Sjit voorstellen en vraag over schommelende waarden

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Plaats reactie
sjit

Sjit voorstellen en vraag over schommelende waarden

Bericht door sjit » 12 okt 2018, 16:27

Ik ben een vrouw van 49 en heb sinds een jaar of 10 (denk ik?) hypothyreoidie. In het begin gebruikte ik Thyrax, met de productieproblemen ben ik begonnen met Euthyrox. Ik ben begonnen met 25 mcg thyrax en vorige zomer gebruikte ik 200 mcg Euthyrox. Tussentijds, dus in al die 10 jaar, wisselden de bloedwaardes constant, dus telkens meer of minder medicijn. Afgelopen jaar gebruik ik weer een minder hoge dosering, van 200 naar 175 mcg gegaan. Omdat ik me weer niet goed voel ff bloed laten prikken, de tsh bleek 0,04 en ft4 23. Tijdens al die jaren hypothyreoidie heb ik me nog nooit goed gevoeld, het grootste probleem is de vermoeidheid. Soms overweeg ik om helemaal geen schildkliermedicatie meer te gebruiken omdat ik me eigenlijk nooit beter heb gevoeld, maar tot nog toe heb ik het niet gedurfd. Mijn vraag: is het normaal dat, ondanks medicatie, mijn waarden zo schommelen en nooit goed ben ingesteld? Ik staar me niet blind op waardes, ik laat bloed prikken omdat ik me niet goed voel.

Lonneke1972

Re: Voorstellen en vraag over schommelende waarden

Bericht door Lonneke1972 » 12 okt 2018, 17:23

Allereerst welkom!

Het eerste waar ik aan moet denken is je te vragen naar het tijdstip van prikken. Ik pro altijd op hetzelfde moment, 7.30 ochtend, nuchter, zonder medicatie. Ik ben nog geen 10 jaar onderweg, maar mijn waardes zijn prima in lijn met mijn medicatie. Hoog TSH bij weinig levothyroxinenatrium, laag TSH bij genoeg levothyroxinenatrium. Wanneer je wisselend over de dag bloed prikt, en met medicatie, kun je er volgens mij geen pijl op trekken en dus ook moeilijk je medicatie hoeveelheid afstemmen.
[size=85]17-02-2018 TSH 5.8 Ft4 14.3 T3 5.8 (diagnose, niet nuchter)
23-03-2018 TSH 3.2 Ft4 15.2 (25 mcg Teva)
20-05-2018 TSH 3.2 Ft4 15.5 (50 mcg Teva)
29-06-2018 TSH 1.8 Ft4 15.8 (75 mcg Teva)
06-09-2018 TSH 1.3 Ft4 17.2 (87,5 mcg Teva)
[/size]

Teun

Bericht door Teun » 12 okt 2018, 22:51

Welkom Sjit. Ik herken het niet goed voelen ondanks medicatie, maar gelijktijdig voel ik me t.o.v. Det tijd dat ik nog niets kreeg juist goed. Het komt best veel voor hoor dat mensen regelmatig hun dosis aan moeten passen, jammer maar helaas.
Als ik je waardes zie denk ik toch echt dat je momenteel teveel slikt dus zou je de huisarts kunnen vragen te minderen. Misschien beginnen met 12,5 mcg minder op de ruime dosis die je nu gebruikt. Allicht dat je je wel wat beter gaat Voelen.
Helemaal geen levo lijkt me geen optie en ga je je alleen maar vervelender voelen. Sterkte voor nu.

sjit

Bericht door sjit » 13 okt 2018, 11:53

Bedankt voor de reacties. Ik laat altijd 's morgens bij hetzelfde lab bloed controleren en neem de medicatie daarna pas in. Daarom vond ik de tsh van 0.04 ook wel heel laag, in eerste instantie dacht ik dat ik het verkeerd verstaan had. Ik lees idd dat bij meerdere mensen de waardes schommelen maar ik heb het idee dat het bij mij wel heel sterk wisselt. Door de huidige waarden kan ik misschien wel enkele vreemde klachten verklaren: mijn benen zitten helemaal vol witte stipjes, er zit geen pigment meer in. De huisarts kon het niet verklaren en stelde een verwijzing naar de dermatoloog voor (wat ik overigens niet gedaan heb want daar heb ik weinig vertrouwen in). In mijn gezicht heb ik een niet jeukende maar prikkende uitslag, eerst bij mijn wenkbrauw en nu bij mijn mond. Deze uitslag heb ik al eerder gehad en het heeft maanden geduurd voor deze weg was, geen één zalfje hielp hier tegen. Achteraf was het misschien ook door een hoge dosering? Ik ga nu van 175 naar 150 mcg

Plaats reactie