Vroege overgang en schildklierwaardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
dvdm08
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2017, 13:20

Vroege overgang en schildklierwaardes

Bericht door dvdm08 »

Kan je ook last hebben van je schildklier ondanks dat je waardes goed zijn. Ik zit vervroegd in de overgang met heel veel klachten door een hormonale onbalans. Een aantal klachten zijn te linken aan de schildklier. Ik heb ook last van jeukaanvallen, aanvallen van kortademigheid, periodes gehad dat mijn nagels afbrokkelden, kan moeilijk in gewicht aankomen, spier - en gewrichtsklachten.... Ik weet het ondertussen niet meer. Toename van klachten in de avond en nacht. Misschien dat iemand hier iets meer van weet of ervaring mee heeft.

Alvast vriendelijk bedankt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vroege overgang en schildklierwaardes

Bericht door laura »

dvdm08 schreef: 04 aug 2017, 15:10 Kan je ook last hebben van je schildklier ondanks dat je waardes goed zijn. Ik zit vervroegd in de overgang met heel veel klachten door een hormonale onbalans.
Klachten van de schildklier en overgang overlappen elkaar vaak.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
dvdm08
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2017, 13:20

T3 waarde

Bericht door dvdm08 »

Ik zit al een tijd met veel klachten door een vervroegde overgang. Een deel van de klachten past ook bij schildklieraandoeningen. Mijn gynaecoloog heeft mijn schildklierwaarden ook getest en deze zijn goed. Nou heb ik zelf de bloeduitslagen opgevraagd en dit zijn de uitslagen.

TSH waardes zijn 3 keer geprikt en deze vallen binnen de normaalwaarden: 2.18, 1.54, 1.79
Vrije T4: 15.7, 16.1
T3 waarde is 3.10 en deze is volgens de uitslag te hoog. Mijn gyn. heeft hier verder geen punt van gemaakt.

Kan iemand mij uitleggen wat T3 is en of dit klachten kan geven omdat de waarde net boven de normaalwaarde valt?
dvdm08
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2017, 13:20

Re: T3 waarde

Bericht door dvdm08 »

TGB waarde is aan de lage kant 11.9

Ik hoop dat iemand iets meer kan zeggen over de T3 waarde van 3.10 en de TGB waarde van 11.9

Alvast bedankt.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3 waarde

Bericht door Kiek »

Hallo d, welkom!

Dit zijn waarden die bij tal van situaties passen, zowel in normale als abnormale omstandigheden.

Gebruik je supplementen?
Of bepaalde medicatie?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
dvdm08
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2017, 13:20

Re: T3 waarde

Bericht door dvdm08 »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je reactie. Ik zit al een paar jaar in de vervroegde overgang en gebruik hormoontherapie daarvoor. Verder calcium, magnesium, K2. Ik heb zoveel klachten en aanvallen gedurende de dag dat ik wel eens gedacht heb dat mijn schildklier niet goed is. Testen zijn altijd negatief. Ik zag nu alleen de hoge T3 waarde staan. Alle zusters aan mijn vaders kant hebben schildklierpoblemen dus het zou goed kunnen. Ik las ergens dat als alleen je T3 verhoogd isje ook klachten kan hebben. Weet het ook even niet meer. Ik heb al deze klachten sinds mijn diagnose POI.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3 waarde

Bericht door Kiek »

De waarde van T3 van 3.1 nmol/l is normaal bij je overige schildklierwaarden.
De meeste labs geven normaalwaarden aan van ca. 1.1 - ca. 3.1 nmol/l.
De T3 staat niet stil op een dag.
Die golft gelukkig op en neer.
Soms prikt iemand in een golfdalletje, en misschien is de jouwe net op een golfpiekje geprikt.

Je TBG is ook weer nauwelijks van z'n iets verlaagde plaats.
Dat is ook zo'n golver over 24 uur.
Zelfs een glaasje alcohol heeft al invloed op de TBG.
En slecht eten kan ook de TBG verlagen.

Wat betekent POI?

Gebruik zo min mogelijk supplementen, eet goed, en
zorg goed voor jezelf!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
dvdm08
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2017, 13:20

Re: T3 waarde

Bericht door dvdm08 »

Bedankt voor de uitleg. POI is prematuur ovarieel falen voor je 40e jaar. Je eierstokken stoppen er dan mee en daardoor kom je in der vervroegde overgang terecht. En dat houdt iets meer in dan alleen opvliegers en hartkloppingen. Veel klachten en migraine daardoor. Ook moet je eigenlijk aan de hormonen ivm ouderdomsziekter te voorkomen. Ik heb gewoon zoveel klachten maar weet ook dat veel niet bekend is over de overgang. Veel klachten kunnen ook bij schildklier passen vandaar. Aanvallen hartkloppingen, warm-koud, gejaagd, nerveus, niet aankomen, haaruitval, droge huid, spieren en gewrichten vermoeidheidsaanvallen
dvdm08
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2017, 13:20

Uitslagen schildklier

Bericht door dvdm08 »

Ik heb vorig jaar bloed geprikt voor mijn schildklier omdat ik heel veel klachten heb. Ik zit ook vervroegd in de overgang en heb chronische migraineklachten. Ik gebruik hormoontherapie en misschien heeft dit invloed op de uitslag. Volgens mijn arts is er niets met mijn schildklier aan de hand. Waarom is de t3 waarde dan verhoogd? Ik heb al jaren zoveel klachten die zijn begonnen op mijn 34e en nu ben ik 40 zit in de overgang.

Vrije T4 15.7 16.1
T3 3.10 H
Thyreoglob. 1.1
Tg-As 12.8
TBG 11.9 L
Cortisol 266 132
ACTH 2.1
Lutein.horm 7.8
Fol stim hor 19.0 H
A.M.H.
dvdm08
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2017, 13:20

Re: Uitslagen schildklier

Bericht door dvdm08 »

Bedankt voor de reactie!

Ik denk dat T3 is gemeten.
Bepaling: T3
Uitslag: 3.10
Ref. waarde: 1.4 -2.5

TSH 2.18 1.54 1.79 Ref. waarde: 0.4 - 4.3
Vrije T4 15.7 16.1 Ref. waarde: 11 - 25
Vitamine B12 was 219, dus binnen de referentiewaardes, wel aan de lagere kant.
Cortisol 266
Vitamine D heb ik bij de huisarts laten prikken, net aan binnen de waardes ondanks dagelijks slikken extra vitamine D.
Ik ben op zo'n beetje alles getest denk ik.

Ik heb laatst een periode gehad van hoge ontstekingswaardes in mijn darmen en had toen ook bloedverlies. Daar is ook weer getest op mijn schildklier. Heb toen in een periode dat ik klachtenvrij was een colonoscopie gedaan en daar kwam toen niets meer uit. Ik denk dat alle klachten hormoongerelateerd zijn en de boel zo uit balans is. Alles al geprobeerd... met en zonder hormoontherapie
Plaats reactie