetering ga merken. Ben wel blij dat het niet alleen maar tussen mijn oren zat en ik lees heel veel herkenbare verhalen hier op dit forum. Allemaal bedankt daarvoor. Krijg je toch het gevoel dat je niet helemaal gek bent.
Ik heb veel vragen, gelukkig worden veel daarvan ook op dit forum behandeld, want ik kreeg mijn huisarts niet te spreken. De assistente vertelde me leuk aan de telefoon dat ik medicatie kon ophalen (alsof ik een brood bij de bakker moest gaan halen), verder geen info o.i.d.

Gisteren is ook een echo gemaakt van mijn hals omdat de huisarts dacht dat mijn schildklier vergroot was, morgen hoor ik wat daar uit is gekomen.
Werken lukt nu even niet, het lukt me al niet om thuis alles rond te krijgen, ben gewoonweg te moe. Na elke activiteit moet ik weer even uitrusten. Krijg gelukkig wel wat hulp van familie.
Ik vraag me wel heel erg af wanneer ik me weer goed genoeg voel om te werken. Is er nog iemand die toevallig ook een best uitputtende baan heeft, maar dat wel prima volhoud met de medicatie? Graag hoor ik ervaringen. Ik zou graag weten wat ik moet verwachten, want dit is nieuw voor mij. Hoe snel na start medicatie konden jullie weer werken? Hoeveel dagen per week lukt het om te werken?
Natuurlijk snap ik dat dit per persoon heel erg verschillend is, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen.

Bedankt voor het lezen! Sorry voor de grote letters, maar dat is gemakkelijker voor mijzelf om na te lezen, vanwege het wazig zien. :oops:
7-5-2018 TSH 6,9, FT4 11 --> 25 mcg Levo
18-5-2018 Echo van schildklier wijst op chronische ontsteking -> diagnose Hashimoto --> 50 mcg Levo

Teun

Re: voorstellen

Bericht door Teun » 17 mei 2018, 19:23

Welkom op het forum. Wat vervelend als je denkt dat je op gaat knappen van je medicatie dat je je dan slechter gaat voelen. Helaas komt dat vaker voor. Het instellen kan soms enige tijd in beslag nemen voordat je goede waardes hebt en je ook nog eens goed voelt. Geen idee met welke dosering je begonnen bent, maar het zou zomaar kunnen dat dit nog enkele keren verhoogd of verlaagd moet worden. Je waardes zijn niet heel erg afwijkend, de ft4 zelfs nog binnende normaalwaardes maar dan aan de onderkant, misschien dat je wat sneller op de normaalwaardes zit, maar dan loopt je lichaam er nog wat achteraan. Eigenlijk is je goed voelen het doel, dus waardes goed, niet goed voelen, dan moet er bijgesteld worden. Ik doe de richtlijnen van de huisarts over behandeling hierbij, weet je in ieder geval hoe de behandelprocedure va de huisarts moet zijn.
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen

Ik begrijp wel dat je op dit moment niet kunt werken en dat je gezin je al teveel is, je loopt al jaren met klachten rond en eenmaal is het over. Het gebeurd vaak dat mensen door kunnen gaan op wilskracht en op het moment dat de diagnose er is het letterlijk over en uit is. Maar het komt weer goed. Instellen kost tijd, bij de een meer als bij de ander. Zo zit het natuurlijk ook met werken.
Ik was voordat de diagnose gesteld werd al jaren niet fit, doodmoe, en nog een aantal klachten welke ik kopppelde aan de andere aandoening die ik al had. Ineens was daar een moment dat ik niet langs de huisarts heen kon en de diagnose Hashimoto werd gesteld, op dat moment een tsh van 40 en een ft4 van 8. Wat heeft dat instellen me een moiete gekost, slecht voelen angstig zijn en er geen vertrouwen meer in hebben. Maar uiteindelijk kwam het goed en ben ik redelijk ingesteld.

Je vraagt je af of je met medicatie wel weer zou kunnen functioneren in je werk, ook dat is per persoon wisselend, maar de meeste mensen kunnen gewoon op hun oude voet verder, veel verhalen welke je leest zijn van mensen waarmee het minder goed gaat, degene waarmee het wel goed gaat zie je meestal niet op een forum.
Zelf ben ik 3 maanden volledig thuis geweest en van daaruit langzaam weer gaan werken, eerst in vervangend werk en na een jaar weer terug in mijn eigen functie van kinderverpleegkundige in de nachtdienst, best een pittige baan dus. Ik werk 3 keer 4 nachten achter elkaar in de 4 weken en misschien ook niet overbodig om te melden, inmiddels 61 jaar.
Ik heb meerdere collega's met schildklierproblemen die ook allemaal in wisselende diensten werken.

Dus ja je kunt gewoon werken met een trage schildklier en medicatiegebruik, maar het is een persoonlijke zaak. In ieder geval sterkte en ik hoop voor jou dat je je snel weer aangenamer voelt.
Nog een link met veel informatie.
https://schildkliertje.blogspot.nl/

Tetje85

Bericht door Tetje85 » 17 mei 2018, 21:16

Dag Teun,
Bedankt voor je reactie. Hele fijne en duidelijk websites!
Ik hoop dat de oorzaak van mijn klachten nu gevonden is en dat ik me snel weer 'gewoon' ga voelen.
Fijn om te horen dat er mensen zijn die normaal kunnen werken/leven bij een goede dosering. Daar ga ik voor.
18-5-2018 Echo van schildklier wijst op chronische ontsteking -> diagnose Hashimoto --> 50 mcg Levo

mamavan2

Bericht door mamavan2 » 17 mei 2018, 21:17

Welkom op het forum! Wat een zoektocht is het geweest.

Ik (29) heb in december jl. de diagnose gekregen en ben nog aan het instellen op medicatie. Heel veel klachten (aandacht richten/verdelen, woordvindung, duizeligheid) ben ik al kwijt. Mijn brandstoftank is nog wisselend gevuld. Afgelopen week voor het eerst gewerkt en dat hakt behoorlijk in mijn energie, al geniet ik wel van de tijd op het werk. Na een activiteit moet ik nog vaak bezuren.
Inmiddels kan ik mijn huishouden met twee kinderen en man die momenteel weinig thuis is, zelf runnen. Dat lukte eerst absoluut niet (kinderen zijn wel eens opgehaald door mijn moeder omdat ik nauwelijks geluiden kon verdragen en de energie niet had goed te reageren op de peuterstreken van m'n oudste) .
Met sommige dingen word je creatief.. De bezorgservice van de supermarkt is ook prima en scheelt een hoop energie :).
Ik ga nog steeds vooruit en heb het gevoel dat ik straks prima mijn baan in revalidatiecentrum weer goed kan oppakken. Het zal alleen tijd nodig hebben voor ik zover ben. Gun jij je lichaam die tijd ook maar.
Welke dosering medicatie heb je gekregen?
Sterkte!
13-12-17 FT4 2,00 / TSH 127,00 (Diagnosewaarden)
29-1-18 FT4 21,10 / TSH 8,10 mU/L
13-2-18 FT4 22,70 / TSH 8,20
27-3-18 FT4 23,9 / TSH 2,9
30-4-18 FT4 30,8 / TSH 1,3
25-6-18 FT4 22,5 /TSH 10,0
1-10-18 FT4 22,8 / TSH 2,9

mamavan2

Bericht door mamavan2 » 17 mei 2018, 21:25

Ik zie dat we tegelijk dit onderwerp bekijken. Ik heb net mijn tekst aangepast op een paar punten om te verduidelijken. Ik noem het maar even ;)

Tetje85

Bericht door Tetje85 » 18 mei 2018, 11:04

Dag mamavan2,
Goed om te lezen dat die eerste klachten nagenoeg over zijn. Ik heb daar ook erg veel last van, helemaal als alle kinderen tegelijk wat willen vertellen na school. Dan duizelt het me en wordt ik heel kortaf, omdat ik het gewoon niet kan bolwerken. De helft gaat langs mij heen. :cry:
Maar er is dus goede hoop.
Momenteel slik ik 1 tabletje van Teva, dit moest de eerste twee weken, volgende week moet ik nieuwe medicatie halen. Volgens mij blijft het eerst gewoon bij 1 tabletje. Daarna prikken en dan weer verder kijken.
Ik wilde eigenlijk zo snel mogelijk weer aan het werk, maar ik weet gewoon niet of het me lukt... vind het echt heel lastig. Mijn energie gaat erg op en neer, meestal neer...... met wat goede momenten. Ik denk dat ik maar in overleg ga met de bedrijfsarts hierover. Ik kan ook niet echt 'rustig aan' beginnen. Met een klas vol leerlingen moet je er echt wel 100% zijn en dat lukt me gewoon (nog) niet.
Fijn dat je al aardig ingesteld bent, het kan dus ook best snel gaan. Ik schrik soms gewoon van die verhalen van mensen die er jaren over doen. :| Dat hoop ik gewoon niet.

Teun

Bericht door Teun » 18 mei 2018, 13:09

Je zult echt geduld moeten hebben, heel veel geduld. Je kinderen zullen het nog niet snappen, maar ik hoop de rest van je sociale omgeving en je werk wel. Door je situatie te accepteren gaat het makkelijker en zoals gezegd het komt goed.
Je zegt dat je 1 tabletje van Teva slikt, deze zijn er in verschillende doseringen, hoeveel mcg slik jij nu. 25? 100? Meestal wordt er op jou leeftijd begonnen met een dosering van 100 zodat je sneller op je verwachtte dosering zit. Al je hartklachten hebt wordt er wat voorzichtiger begonnen en duurt het natuurlijk ook langer voor je bent ingesteld.

Tetje85

Bericht door Tetje85 » 18 mei 2018, 13:40

Vandaag de uitslag gehad van de radioloog. Mijn schildklier was chronisch ontstoken en ik heb nu de diagnose: Hashimoto. De huisarts zei dat de aanbevolen startdosis in mijn geval 100 zou zijn, ik zit op 25. Ze vond 100 te veel, dus heeft het nu verdubbeld naar 50 (twee tabletjes). Over een maand prikken en zien wat er is veranderd.
Vitamine D en extra ijzer slik ik al. B12 wordt volgende keer ook meegenomen.

mamavan2

Bericht door mamavan2 » 18 mei 2018, 14:12

Vergeet werken voorlopig maar even. Vergelijk het maar met het idee dat je fiets nu kapot is. Op alle vlakken rammelt het. Daar kun je niet fatsoenlijk mee rijden. Op een gegeven moment wordt er wat gerepareerd of een onderdeel gesmeerd zodat jij makkelijker de weg op kunt. Dat betekent dat je weer wat kunt fietsen.
Ik heb voor het eerst gewerkt deze week. Dat was een wielrennersmarathon voor mij met m'n kapotte fiets. Heel leuk om te doen maar mijn lichaam is er nog kapot van.
Dus pak hulp aan, zorg eerst dat je je thuis goed kunt redden met je gezin en huishouden. Daarna komt werk. Voorlopig obstakels genoeg, maar je gaat ze overwinnen!

Tetje85

Re: Voorstellen door Tetje

Bericht door Tetje85 » 18 mei 2018, 14:45

Hoi, bedankt.
Ik denk dat ik gewoon maar geduld moet hebben inderdaad. ;) lastig, maar gewoon nodig.

Plaats reactie