In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
BB1100XX

Re: HITTE EN HYPER

Bericht door BB1100XX » 11 aug 2018, 07:58

dat zou ik niet weten.

Ik kan het me niet voorstellen dat dat zo'n effect zou hebben.

elizabeth27

Bericht door elizabeth27 » 12 aug 2018, 15:01

hoi,

Ik voel mezelf wel vaak wat hyperiger als t warm weer is, kan ook moeilijk de warmte reguleren waardoor mijn systeem verhit/oververhit voelt. Heb veel baat bij mijn ventilator. Merk nu t weer wat meer genormaliseerd is dat ik me ook beter voel. Hoop dat dat voor jou ook geldt. ;)
Wat paracetamol/ibuprofen betreft en hun e.v.t. invloed op de werking van de schildklier dat weet ik niet. Las wel in een onderzoek over paracetamol dat het je gevoelens afvlakt en dat dingen je minder kunnen schelen.

Caro1963

Bericht door Caro1963 » 12 aug 2018, 23:50

elizabeth27 schreef:
12 aug 2018, 15:01
hoi,

Ik voel mezelf wel vaak wat hyperiger als t warm weer is, kan ook moeilijk de warmte reguleren waardoor mijn systeem verhit/oververhit voelt. Heb veel baat bij mijn ventilator. Merk nu t weer wat meer genormaliseerd is dat ik me ook beter voel. Hoop dat dat voor jou ook geldt. ;)
Wat paracetamol/ibuprofen betreft en hun e.v.t. invloed op de werking van de schildklier dat weet ik niet. Las wel in een onderzoek over paracetamol dat het je gevoelens afvlakt en dat dingen je minder kunnen schelen.
Een beetje wat elizabeth27 hierboven zegt, alleen merk ik nu bij weersomslag dat ik nu plots beetje minder stabiel ben (na maanden van redelijke stabiliteit).
Hoewel ik blij ben dat het weer wat koeler is, heb ik nu meer last van spierpijn en moeheid :o
28-11-'17: TSH 71+ FT4 10.8
03-01-'18: TSH 15 FT4 14.0
20-02-'18 TSH 0.95 FT4 19.8
03-04-'18 TSH 0.22 FT4 20.9
01-05-'18 TSH 0.18 FT4 23

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 13 aug 2018, 08:00

Caro1963 schreef:
12 aug 2018, 23:50
Hoewel ik blij ben dat het weer wat koeler is, heb ik nu meer last van spierpijn en moeheid :o
Voor mij persoonlijk is dat altijd een normale reactie na een hyper.
Door de hartkloppingen door de hyper. Ben ik de dag erna altijd intens moe en voel ik me extreem zwaar.
Nu in de dagen erna heb ik ook wat last van spierpijn.
In het verleden heb ik dit ook wel gehad tijdens een hyper. Dat mijn spieren helemaal strak stonden. Na de hyper voelt het dan net alsof je in de dagen ervoor een grote spier belastende activiteit hebt gedaan.
Wat ergens weer wel klopt.

Guard

Re: Help, (pre) menopauze en instellen Thyrax

Bericht door Guard » 14 aug 2018, 12:08

Kiek, ik heb de uitslag binnen (na 6 weken 1 dosis een ietwat hogere dosis te hebben geslikt, 0,06 mcg (kwartje blauw) meer)
TSH: 3.2
T4: 18

Vind het zo raar? Heb wel 'nuchter' geprikt, maar ik voel me wel hyper, zeker tijdens de hitte. Hartslag is hoog. (Maar hyper is alleen niet terug te zien in de waarden?).
Jouw setpoint is nog niet bereikt. Lijkt wel of ik nog meer levothyroxine nodig heb?
Je set point staat op een FT4 van 22.2 pmol/l met een TSH van 1.3 mU/l.
Je hebt een gemiddelde vorm van je curve, en de passingsgraad is 83%.
Gewoon best.
Je hebt dus een beetje meer levothyroxine nodig.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 14 aug 2018, 12:26

Het kan zo zijn,
Als je nu geen dosis wijziging doet en je over 2 of 3 weken weer prikt je waarden weer heel anders zijn. En misschien beter matchen met je gevoel.

Misschien is 2 weken wachten een optie voor je?
Mocht het je lukken zou je er misschien nieuwe informatie uithalen.

Guard

Bericht door Guard » 15 aug 2018, 09:35

Hi BB1100XX, maar dat is toch raar? :lol:
Ik heb geen zin om me weer te laten prikken binnen 2 weken, heb al behoorlijk verharde aderen door al het prikken van de afgelopen jaren.
Misschien ligt het aan mijn gewicht, ben behoorlijk aangekomen door de pre-menopauze en de hartkloppingen kunnen volgens mijn arts ook hieraan liggen. Dus ik laat het even voor wat het is.

Was even nieuwsgierig naar Kiek haar reactie ook, temeer haar setpoint niet helemaal aansluit nog :?:

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 16 aug 2018, 22:41

nee, dat is niet raar.
6 weken is een gemiddelde.
Een gemiddelde wat allicht gemeten/getest is op gezonde mensen zonder schildklier problematiek.

Niemand is hetzelfde, iedereen is uniek.
Jouw individuele halfwaardetijd kan zomaar langer zijn dan 6 dagen, waarmee je lichaam automatisch langer de tijd nodig heeft om de reorganisatie van 1 dosis wijziging te laten plaatsvinden.
Als je dan met 6 weken prikt en je lichaam heeft bijvoorbeeld 7.5 week nodig.
Dan zie je met die 6 weken dus nog niet het totale resultaat in het bloed, maar alleen een tussenstand.

Hopelijk is dit de goede uitleg in begrijpbaar nederlands.

Guard

In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Bericht door Guard » 31 okt 2018, 11:15

Hola!
Ik ben al lange tijd aan het stoeien met mijn TSH en T4 waarden als CHT patient, en het lijkt wel alsof de waarden naarmate de tijd verstrijkt terugloopt. In 3 maanden tijd van TSH 3,2 en T4 18 (nuchter geprikt) naar TSH 4,2 en T4 21 (ook nuchter geprikt). Er klopt helemaal niets meer van en ik voel me steeds slechter (hartkloppingen, draaiduizeligheid, spierpijnen, misselijk en hoofdpijn). Ook is mijn bloeddruk aan de lage kant.
Heb steeds braaf dezelfde dosering ingenomen (137,5 mcg Thyrax) - maar toen ik paar jaar geleden net zoveel woog als nu slikte ik zelfs 200 mcg Thyrax, tot de befaamde doordrukstrips zich aandienden en ik dus de hyperperiode invloog.

Ik ga overigens van Hyper (in 2014, 2015) naar Hypo (2016, 2017, 2018). Wel ben ik fors in gewicht aangekomen (circa 10 kilo), en ik weet ook dat de hoeveelheid oestrogenen daalt in de overgang. Dan kan dus soms een aanpassing van de hoeveelheid schildklierhormoon nodig zijn. Ik dacht alleen dat je dan minder hormoon moest slikken ipv meer?
Daarnaast treden er natuurlijk ook vaker gewichtsveranderingen op, bij mij zo ook het geval dus, hetgeen dus ook van invloed kan zijn op de dosis die je moet slikken om je een goede instelling te behalen en behouden.
Een menopauze test die ik ooit heb gedaan was positief (in 2015).
Zou het dus kunnen dat de peri-menopauze of een hormoon disbalans en de gewichtsverandering invloed heeft op de waarden?
Ook was ik onlangs een aantal weken ziek, grieperig, volgens mijn internist gaat je lijf zich dan meer focussen op 'beter worden' in plaats van focussen op het omzetten van het schildklierhormoon. Al met al dus wel logisch deze laatste waarde, maar ik denk dat ik toch meer levothryoxine moet gaat innemen.

Ik ben aan het overwegen om hormoonsuppletie/therapie te gaan gebruiken in pleister vorm, om zo de waarden van de schildklier in balans te krijgen, iemand hier ervaring mee?

En wie kon nu ook weer het setpoint bepalen?

Hier zijn mijn waarden van de afgelopen jaar:
-Bloeduitslag 17 aug 2017
TSH: 1,1
T4: 21

-Bloeduitslag 17 november 2017
TSH: 3.4

-Bloeduitslag 12 februari 2018
TSH: 3.7

-Bloeduitslag 3 april 2018
TSH: 3.3
T4:21

-Bloeduitslag 10 augustus 2018
TSH: 3.2
T4: 18

Bloeduitslag 29 oktober 2018
-TSH: 4.2!!
-T4: 21

PS mijn vitamine D is ook heel laag, net boven ondergrens. Hoorde ik net van doktersassistente.

Hoop dat iemand mij (verder) kan helpen (met bepalen setpoint)?
Ga morgen naar de huisarts en laat me dan weer doorverwijzen naar de endocrinoloog.

Dank jullie wel. Lieve groetjes, Caroline :D

laura
Contacteer:

Re: In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Bericht door laura » 31 okt 2018, 12:02

Caroline,

Voor het bepalen van je setpoint is het handiger om een apart onderwerp te maken met je waarden met de naam: Setpoint Caroline.
Dat onderwerp plaats je vervolgens in: viewforum.php?f=47
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Plaats reactie