Marieke stelt zich voor

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Marieke14

Marieke stelt zich voor

Bericht door Marieke14 » 09 okt 2018, 17:33

Hoi,
Ik ben Marieke, 38 jaar en 10 jaar geleden na mijn bevalling van mijn 1e kind de diagnose hypotheroide gekregen. Ik maakte ook antistoffen aan dus levenslang medicijnen.
Eerst bij internist (kort)onder behandeling en nu bij huisarts.
Ik slik euthyrox 125 Mg al sinds 10 jaar.
Tsh en f4 al die tijd binnen de waarden.
Nu heb ik sinds mijn schildklierdiagnose klachten waar ik maar niet vanaf kom.
Angsten, benauwdheid, druk in mijn hoofd, heel nerveus gevoel! als ik ga slapen dan slaat mijn hart over (denk ik) en schrik ik wakker. Angst benauwd en druk in hoofd kunnen zomaar een halve of hele dag aanhouden. Ik functioneer dan ook niet en heb zelfs moeite met lopen (evenwicht) en soms zie ik dan ook slecht.
Huisarts denkt niet dat het aan mijn schildklier kan liggen en nu ben ik benieuwd of iemand dit herkent!
Misschien moet ik wat ophogen of juist verlagen...
Het rare is dat ik dit niet continu heb! Ik ka me ook goed voelen gedurende een paar weken en dan is het weer mis. Ik zit nu weer in zo'n mis periode. Duurt nu al bijna 3 weken.
Ben echt na 10 jaar gedoe echt zoekende...
Ik hoop op een reactie!
Groetjes Marieke

Teun

Re: Ik stel me voor.

Bericht door Teun » 09 okt 2018, 18:25

Welkom Marieke,
Je zegt je waardes zitten in het normaal gebied, maar is dit ook voor jou goed? Er zit namelijk een ruime marge tussen goed en en in normaalgebied, misschien zit daar een mogelijkheid om wat aan te veranderen.
Nu schrijf je nergens hoe je waardes zijn, dus het kan zowel meer als minder medicatie zijn al denk ik eerder dat het meer zal Zijn. Het kan in ieder geval de moeite waard zijn om dit in overleg met de huisarts te wijzigen.
Ik neem aan dat de huisarts bekend is met jou klachten en hij ook al verder gekeken heeft naar je bloedwaardes, dat is zeker de moeite waard.
Wat wel vreemd is dat jou niet goed voelen in vlagen is, je zegt ook momenten te hebben dat het beter gaat, dat maakt het wel wat onduidleijk voor iedereen, met name voor jezelf.
Ik hoop dat je een oplossing voor je niet goed voelen krijgt. Succes.

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 09 okt 2018, 20:44

Hoi Teun,
Dank je voor je reactie!
Vandaag ben ik naar het lab geweest. Als de uitslag binnen is dan zal ik deze samen met voorgaande delen hier!
Ik ben benieuwd!
Groetjes marieke

Draakje

Bericht door Draakje » 12 okt 2018, 02:11

Hoi,
Dat met dat evenwicht heb ik ook.En ook niet altijd even erg en mijn huisarts vond het ook onzin.Het is akelig en eng en je stelt je niet aan!Sterkte Draakje

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 12 okt 2018, 11:54

Dank je wel draakje,
Het is zo'n vervelend gevoel!

Ik heb inmiddels labuitslagen.
Ik zet ze hieronder! Ben benieuwd of hiervan een setpoint berekent kan worden of dat de laatste uitslag ook iets zegt over mijn klachten.
7-7-14. Tsh 1,4 - T4 12.2 - T3 1.48
11-9-15 Tsh 0.71 -T4 13,6
8-2-17 Tsh 1,4 - T4 11,2
9-10-18 Tsh 1,1 - T4 17,5

Ik merk dat ik alle waardes maar moeilijk te begrijpen voel!
Zoals in bovenstaande bericht heb ik mijn bloed laten testen omdat ik me niet goed voelde. Dag dat ik gong prikken voelde ik me al beter en nu is het weer over!
Ik snap het niet!
Maar goed... ben benieuwd Naar jullie interpretatie van de uitslagen
Groetjes Marieke

Kiek

Bericht door Kiek » 12 okt 2018, 12:13

Dag Marieke,

De interpretatie van je waarden hangt af van de omstandigheden.
Het lab, overige medicatie, en omstandigheden bij prikken, zoals tijd, etc.

Ik vraag me af hoe je een vrijwel gelijkblijvende TSH presteert, bij een grote variatie aan FT4.

TSH: 0.70 tot 1.40 mU/l.
FT4 11.2- tot 17.50 pmol/l.

Deze waarden zijn niet logisch.
En dus niet geschikt voor een set point.

Wel hoopgevend is misschien dat de volgende bewering in je eerste post niet juist is.
Ik maakte ook antistoffen aan dus levenslang medicijnen.
Wie weet werkt je schildklier als een tierelier!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 12 okt 2018, 12:50

Oh jee, ik schrik hier van....
Lab heb ik nooit op hetzelfde tijdstip gedaan. Volgens arts niet nodig omdat waardes niet per dag zouden schommelen!!!!
Vanaf nu dus wel... maar wat raad je me nu aan.? Kunnen klachten van mij ook komen door onnodig medicijngebruik?!
Ik heb nog waardes van verder terug die het volgende laten zien.
15-1-10 Tsh 1,4. T4 10.1
3-6-10 Tsh 0.98 T4 9.5
2-9-10 Tsh 0.98 T4 9.2
Bovenstaande was ik voor 2e keer zwanger
27-10-10 Tsh 0.10 T4 13.4
Bovenstaande ruim 3 weken na bevalling
8-2-11 Tsh 0.78 T4 11.9
5-7-11 Tsh 1,8 T4 11.5 t3 1.80
15-11-11 Tsh 1.2 T4 8.2
Volgens mij, maar kan het niet goed terugzien ben ik hierna verhoogd naar 125mcg hiervoor 100
15-2-12 Tsh 0,64 T4 10.2
2-8-12 Tsh 0.86 T4 10.6
28-11-12 Tsh 1.3 T4 11.6 t3 1.53
25-9-13 Tsh 0.61 T4 11.4
En de rest staat in vorig bericht.

Ik merk dat ik nu een beetje van slag ben door je bericht!
Hoe kan ik dit nu onderzoeken?
Ik hoor heel graag van je...
Groetjes Marieke

Kiek

Bericht door Kiek » 12 okt 2018, 14:09

Hier hoef je niet zo van te schrikken.
Het is immers een experiment.
Het belangrijkste is dat je leert over je waarden.
Ik ken je omstandigheden niet, je geeft waarden, en ik tik die simpel in de app.
Het doel van de app is om een patroon te herkennen tussen de TSH en de FT4.

De conclusie van de app is dat er geen realistisch verband is aan te brengen met je (niet-zwangere-)waarden.
Misschien heeft je laboratorium in de loop van de tijd de meetapparatuur gewijzigd.
Dan ontstaat er weer een ander verband tussen TSH en FT4.

Over het meten van schildklierwaarden bestaat veel literatuur.
Ieder ziekenhuislab heeft eigen labapparatuur van verschillend merk en methode.
Ieder lab kiest hun eigen methode.
Wereldwijd maken ze zich heus wel zorgen om deze verschillende metingen.
Er bestaat nu al weer heel wat jaren een internationale commissie die probeert hierin wat meer uniformiteit te brengen.
Het lijkt dat ook deze commissie geen steek verder komt.

Daarom kan een FT4 van 10 pmol/l in het ene ziekenhuis best 16 pmol/l in een ander ziekenhuislab betekenen.
En daarom is het belangrijk om altijd gebruik te maken van hetzelfde laboratorium.

Je FT4 toont per 24 uur een bepaalde individuele dynamiek.
De een toont een heftiger dynamiek dan de ander.
Een pilletje levothyroxine wordt immers bij mij anders opgenomen en verwerkt dan bij jou.
Dat komt omdat we verschillen in lijf en leden, verschillend eten en bewegen, en een verschillend leefpatroon vertonen.

Een pilletje levothyroxine kan er bij jou 3 uur over doen om een maximum te bereiken.
Bij mij duurt het misschien anderhalf of 2 uur. En bij buurvrouw mogelijk 4 uur.
Er moet dus rekening gehouden worden dat je niet prikt als die dynamiek zorgt voor snel wijzigende waarden in je bloed. Dat is dus voordat je de levothyroxine slikt.

's Ochtends vroeg is een uniek moment, want dan heb je ook de laagste FT4-waarde met die bepaalde dosis levothyroxine in 24 uur te pakken.
Dat is een belangrijk gegeven.
Daarom een priktijdstip met zo min mogelijk verstoringen en dezelfde condities:
zelfde lab- 's ochtends vroeg- zonder levothyroxine - nuchter.

Dit is de enige manier om je FT4's en TSH's te kunnen vervolgen en te vergelijken.
Alle andere manieren zijn onvolledig.

Vraag eens of de referentiewaarde van FT4 onlangs gewijzigd is.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 12 okt 2018, 14:38

Hoi kiek,
Referentiewaardes T4 waren
t/m 2-8-12 (7.8 -16)
Daarna 3 uitslagen (6.9 - 14.2)
Daarna 2 uitslagen (7.8 - 16)
En de laatste uitslag (12.5 en 23.2)
Wel altijd hetzelfde lab...
Raar dat ze dat zo wisselen.

Tsh referenties zijn altijd hetzelfde gebleven!
Je gaf aan dat mijn Tsh opviel omdat die redelijk constant is.... is dit gezien de wisselende referentie waardes van T4 nog steeds raar?
Ik vind het echt heel lastig om te begrijpen wat ik lees online.
Ben ook gezien mijn klachten op zoek naar oplossingen.
Wat is jou advies hierin...

Kiek

Bericht door Kiek » 12 okt 2018, 14:51

Ah, maar dan is het logisch dat je waarden zo vreemd lijken!
FT4-waarden met verschillende referentiewaarden kunnen niet met elkaar vergeleken worden.
Die lagere referentiewaarden komen vaker voor in Noord-Holland.

Misschien is het mogelijk om over een paar maanden weer eens TSH/FT4 te prikken?
En als je ooit je dosis levothyroxine wijzigt: pas na 6 weken zie je het resultaat van de laatste dosis in je bloed.

Plaats reactie