versnelde hartslag bij hypo?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door Kiek »

Geertje schrijft:
Ik denk zelf dat dat komt doordat m’n lijf dan meer stresshormoon aanmaakt omdat het met te weinig ft4 moet zien te redden. Het kan er dus zeker bij horen.

Dit idee ken ik niet, Geertje.
Ik vraag me af hoe zoiets zou kunnen werken, zonder de fysiologie geweld aan te doen.
Waar kan ik er meer over lezen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door GeertjeS »

Het staat ook op de site van de son bij klachten van hypothereoidie (hartklachten, nerveus) en zelf aan den lijve ondervonden.
Het hormoonstel is natuurlijk een ingewikkeld systeem waar allerlei organen met elkaar een balans houden. Als een orgaan het niet goed doet raakt alles uit balans.
Ik merk nu bv ook dat Thyrax beter voor mij werkt dan Euthyrox. Ik voel me een stuk rustiger. En er zijn meer mensen die dat ervaren. Dus kennelijk doen schildklierhormonen ook iets met je stresssysteem
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door Kiek »

SON is vast vergeten de tekst eens flink 'uit te wassen'.
Ze zullen het gehaald hebben uit Schildklierziekten, nog steeds een prettig leesbaar schildklierboek, onder redactie van prof. Wiersinga, editie 1998.
Sommige dingen zijn dan wel weer achterhaald door onderzoek.

"Naast depressie komen ook toestanden van nervositas, ja zelfs van agitatie voor,"schrijft Hennemann in Schildklierziekten (tekst 1998), onder het onderwerp hypothyreoïdie.
In de Thyroidmanager (tekst 2014) wordt agitatie, psychose met hallucinaties genoemd bij de zeer ernstige, en vaak zelfs dodelijke vorm van hypothyreoïdie: myxedema madness.

De Thyroidmanager is ook een fijn naslagwerk, zeer uitgebreid. Chronische updates. Al ruim twintig jaar gratis online. Sinds het overlijden vorig jaar van een van de initiatiefnemers/ eindredacteur/ endocrinoloog Leslie De Groot zijn geen nieuwe updates meer verschenen.
In ieder geval gebruik ik de Thyroidmanager -prof. Wiersinga schrijft al vanaf het allereerste begin ook in de Thyroidmanager- om wat recentere ideeën over hart en hypo te lezen en door te geven. https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... hyroidism/

In Schildklierziekten staat in een tabel dat van een groep mensen met een hypothyreoïdie weleens 51% nerveuze klachten heeft, tegenover 42% van de gezonde groep.
In het boek staat dat hartkloppingen weleens voorkomen bij 20% van gezonden, tegenover 23% van de mensen in de hypothyreoïdie-groep.
Ter relativering: op bladzijde 145 staat dat deze percentages zijn verzameld in de vroegere jaren, toen de schildklierdiagnostiek nog niet zo verfijnd was. "Met andere woorden, aangezien wij op biochemische gronden (..) de diagnose veel eerder kunnen stellen dan op klinische gronden, zijn de percentages in tabel 9.5 waarschijnlijk veel te hoog."

De Thyroidmanager schrijft dat in het hart de puls rate, stroke volume and cardiac output verminderd is door de hypothyreoïdie. Evenals de hartspiersamentrekking. Hoe hypoër, hoe trager/slapper. Zuurstof-consumptie vermindert.
Het fijne is dat euthyreoïdie de hele boel weer normaliseert.

Ik heb in de tekst hartkloppingen en nerveuze toestanden niet gevonden bij mensen met een hele gewone hypothyreoïdie.
Wat de schildklier betreft vormen hartkloppingen een risico voor mensen met een te lage TSH.
Die tref je aan bij echte hypers, en bij de mensen met een afwisselende hypo en hyper.
Dat is wat anders dan een hele gewone hypothyreoïdie.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MM89
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:59

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door MM89 »

Ok, interessant ;) Bedankt voor je input!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door mamavan2 »

Ik merk ook wisselende periodes met versnelde fladders van m'n hartslag (is dit begrijpelijk) of zgn hypersymptomen als zweten: beide juist bij hypowaarden. Ik duid het als ophoogklachten
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door GeertjeS »

Als ik hypo ben voel ik me toch echt nerveuzig. Herkent iemand dat? Misschien komt het omdat m’n zenuwstelsel dan hormoon tekort komt... zou ook kunnen.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door GeertjeS »

Ja dat klopt misschien ook wel, ik had het eigenlijk vooral toen ik Euthyrox slikte dat nerveuze, gejaagde. Nu slik ik thyrax en daar voel ik me een stuk fijner bij.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door GeertjeS »

Ik ben er nog niet maar voor mij was Euthyrox echt niet fijn
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door GeertjeS »

Toen ik niks slikte was ik idd niet nerveus, maar vooral watten hoofd. En snel heel slap, trillerig, duizelig
Soms vind ik het lastig wat wat is.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: versnelde hartslag bij hypo?

Bericht door Kiek »

Passen die klachten dan niet bij hyperventilatie?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie