Mijzelf voorstellen, Kiki!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Kiek » 06 nov 2018, 14:50

Jij zou met de 1.6-regel 83.2 µg nodig hebben, en ik ca. 92 µg. Dat is mij ook teveel.
Het is afhankelijk van de verwerking van die T4 in je lijf.
En het is afhankelijk van het merk.
Sommige merken zijn 'sterker', er zit meer µg in.
De 1.6 x kg is een handig hulpmiddel voor een eerste gok.
De daaropvolgende finetuning vergt vaak iets meer gepriegel.

En ach, die pillenbrekerij met de 25-jes:.....theoretisch niet juist, en het moet niet op een voorschrift staan.
Maar praktisch voor de meeste mensen een prima middel.
Natuurlijk verlies je een enkele µg onderweg.
Dat zie ik aan de kruimeltjes bij mijn pillen'cassette'.
Gemiddeld zal het wel meevallen.
Ik breek dus de pillen ook en vul de hoeveelheid met de brokjes aan.
Werkt prima.

Probeer wel zoveel mogelijk iedere dag min of meer dezelfde hoeveelheid naar binnen te krijgen.

Prettige dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Kiki

Bericht door Kiki » 28 dec 2018, 11:47

Hoi Kiek en andere meelezers,

Hier even een update. Momenteel neem ik zo'n 7 weken 4 dagen 75mcg en 3 dagen 50mcg. Ik heb me met momenten heel goed gevoeld. Momenteel terug iets vermoeider en een dik gevoel in mijn hals maar op zich voel ik me niet slecht.
Mijn waardes nu zijn:

Tsh: 1.38
T4: 13.47
Is het zo als je je goed voelt je dan eigenlijk de effecten voelt van de dosis medicatie die je 6 weken ervoor nam of bekijk ik het verkeerd?
Ik twijfel soms om terug te gaan naar 75mcg omdat ik wel soms schrik heb dat die wisselende hoeveelheid elke dag misschien niet zo goed is.

Jammer genoeg krijg ik nog steeds geen menstruatie (maart pil gestopt en in juli eenmaal maandstonden gehad). Ik heb al onderzoek gehad bij de gyn en deze kon niets vinden dus denkt dat het probleem komt dat mijn schildklier nog niet stabiel genoeg is. Ik weet niet of dit waar is of wel kan aangezien ik nu toch al redelijk goed ben ingesteld. Ik word hier soms wel heel verdrietig door en dan ga ik twijfelen aan allerlei dingen, zoals mijn dosis of dan lees ik allerlei dingen online zoals alle voedingsadviezen bij hashimoto die me weer erg onzeker maken over het feit dat ik het misschien niet goed doe of niet genoeg doe om mijn lichaam te helpen.

Teun

Bericht door Teun » 28 dec 2018, 13:47

Hallo Kiki, je zit volgens mij op de goede weg. Als je gewoon gezond eet dan is er niets te zeggen met betrekking tot allerlei voedingsadviezen, zou zeggen lees daar over heen. Ik denk dat je ft4 nog iets hoger kan, ook al zit je tsh op voor jou scherpe waarde. Ik zou als ik jou was nog iets verhogen en gaan voor 5 dagen 75 en 2 dagen 50. Ik gebruik ook 2 verschillende dosringen over verschillende dagen verdeeld en denk niet dat dat uit maakt. Hoop dat je hier iets aan hebt.

Kiek

Bericht door Kiek » 28 dec 2018, 15:33

Hallo Kiki,

Je waarden heb ik toegevoegd aan je eerdere waarden.
Je setpoint van FT4 schommelt en blijft steeds in het gebiedje tussen de 14.8 en 15.1 pmol/l. Nu weer 14.97 pmol/l.
Daarbij hoort een TSH van 1.38 mU/l.
Dat is dus je huidige TSH.
Daarom is het wel link om op te hogen. Dan zit je chronisch op een iets te hoog peil.
Immers, je waarden zijn van de vroege ochtend zonder levothyroxine geprikt.
Toch?

Maar je moet wel wat veranderen.
Als ik een kinderwens zou hebben zoals jij, zou ik pertinent geen orkaantje willen bewerkstelligen wat m'n dosis betreft. Dat doe je nu in principe wel. Je slikt om en om 75-50-75-50-75-50-75. Dat is om de dag een verschil van maar liefst 33% (op een dag na). Dat moet je niet willen.
Die schommeling is meetbaar in je bloed, en dat wil je natuurlijk niet als je voor een zwangerschap staat.
Verdeel je dosis op de juiste wijze over 7 dagen, zodat je iedere dag hetzelfde slikt, zonder onnodige verschillen.

Succes met de uitpluizerige brekerij!
Kiek
Check de gebruikte waarden:
13.35 4.48
11.97 5.10
13.56 2.54
15.29 2.40
17.80 0.50
13.47 1.38
Bijlagen
KikiDec2018.jpg
KikiDec2018.jpg (39.8 KiB) 156 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Kiki

Bericht door Kiki » 28 dec 2018, 19:54

Dag Teun en Kiek,

Bedankt dat jullie de tijd nemen om mijn bericht even te lezen. Die wisselende dosering ben ik gestart omdat mijn endocrinoloog niet zo van het breken houdt maar ik vond het zelf ook wel al een behoorlijke schommeling. Lees dat de meesten maximum met 12,5 wisselen.

Ik zou ook 6dagen 62.5 kunnen nemen en dan een dag 75, dat is nog niet perfect gelijk maar dat schommelt al minder en dan kom ik gelijk uit, 64,28 mcg per dag.

Voor de rest probeer ik stress te verminderen en gezond te eten en sinds een maand kan ik ook terug een beetje sporten!

Groetjes,

Kiki

mamavan2

Bericht door mamavan2 » 28 dec 2018, 21:27

Klinkt als een goed idee, Kiki!
13-12-17 FT4 2,00 / TSH 127,00 (Diagnosewaarden)
29-1-18 FT4 21,10 / TSH 8,10 mU/L
13-2-18 FT4 22,70 / TSH 8,20
27-3-18 FT4 23,9 / TSH 2,9
30-4-18 FT4 30,8 / TSH 1,3
25-6-18 FT4 22,5 /TSH 10,0
1-10-18 FT4 22,8 / TSH 2,9

Kiek

Bericht door Kiek » 29 dec 2018, 12:37

Die wisselende dosering ben ik gestart omdat mijn endocrinoloog niet zo van het breken houdt..

Dat komt omdat de endocrinoloog niet veel weet over pillen en de verwerking van de stof T4.
Dat is zijn vak niet.
De endocrinoloog leert wel over de bijzonder lange halfwaardetijd van de stof T4, en concludeert dat breken helemaal niet hoeft.
Het duurt immers een week of 6 voordat die geslikte hoeveelheid uit je lijf is...

De farmacologen leren o.a. over de farmacokinetiek. Dat gaat over de opname, verdeling en verwerking van een pil met T4.
Dit speelt zich grotendeels af in uren, en niet in weken.
De gevoeligheid van opname, verdeling en verwerking, verschilt bij ieder mens.

Je pilletje wordt snel opgenomen, verdeling begint en hoeveelheid piekt. De piekhoogte en verdeelsnelheid zijn individueel bepaald.
Sommige mensen merken niets en andere mensen zijn hier uiterst gevoelig voor.
Wie tot welke groep behoort is uit te zoeken.
De mensen met een dergelijke gevoeligheid doen er goed aan om hun dagelijkse dosis in meerdere gelijke hoeveelheden in te nemen. Zo ontkom je aan de piek. (Zie plaatje hieronder).

Bewust aangebrachte wisselende dagelijkse T4-schommelingen zijn eenvoudig te voorkomen, want ongewenst:
Iedere dag dezelfde dosis, verdeelt b.v. in tweeën, over de dag.

De levothyroxinefabriek doet er beter aan om ook pilletjes van 6.25 µg te fabriceren.
Beter voor de gezondheid (ook van moeder en kind), makkelijker te verdelen, en eenvoudiger te doseren.
Bijlagen
Kinetiek1en2daags.jpg
Kinetiek1en2daags.jpg (3.74 KiB) 129 keer bekeken

Plaats reactie