Zwangerschapsmultivitamines met jodium

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Plaats reactie
Prego
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2018, 21:03

Zwangerschapsmultivitamines met jodium

Bericht door Prego »

Hoi,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Anouk. Ik slik zwangerschapsvitamines en daar zit ook jodium in zag ik. Nu slik ik ook Levothyroxine als gevolg van hypo door de radioactieve behandeling ivm Graves. Kan de jodium uit de multivitamine kwaad? Ik las ergens dat je geen extra jodium nodig hebt tijdens zwangerschap (in tegenstelling tot gezonde mensen) omdat je de Levothyroxine ophoogt ipv dat je schildklier van nature sneller gaat werken. Maar ik kan nergens vinden of het ook kwaad kan. Het is namelijk wel handig, die multivitamines! Heb je gelijk alles voor de zwangerschap, op aanraden van de verloskundige. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Dankuwel!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwangerschapsmultivitamines met jodium

Bericht door Kiek »

Welkom, Anouk!

Je hebt een Graves gehad, en door die behandeling werkt je schildklier niet meer.
Deze laat zich dus ook niet meer ophitsen door de jodium.

Je kunt dan het advies volgen van je verloskundige.
Laat regelmatig, om de 4 weken, je FT4/TSH checken.

Een fijne zwangerschap toegewenst!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie