Te veel levothyroxine?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Riet Hilbers
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Te veel levothyroxine?

Bericht door Riet Hilbers » 10 jul 2018, 12:56

Ik heb Graves en drie radio-actieve slikken gehad.
Ik slik vanaf 2000 thyrax 0075 mgr en sinds vorig jaar Levothyroxine.
Geen last gehad van de overstap v.d medicatie.
Sinds maart dit jaar in de ochtend soort van paniekaanvallen,helemaal opgefokt en diarree.Eerst af en toe en later elke ochtend.Toen ik ook overdag maag en darmklachten kreeg,naar de huisarts gegaan.
Advies bloedonderzoek voor schildklier.FT4 was in dec 13,6 was nu 17,8 TSH was 0,85 was nu 0,41
Ik ben nu aan het minderen van 0,075 naar 0,062,5 en momenteel 0.050 mgr
Mijn vraag, hoe kan ik zomaar weer gaan haperen, was jaren constant.
Graag een antwoord, groetjes Riet

Kiek
Berichten: 3181
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door Kiek » 10 jul 2018, 14:20

Welkom, Riet!

Dat is een akelig dat je je zo vervelend voelt door gehyper!

Was je misschien in het voorjaar afgevallen? -> Minder gewicht, minder levothyroxine nodig.
Of zou een restje schildklierweefsel weer actief zijn geworden?
Misschien ben je medicatie gaan gebruiken met invloed op de verwerking van levothyroxine?
Of omgekeerd: misschien gebruikte je medicatie die invloed had op je levothyroxine had, en ben je daarmee gestopt?
Zo is er best nog wat te verzinnen.

Het belangrijkste is dat je je dosis al verminderd hebt.
Wanneer ga je naar het lab?
In de ochtend, nuchter en zonder levothyroxinedosis van die dag?
Als je je FT4/TSH laat prikken nadat je je dosis hebt ingenomen, kan dat je waarden beïnvloeden: hogere FT4-lagere TSH.
Heb je nog oudere waarden van FT4/TSH?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Riet Hilbers
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door Riet Hilbers » 10 jul 2018, 15:44

Hoi Kiek,
Bedankt voor je reactie.
In december heb ik nuchter laten prikken i.v.b. met cholesterol prikken.
In juni niet nuchter,maakt dat veel verschil? Over twee weken, na 8 weken afbouwen ,weer laten prikken.
Misschien wel handig om dan weer nuchter te laten prikken,groet Riet

Kiek
Berichten: 3181
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door Kiek » 10 jul 2018, 16:03

"........handig om dan weer nuchter te laten prikken,.."

Ja, en dan ook geen levothyroxine innemen.
Die dosis neem je dan na het prikken in.

Het gaat erom dat je de waarden zo min mogelijk beïnvloedt.
Direct na inname van je levothyroxine stijgt de FT4 en daalt de TSH om later weer traag te zakken tot het moment dat je de volgende ochtend je dosis neemt.
Daarnaast is het erg handig om de prik-omstandigheden zoveel mogelijk hetzelfde te houden, waardoor je de FT4 en TSH met de vorige waarden kunt vergelijken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Riet Hilbers
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door Riet Hilbers » 25 jul 2018, 13:51

Inmiddels nuchter geprikt.
FT 4 10,9 en TSH 5.1
Huisarts is op vakantie en waarnemer vindt de uitslapen prima binnen de norm.
Voel me verder wel beter, maar met die warmte heb je blijkbaar ook minder Levothyroxine nodig.
Maar van 17,8 Ft4 ( weliswaar niet nuchter ) naar 10.9 en van 0,41 TSH vind ik wel grote overgang.
Wat vinden jullie, toch maar iets ophogen?
Groetjes Riet

Teun
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door Teun » 25 jul 2018, 17:07

Ik denk dat je vervangend huisarts weinig kaas gegeten heeft van schildklierziektes en de behandeling. Jij zit met je tsh al niet in het normaalgebied laat staan dat dat goed is voor een schildklierpatient. Dus hoezo binnen de norm. Betekent in ieder geval dat je meer levo nodig hebt, ik weet niet hoeveel je gebruikte toen je de vorige waardes had, maar ik zou overleggen om er nu precies middenin te gaan zitten. Dan over 6 weken weer prikken. Deze waardes zijn in ieder geval niet goed voor je.

mamavan2
Berichten: 188
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door mamavan2 » 25 jul 2018, 19:31

Ja, een TSH van 5,1 is te hoog. Ik denk dat Teun je een goed voorstel doet.
13-12-17 FT4 2,00 / TSH 127,00 (Diagnosewaarden)
17-1-18 FT4 19,20 / TSH 21,00
29-1-18 FT4 21,10 / TSH 8,10 mU/L
13-2-18 FT4 22,70 / TSH 8,20
27-3-18 FT4 23,9 / TSH 2,9
30-4-18 FT4 30,8 / TSH 1,3
25-6-18 FT4 22,5 /TSH 10,0
2-8-18 FT4 26,5 /TSH 6,9

Riet Hilbers
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door Riet Hilbers » 26 jul 2018, 09:56

Ik ben zelf alweer gaan ophogen.Slikte 0,75 microgram, ben gaan verlagen naar 0,625 mictogr en daarna naar 0,50 micr.gram.
Ben nu weer aan het ophogen naar 0.625 micr gr.
Als huisarts terug is van vakantie, overleg ik wel met haar. Maar ik verbaas mij erover dat ik me hier zo goed bij voel.Zou het door de warmte komen? Heb ik helemaal geen last van, terwijl ik anders zit te puffen van de hitte met warm weer.Heeft dus ook voordelen. :D

Riet Hilbers
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Re: Teveel levothyroxine

Bericht door Riet Hilbers » 30 jul 2018, 11:09

Inmiddels voel ik me vooral vroeg in de ochtend beroerd en hoop dat ik me beter ga voelen nu ik sinds een paar dagen ben gaan ophogen. Verder droge ogen en ook mijn huid moet ik steeds invetten.Geen eetlust meer,terwijl ik de laatste tijd steeds tussendoortjes nodig had.
Achteraf denk ik dat mijn waardes helemaal niet zo hoog waren,maar een vertekend beeld gaven, omdat ik toen niet nuchter was. Zit nu op 62,5 microgr en had voor ik moest minderen 75 micr.gr

Ik blijf voortaan nuchter prikken. Groet Riet

Riet Hilbers
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Vraagje

Bericht door Riet Hilbers » 13 aug 2018, 12:38

Kan ik alsnog problemen krijgen van de Levothyroxine?
Ik heb 16 jaar thyrax geslikt i.v.m hypo na radioactieve slokken.Nooit last, goed ingesteld op 0,75 micr.gr
Vorig jaar ook moeten overstappen op Levothyroxine en dacht hier goed doorheen te zijn gekomen, Nu heb ik sinds een half jaar elke ochtend een soort paniekaanvallen,hyperventileren en buikklachten. overdag gaat het vrij goed maar de ochtenden zijn een drama.
Mijn vraag, kan ik toch alsnog last hebben van de Levothyroxine ?
Graag een reactie groeten Riet

Plaats reactie