Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door laura »

Veel aandacht is er voor schildklieraandoeningen en zwangerschap. Vaak gaat het dan over hoe te behandelen voor en tijdens de zwangerschapswens.

Soms is het uitdrukkelijk NIET de bedoeling om zwanger te worden of te zijn. Dat geldt bij radioactief jodium.
Als je zwanger bent of als je vermoedt dat je het bent, dan mag je de behandeling met radioactief jodium beslist niet ondergaan.
Ook een onderzoek met radioactief jodium is taboe.

Bij voorkeur wordt van tevoren met een zwangerschapstest gecontroleerd of je zwanger bent.

Verrassend is de magere aandacht voor radioactief jodium en zwangerschap in de behandelrichtlijnen van huisartsen en internisten.
Per ziekenhuis staat er wel wat anders in een brochure.
Hoe komt dat? Is dat misschien doordat vooral mannen in richtlijncommissies zitten? En dat vooral mannen arts zijn? Zij worden niet onbedoeld zwanger.

Heeft jouw arts gevraagd of je zwanger was voordat je onderzocht of behandeld werd met radioactief jodium?
Is er een zwangerschapstest gedaan?

Lees ook: http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... stest.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MarjaR
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2013, 14:34

Re: Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door MarjaR »

Voordat ik mijn uptake kreeg, werd mij gevraagd of ik zwanger kon zijn. Omdat ik een spiraaltje heb kan dit niet. Heb de arts dit ook gezegd. Anders had ik een test moeten doen.

Groetjes,
Marja
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi Suze,

Mij is niets gevraagd en geen test laten doen. Er zijn zoveel zaken rondom de behandeling die ik achteraf als vreemd heb ervaren. Zo heb ik bijvoorbeeld geen dieet moeten volgen om na te kunnen gaan hoeveel jodium er door mijn schildklier werd opgenomen....achteraf ben ik er pas achtergekomen dat dat vaak wel gebeurd om een goede dosis radioactief jodium te kunnen instellen. Raar toch?

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door laura »

hoi Hyperdepiep,

Of een jodiumbeperkt dieet normaal is bij radioactief jodium bij Graves?
Dat zou ik niet weten.
Ik heb dat zelf toen niet gehad.

Bij schildklierkanker is het wel gebruikelijk.
Maar daar is voldoende opname van radioactief jodium veel belangrijker.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi Suze,

Ik dacht dat het normaal was, lees op veel ziekenhuis websites dat er voorafgaande aan de slok een jodium-arm dieet gevolgd moet worden. Ook mijn nieuwe internist zegt dat dat protocol is in zijn ziekenhuis. Ach ja, we kunnen er nu niet veel meer aan veranderen hè ;-)

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Linda87
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2018, 12:57

Re: Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door Linda87 »

Mij is het gevraagd of ik zwanger kon zijn tijdens de proef jodium (die 24uurs meting) , ik wist zeker dat dit niet het geval was maar alsnog een uur voor de uptake een test moeten doen (Tilburg Tweesteden).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door laura »

Dat is bij mij ook gevraagd bij de uptake of ik zwanger kon zijn.
Ik had net mijn menstruatie achter de rug. Dus nee, was mijn antwoord.

Toen ik voor de slok zou gaan, een week of twee later, bleek ik dus wel zwanger.
Ik was na mijn eerste slok en zes maanden block en replace totaal ontregeld na het stoppen met block / replace.

Niet zo raar, want in een week tijd was ik alweer hyper na dat stoppen met block/replace.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Radioactief jodium en zwangerschap(stest)

Bericht door laura »

Weer aandacht voor radioactief jodium bij zwangerschap(swens).
Doe een zwangerschapstest!

Vrouwen melden nog steeds op fora en facebook dat een zwangerschapstest niet werd aangeraden.

Soms is het uitdrukkelijk NIET de bedoeling om zwanger te worden of te zijn. Dat geldt bij radioactief jodium.
Als je zwanger bent of als je vermoedt dat je het bent, dan mag je de behandeling met radioactief jodium beslist niet ondergaan.
Ook een onderzoek met radioactief jodium is taboe.

Bij voorkeur wordt van tevoren met een zwangerschapstest gecontroleerd of je zwanger bent.


Laatst omhoog gehaald door laura op 24 apr 2021, 15:51.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie