Schildklierontsteking

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
JudithB

Re: Schildklierontsteking

Bericht door JudithB » 24 jan 2019, 15:01

Een paar weken niet geschreven ... geen bericht goed bericht ... in dit geval.

Vanaf begin januari voelde ik me steeds beter worden en nu al ruim 3 weken helemaal de oude. Ben zo blij! Is ook aan FT4 te zien.
27 - 12 - 2018 TSH 0,02 en FT4 17,5

Hypofyse deed nog niet veel maar FT4 was niet meer zo hoog. Hopelijk is de hypofyse weer 'wakker geworden' . Dus als FT4 te laag gaat worden hoop ik op een seintje d.m.v. TSH

Telefonisch gesprek gehad met assistent in opleiding (nog steeds geen endocrinoloog gezien, maar vind het voor nu o.k.).
Het is toch een ontstekingsreactie van de schildklier (geweest).
Door de ontsteking zijn de schildkliercellen beschadigd waardoor T4 en T3 lekt zodat er meer dan nodig is in het bloed komt. TSH daalt daardoor en FT4 stijgt totdat alle beschadigde cellen zijn leeggelopen. Dan begint FT4 weer te dalen. Het is de bedoeling dat zodra het FT4 te laag wordt het TSH direct gaat stijgen om T4 en T3 op peil te houden. Dit gebeurt niet altijd direct, vaak pas na een paar weken/maanden.
Op de scan waren 2 plekken te zien die vrijwel geen jodium opnamen. Dit kwam door de beschadigde cellen door de ontsteking.

Volgende week weer bloed af laten nemen, maar heb het idee dat het goed gaat.

Nog gevraagd hoe het komt dat ik deze ontsteking vaker terug heb gekregen. Daar hebben ze geen idee over, waarschijnlijk gewoon pech.

Hartelijke groet,
Judith

Pip

Bericht door Pip » 24 jan 2019, 18:30

Hallo Judith, alles van jou gelezen en wat nodig die cijfers van de lab waarden en erkenning. En wat fijn dat het nu beter tot goed gaat! Wat een belangrijke informatie zit er verwerkt in jouw onderwerp! En wat moeten SK patienten toch knokken voor erkenning terwijl het uit balans zijn al zo’n impact heeft!
Dank je wel dat je jouw verhaal hier hebt willen delen!
Ik wens je het allerbeste!! Groet Pip 🌸

Kiek

Bericht door Kiek » 24 jan 2019, 18:35

Hallo Judith,

Je bezoek aan de hamam heeft geholpen!

Ik begrijp dat je een ongecompliceerde schildklierontsteking achter de rug hebt.
En nu duimen dat je schildklier rustig blijft!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Linrose

Bericht door Linrose » 04 feb 2019, 11:24

Hoi Judith,
Fijn dat je opgeknapt bent! En heeft er nog iemand gesproken of het een ontsteking door virus was? Ik ben daar benieuwd naar ivm mijn eigen situatie!
gr Linrose

JudithB

Bericht door JudithB » 06 mar 2019, 15:14

Hoi Linrose en anderen,

Sorry Linrose dat ik niet eerder op het forum ben geweest en jou daardoor geen antwoord heb gegeven op jouw vraag of er door de arts nog gesproken is over een virusontsteking.

Het antwoord is ja en nee. Dat is niet te achterhalen, ook heb geen verschijnselen gehad van keelpijn of iets anders. Dat heb ik de vorige keren ook niet gehad. Zij weten het ook niet of dat er altijd aan vooraf gaat.
Wat ik wel gelezen heb is dat een schildklierontsteking vaker voorkomt bij mensen met vitiligo, psoriasis e.a. aandoeningen op het auto-immuun vlak. Ik heb in lichte mate last van vitiligo en psoriasis. Mijn moeder en zussen hebben in sterke mate vitiligo en ook komt er reumatoïde artritus voor in mijn familie van moeders kant.

Heb op 5 maart weer bloed laten prikken en de uitslag is:
TSH 12,7 en FT4 7,3

Ik had verwacht dat het al veel meer in de buurt van mijn setpoint zou zijn, want ik voel me gewoon goed. Ontlasting gaat wel minder makkelijk en ben aan het eind van de middag wel moe, maar ik doe ook best wel weer veel.

Alle uitslagen nog een keer op een rijtje voor de duidelijkheid:

DATUM TSH FT4
24-10-2018 2,1 10,3 in Alkmaar geprikt
28-11-2018 0,24 13,4 in Amsterdam geprikt
11-12-2018 0,02 31,0 in Alkmaar geprikt
27-12-2018 0,02 17,5 ,, ,,
28-01-2019 15,5 6,9 ,, ,,
05-03-2019 12,7 7,3 ,, ,,

Ik hoop dat er anderen zijn die iets aan mijn bericht hebben en ik houd jullie op de hoogte wanneer ik over een aantal weken weer geprikt ben.

Hartelijke groet,
Judith

Kiek

Bericht door Kiek » 06 mar 2019, 16:21

Hallo Judith,

Gelukkig voel je je beter!
Je geschiedenis is zeer herkenbaar met vitiligo, psoriasis, RA en schildklierziekten. Dezelfde kwalen in verschillende variaties komen voor bij de vrouwen van mijn ouderlijk gezin.

Je hebt nog wel een hypothyreoïdie, zonder gebruik van levothyroxine.
Je waarden volgen zo mooi de curve van het set point!
Het FT4-set point blijft steeds in hetzelfde gebied van 10.8 tot 11.0 pmol/l met een TSH van steeds 1.1 mU/l.
Het lijkt wel hocus pocus. En het zegt ook iets over de kwaliteiten van je lab. Die is goed!

Ik maak gebruik van hetzelfde lab, en mopper over het gezwier van mijn resultaten. Door jouw ervaring leer ik dat het gezwier niet ligt aan het lab, maar blijkbaar het resultaat is van mijn wisselende reacties op m'n levothyroxine. Leerzaam!

Ik hoop dat je nu voor de laatste keer deze hyper/hypo zwieberts hebt doorgemaakt. En dat je snel je normale waarden terughaalt.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JudithBMaart2019.jpg
JudithBMaart2019.jpg (38.68 KiB) 388 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Linrose

Bericht door Linrose » 06 mar 2019, 16:45

JudithB schreef:
06 mar 2019, 15:14
Hoi Linrose en anderen,

Sorry Linrose dat ik niet eerder op het forum ben geweest en jou daardoor geen antwoord heb gegeven op jouw vraag of er door de arts nog gesproken is over een virusontsteking.

Het antwoord is ja en nee. Dat is niet te achterhalen, ook heb geen verschijnselen gehad van keelpijn of iets anders. Dat heb ik de vorige keren ook niet gehad. Zij weten het ook niet of dat er altijd aan vooraf gaat.
Wat ik wel gelezen heb is dat een schildklierontsteking vaker voorkomt bij mensen met vitiligo, psoriasis e.a. aandoeningen op het auto-immuun vlak. Ik heb in lichte mate last van vitiligo en psoriasis. Mijn moeder en zussen hebben in sterke mate vitiligo en ook komt er reumatoïde artritus voor in mijn familie van moeders kant.

Heb op 5 maart weer bloed laten prikken en de uitslag is:
TSH 12,7 en FT4 7,3

Ik had verwacht dat het al veel meer in de buurt van mijn setpoint zou zijn, want ik voel me gewoon goed. Ontlasting gaat wel minder makkelijk en ben aan het eind van de middag wel moe, maar ik doe ook best wel weer veel.

Alle uitslagen nog een keer op een rijtje voor de duidelijkheid:

DATUM TSH FT4
24-10-2018 2,1 10,3 in Alkmaar geprikt
28-11-2018 0,24 13,4 in Amsterdam geprikt
11-12-2018 0,02 31,0 in Alkmaar geprikt
27-12-2018 0,02 17,5 ,, ,,
28-01-2019 15,5 6,9 ,, ,,
05-03-2019 12,7 7,3 ,, ,,

Ik hoop dat er anderen zijn die iets aan mijn bericht hebben en ik houd jullie op de hoogte wanneer ik over een aantal weken weer geprikt ben.

Hartelijke groet,
Judith
Hoi Judith, bedankt voor je bericht. Bij mij was het virus ook niet aangetoond, alleen de symtomen neigen bij mij er wel naar dat het Quervain was/is. Ik heb nu toch nog even laten prikken of het toch niet auto immuun is, omdat ik een B12 opnamen probleem heb, en daar vaak ook een auto immuun aandoening naast bestaat. Voor jou hopelijk een wat rustigere periode qua schildklier, en bedankt voor je input. Zo helpen we elkaar een beetje.

JudithB

Bericht door JudithB » 06 jun 2019, 15:58

Hier ben ik weer eens met een paar labuitslagen:

1 april 2019 TSH - 11,2 en FT4 - 9
5 juni 2019 ,, 7,2 en ,, 7,4

Ik vraag me af of FT4 niet aan de lage kant begint te raken en snap niet zo goed waarom die TSH zo hoog blijft.
Heeft iemand hier een deskundig antwoord op voor mij?

Hartelijke groet,
Judith

Kiek

Bericht door Kiek » 06 jun 2019, 16:28

Hallo Judith,

Het lijkt dat je aan je ontsteking een hypothyreoïdie overhoudt.
Je tekort van FT4 houdt aan.
Je TSH probeert je schildklier extra te stimuleren om meer FT4 aan te maken.
Maar je schildklier reageert hier niet adequaat op.
Het schildklierweefsel heeft waarschijnlijk een te grote dreun gehad.
En bestaat nu misschien uit teveel littekenweefsel.

Heeft je endocrinoloog al levothyroxine voorgesteld?
Of een tijdschema?

Hieronder je curve.
Je bevindt je een eind uit de buurt van het oranje sterretje, het set point:
streefwaarden: FT4 11 pmol/l met een TSH van 1 mU/l.
Ben je nog vermoeid overdag?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JudithBJuni2019.jpg
JudithBJuni2019.jpg (40.12 KiB) 261 keer bekeken

Kiek

Bericht door Kiek » 07 jun 2019, 15:37

Hallo Judith,

Nog even een aanvullend berichtje voor de duidelijkheid.
Je vraagt:

Ik vraag me af of FT4 niet aan de lage kant begint te raken en snap niet zo goed waarom die TSH zo hoog blijft.

Je waarden van vorig jaar en het afgelopen jaar bijeen laten zien dat jij van oudsher een FT4 nodig hebt van 11 pmol/l.
Dat laten je waarden zien door de unieke combinatie van iedere FT4 met de bijbehorende TSH.
Dit weerspiegelt je aangeboren reactie van je TSH op de hoogte van je FT4.

Je haalt nu een FT4 van 9 of van 7 pmol/l.
Daarmee heb je een flink tekort aan FT4, die bij jou ca. 11 pmol/l hoort te zijn.
Je cellen komen momenteel dus tekort aan FT4.
Je TSH probeert je schildklier te stimuleren meer te produceren.
Daarom is deze hoger dan normaal.

Sterkte!
Kiek

Plaats reactie