Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Mila

Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Bericht door Mila » 11 jun 2018, 21:25

Hallo allemaal, ik ben vanaf december bezig met het instellen op Thyreoidum vanaf Euthyrox, vanwege hele lage T3 waarden en weinig energie. Ik schijn een geval apart te zijn. Ik krijg zonder onderdrukte TSH geen normale middelmatige FT4. Ik ben dus overgestapt vanaf 137.5mcg Euthyrox naar heel laag beginnend op 90 mg Thyreoidum. Inmiddels met stapjes omhoog per zes weken en ik zat vandaag op 180 mg. Helaas zijn mijn waarden ongeveer stabiel gebleven op:
TSH (0.24)
FT 4 (9.4) ref. 10-24
T3 (1.4) ref. 0.89-2.4

Nu lijk ik toch wel op ongeveer 240 mg uit te gaan komen. Dit is vele malen meer dan dat ik verwacht had qua omrekeningtabellen van de T4 only medicatie naar de Thyreoidum.
Gebruiken hier meer mensen zoveel Thyreoidum? Ik vroeg nog aan de internist (regulier) of het misschien zo lang duurt voordat de synthetische T4 uit mijn lijf is, omdat ik bij ophogen nauwelijks andere uitslagen krijg?

Wat vinden jullie van deze uitslag? Ik zou heel graag wat feedback krijgen.

Kiek

Re: Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Bericht door Kiek » 12 jun 2018, 13:16

Hallo Mila,

Je normale schildklier zat op een FT4-evenwicht van ongeveer tegen de 13 pmol/l. (zie oudere berichten)
En je TSH op 0.8 mU/l.
Dat zijn redelijke waarden. En niet apart.

Het betekent dat bij jou alle FT4 boven de 13 pmol/l lagere TSH-waarden geven dan de 0.8 mU/l.
Zo werkt het schildkliersysteem nou eenmaal bij een mens.

Inmiddels slik je thyreoïdum en is je FT4 te laag voor een normale omzetting.
Dat wil zeggen dat je cellen nu zoveel T3 opgedrongen krijgen, dat je lichaam er alles aan doet om je FT4 af te voeren. Daarom is je FT4 zo laag. Het is de verdediging tegen het effect van het thyreoïdum.
De normale vraag- en aanbodmarkt van je schildklierhormonen is door het thyreoïdum verstoord.
Met thyreoïdum is het dus niet mogelijk je normale hoeveelheid schildklierhormoon in je bloed te krijgen.

Je overmaat aan thyreoïdum zorgt er dus voor dat alle T4 versneld wordt afgevoerd.
Het synthetische T4 is hetzelfde als de natuurlijke T4. Niet te onderscheiden.

Sterkte met je experimenten!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Plaats reactie