Schildklierontsteking

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
JudithB

Re: Schildklierontsteking

Bericht door JudithB » 19 dec 2018, 21:22

Goedenavond, vanmorgen in AMC schildklier scan gehad en via mijn dossier al een gedeelte van het verslag in kunnen zien. Er zijn 2 plekken te zien die op dit moment vrijwel geen jodium opnemen. Of die 2 plekken ontstekingsweefsel of iets anders is weet ik niet.
Op 8 januari een belafspraak.
Hartelijke groet,
JudithB

Kiek

Bericht door Kiek » 20 dec 2018, 15:46

Hallo Judith,

Meer dan 50% van de middelbare vrouwen heeft een of meer schildkliernodussen.
Meestal zonder bezwaren.

Jij lijkt nodussen (multinodulair struma) te hebben van het gemengde soort (?).
Twee hypogebiedjes, en aanvullend een of meer hyperconcentraties?
'k Heb het idee dat alle beschikbare jodium per ongeluk naar een actief gebiedje gesleurd wordt, waardoor delen overactief, en delen onderactief.
Daarom misschien zulke lastige en wisselende bloedwaarden.

In de Thyroidmanager lees ik net dat soms een redelijk evenwicht bestaat in een gemengd koud en warme schildklier waardoor mensen geen klachten hebben. Op enig moment kan een heet gebiedje gaan overheersen waardoor geleidelijk hyperwaarden.
Het schijnt meer voor te komen in Zwitserland (laag jodium) dan in Nederland (voldoende door io-verrijkte voeding).

Doe het rustig aan deze dagen!
Hartelijke groet,
Kiek

https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... ot-nodules
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

JudithB

Bericht door JudithB » 20 dec 2018, 17:16

Kiek wat super van je dat je het hebt opgezocht en hebt opgeschreven voor me. Dank je!
Hartelijke groet Judith

JudithB

Bericht door JudithB » 24 dec 2018, 11:32

Hoi allemaal, ik wil even mijn ei kwijt. Ik ken jullie niet maar heb het idee dat jullie mij wel begrijpen. Heb het gevoel dat mijn schildklierwaardes enorm gedaald zijn want ben super depressief. Dit heb ik al eerder meegemaakt dus ik herken het. Toen leek het erop dat met mijn schildklier alles in orde was en ik mede door de overgang een depressie met een angststoornis had. Maar er is toen maar 1x geprikt, een moment opname dus. Ik hoop toch zo dat dit niet zo lang gaat duren en niet zo heftig wordt als vorige keer. Dank jullie voor het meelezen.
Hartelijke groet Judith

Kiek

Bericht door Kiek » 24 dec 2018, 17:49

Misschien zit je in de akelige situatie van een snel en flink wisselende schildklierwerking, Judith.
Dat is een forse psychische belasting.
Mensen in een hyperstaat zijn vaak instabiel, huilerig en geirriteerd.
Evengoed kan je schildklier het tijdelijk laten afweten.
Dat kan depressieve gevoelens geven- niet per se.

Wil je meer grip, dan misschien nog eens naar het lab in Alkmaar voor je TSH/FT4?

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

JudithB

Bericht door JudithB » 26 dec 2018, 10:39

Goedemorgen Kiek op deze 2e kerstdag! Wat heerlijk dat je hebt geantwoord. Ja ik word alle kanten op geslingerd en het werd me echt teveel. Heb heel rustig met mijn man kunnen praten over alles dat niet lekker loopt in deze fase (daardoor ook tussen hem en mij) en dat brengt me een veilig gevoel.
Rond 11 januari zou ik opnieuw geprikt worden, maar ik ga regelen dat het vrijdag al kan. Inzicht helpt mij.
Een hele fijne dag gewenst Kiek.
Hartelijke groet,
Judith

elizabeth27

Bericht door elizabeth27 » 26 dec 2018, 20:50

Hoi judith,

Herkenbaar! In mijn beginperiode van graves, kelderde ik van hyper na hypo. Zo depressief en ik snapte niet waarom. Nu rommelt m, n schildklier al bijna anderhalf jaar en speelt overgang en helaas heftige migraine ook mee. Ben regelmatig dan ook een dag of meerdere dagen depressed. Soms snap ik waarom maar vaker overvalt het me of is het een voorbode van migraine. Persoonlijk vind ik die dagen het zwaarst, het scheelt dan als ik erover kan praten of herkenning vind in verhalen van anderen.

Jij zit nog in t beginstadium van instellen etc. Ook dan kan t flink schommelen en lijkt het eerder of je je slechter voelt dan beter. Ik heb nu na 25 jaar bij bepaalde klachten een soort dejavu gevoel..... Nooit kunnen denken en toen gelukkig ook nog niet geweten dat die klier nog heel vaak voor ellende zou zorgen. ( wat gelukkig niet voor iedereen geldt) Houd vertrouwen, het heeft gewoon tijd nodig om weer de balans te vinden. Sterkte!

JudithB

Bericht door JudithB » 27 dec 2018, 07:10

Dank je Elizabeth voor je ondersteunende woorden. Op dit moment is het 7 uur in de ochtend en heb de hele nacht niet kunnen slapen. De vorige nachten maar 4 uurtjes. Meestal blijf ik in bed liggen en houd de kamer zo donker mogelijk om zoveel mogelijk een dag- en nachtritme te houden, maar dat is dit keer niet gelukt helaas.
Hartelijke groet Judith

Florence

Bericht door Florence » 27 dec 2018, 10:47

Dag Judith,

Gisteren jouw draadje doorgelezen, en hier en daar , met name de klachten, zie ik wel wat herkenning.
Gezien jouw leeftijd, denk ik toch ook aan een en en verhaal. De schildklier en mogelijk nog steeds in de overgang zijn.
Voor sommige vrouwen is dit ronduit pech. Vooral wat je nu schrijft over het slapen.
En we hebben het, de rust, zo nodig. Die nachtelijke onrust lees ik veel op het overgangsforum.
Het probleem is, zie er maar eens achter of uit te komen, waar het vandaan komt.
De enige oplossing die ik gevonden heb, is proberen zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven en te doen en te laten wat ik denk,voel nodig te hebben. Zelfs dat is niet zo eenvoudig in een gezin, waar van alles in rondloopt. Het klinkt egoïstisch, maar het komt sommige dagen gewoon neer op zien te overleven.
De hormonen, welke dan ook, kunnen goed met ons aan de haal gaan.
Sterkte en moed houden,

Hartelijke groet, Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80
14.60 4.40
19.40 1.90 50 levo
17.40 2.00 37.50 levo
15.60 2.40 37.50 levo

JudithB

Bericht door JudithB » 27 dec 2018, 18:37

Dank je Florence!!

Morgen 3 dagen weg samen met mijn man, waarvan 1 hele dag in een sauna.
De hamam massage is al gereserveerd in het kader van voor mezelf zorgen.
Hoop dat jij en andere lezers ook zeer spoedig een verwendag hebben.

Hartelijke groet
Judith

Plaats reactie