Overgang of schildklier?

Kiek

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Ik ga een stap verder, EvaLuna.
In navolging van je opmerking, noem ik het onderzoek over oudere mensen inhoudelijk gezwets.
Van wetenschappers verwacht je afstand, op zoek naar waarheid.
Daar is nauwelijks iets van terug te vinden in die stroom ouderen-artikelen.
Appels met peren vergelijken, en de meest basale regels van gelijke waarden overboord gegooid.

Het lijkt wel een product van een contract in een narcistische maatschappij, waar sociaal aanvaardbare onderwerpen van dat moment met handjeklap gefabriceerd worden.

In dat onuitgesproken sociale contract is dit natuurlijk een prachtige manier om de invloed en de waarde van ouderen te marginaliseren.
Zie de verpleegkosten van weerloze ouderen, die blijkbaar te hoog geacht worden.
Geen omkijken meer naar.
Who the bloody hell cares!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Florence

Bericht door Florence »

Mijn ervaring recentelijk in een academisch ziekenhuis met een internist.

Subklinisch, hoe lastig dit ook kan zijn, is iets voor de huisarts, en de nieuwe kijk daarop is ;TSH onder de 10, niet behandelen.

Setpoint had hij nog niet van gehoord en wenste daar ook niet van te horen. En Fora al helemaal niet.
Je zou toch enige nieuwsgierigheid ( mogen) verwachten.

Bij mij ging het luik dicht. Appels en peren, ik dacht kut met peren.

Het is angstaanjagend Kiek, deze ontwikkelingen. Maar we leven ook in een narcistisch tijdperk.
Zie resultaat van de laatste verkiezingen?

Het is tergend bedroevend in de verpleeghuizen, dit weekend weer staaltjes van vernomen.
Er wordt te weinig gedacht: "eens zijn wij die ouderen". Meer, wie dan leeft wie dan zorgt????

Goede week gewenst,

Hartelijke groet, Florence

Kiek

Bericht door Kiek »

De uitslag als een weergave van de angst van de kiezer.

Daarentegen is afgelopen maandag een prachtig discussieprogram op Canvas gestart, Change your mind, iedere avond 20.25 uur na Terzake, tot a.s. vrijdag. Een groep actieve jongeren (20-gers en 30-gers) in gesprek onder leiding van een Amerikaanse hoogleraar en filosoof. Hoopvol, en minstens 4 op 4 sterren!

En tegenover de levothyroxine-dwarsigheid van onze behandelaars bij 70-plussers: hoe kleuters in staat zijn de senioren te activeren. Afgelopen maandagavond op 1.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

laura
Contacteer:

Bericht door laura »

Medscape sluit zich aan bij dat geneuzel bij ouderen: https://www.facebook.com/Schildkliertje ... 9418888876
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

EvaLuna

Bericht door EvaLuna »

De een noemt het ‘kut’ en de wetenschapper ‘gezwets’
En volgens dhr Baudet maken wij de wereld kapot van onze komende jonge generatie.
Vwb mijn pers situatie ben ik ‘hier’ op een forum ooit aangesloten om uit te vinden dat de schildklier problematiek complex is; om uiteindelijk tot de conclusie te komen hoe belangrijk het kan zijn ‘echt’ naar je lichaam te luisteren en te ‘voelen’ ; en door een combinatie van deze elementen uiteindeljk te komen tot wat goed voor je is.
Daar dragen al deze verschillende opvattingen mooi aan bij.
26-11-17 TSH:14 FT4:9.6
21-12-17 TSH:10.1 FT4:9.6
18-01-18 TSH: 4.6 FT4: 12.8(75)
12-03-18 TSH: 0.4 FT4: 14.5
28-03-18 TSH: 0.6 FT4: 15.4
24-05-18 TSH 8.7FT4 9.5 (0)
30 -07-18 TSH 10 FT4 11.6
1-09-18 TSH 10 FT4 10.1
3-09-19 TSH 5.7 FT4 11.9 0.75

Florence

Bericht door Florence »

Misschien een idee om hier door te gaan?

_______________Wiersinga in dat artikel in Opzij 2007:
"Wiersinga onderstreept hiermee het belang van een preventieve schildkliertest. In Nederland kan deze test volgens hem gemakkelijk worden uitgevoerd. ,,Het bloed van zwangere vrouwen bijvoorbeeld wordt al op veel andere zaken onderzocht, daar kan een schildkliertest gemakkelijk bij. Daarbij vind ik dat iedere vrouw boven de vijftig die de huisarts bezoekt, er voor in aanmerking komt. Veel van hun klachten worden afgeschoven op de overgang, terwijl de schildklier de boosdoener kan zijn.” Wiersinga realiseert zich dat hij hiermee een controversieel onderwerp aansnijdt, want preventief onderzoek kost geld. Voordat de overheid daaraan meewerkt, moet aan een aantal criteria worden voldaan. ,,Screenen moet gemakkelijk zijn en de moeite waard,” zegt hij. ,,Maar als je de complicaties van schildklieraandoeningen in ogenschouw neemt, zijn die voldoende ernstig om actie te ondernemen.”

Wiersinga associeert de overgang dus niet met de schildklier.
Tijdens zo'n hormonale omwenteling als de overgang zal een normale schildklierbehoefte zich aanpassen.
En dat heeft dus niets te maken met een FT4/TSH-set point______________________________________

Zover was ik reeds:
"""""""""""Oestrogeendaling.......Ft4 stijging. ???????

Een gezonde schildklier vangt deze schommeling op.
En met een pilletje, betekent het mogelijk verlagen. ''''''''''''''''''('van je dosering.)

Maar waarom zou je de redenering niet om kunnen draaien. Een zieke schildklier, of pruttelende (SK)schildklier zou het overgangsproces wel eens heel erg in de war kunnen gooien.
Ik heb ook gehoord dat vrouwen zonder baarmoeder meer kans hebben op een zware overgang. Dat zou dan liggen aan de Hypothalamus of hypofyse ??
De aansturing??
Ik voel dat ding soms heel duidelijk zitten. Maar is in werkelijkheid ie foetsie!!

Even kort door de bocht, en dat durf ik zomaar te schrijven: ik heb een vermoeden dat Wiersinga hier toch een belangrijke gedachte laat schieten.
Een zware overgang kan dus "een van de complicaties zijn van een schildklieraandoening."

Dat is boffen Laura!

Kiek

Bericht door Kiek »

OK, de overgang onder de microscoop!

Nog even terug naar Jeannette, want ook een belangrijk onderwerp:

@Kiek: reageert de TSH uitsluitend op de FT4? Of ook op de T3/FT3? Theoretisch zou ik me voor kunnen stellen dat ik wel voldoende T4 binnen krijg, maar de omzetting naar T3/FT3 niet goed verloopt. Dat er daardoor een tekort aan T3/FT3 is en dit een stijging van TSH geeft om de schildklier te stimuleren meer T4 aan te maken, zodat dit weer omgezet kan worden in T3/FT3. Of raakt dit kant noch wal?

Als het je mankeert aan FT3, dan heb je dus een tekort aan levothyroxine.

De TSH reageert op de waargenomen FT4-veranderingen.
Als je een vaste dosis levothyroxine slikt, en je experimenteert vervolgens met Cytomel, dan reageert de TSH indirect ook op deze veranderende hoeveelheid T3.
Want in reactie op deze abnormale T3-pil schroeft de hypothalamus de toevoer van TRH omlaag.
Dus dan verlaagt prompt je TSH.
Daarnaast verlaagt als bij toverslag je FT4 door het verdedigingsmechanisme (door de hoge T3) die de FT4 afbreekt en afvoert (toilet-rT3-etc).

Na een paar weken dezelfde hoeveelheid levothyroxine en iedere dag een pilletje Cytomel, zie je de FT4 dus geleidelijk zakken.
En na een nieuw bereikt evenwicht keert een beweeglijker TSH terug naar het min of meer normale waardengebied.
Je FT4 blijft lager op dezelfde hoeveelheid L-T4.
Stop je met L-T3, en houd je dezelfde hoeveelheid L-T4, dan tovert je huishouding je FT4 zomaar omhoog!

Florence

Bericht door Florence »

OOHH lekker ingewikkeld.
Ik denk gewoon hardop Kiek.

Wanneer denkt een arts aan een T3 Ft3 tekort? b.v bij welke klachten? Of bij welke vreemde waarden.

Kiek

Bericht door Kiek »

Dokters denken aan een tekort als hun slachtoffers hen trachten te overtuigen van het nut.
Dokters nemen zelf niet het initiatief.
Alleen de alto's en orthomoleculaire aansmeerders met hun geloofsartikelen verkopen iedere bezoeker deze spulletjes.
Een enorme industrie bij de alto's! Geld!

't Is natuurlijk van de zotte dat dokters liothyronine voorschrijven omdat de patiënten dat eisen.
Och, ze gaan er niet van dood.
Oh nee? Bestaan er geen contraïndicaties?
Neuh hoor. 't Is toch een schildklierhormoon?

De regulieren dompelen zich onder in T3-onderzoek.
Wat is het toch voor een spulletje? Patiënten geloven er in.
Stel je voor dat een patient een foutje van een of andere dio2gen heeft, een associatie met iets als Alahoplala of rs-zoveel of een van inmiddels andere bekende genotypes.
Bij een vervolgonderzoek blijkt er dan toch weer geen associatie te bestaan.
En ondertussen wordt het door de sociale druk wél voorgeschreven, en congressen belegd.

Zulke willekeur riekt naar de lapzwanserigheid waardoor rechtzaken over het voorschrijf'beleid' van oxyconhoplala, waarbij door onwetendheid en reclame de dokters van de slachtoffers op verzoek voorschrijven. 'Kan geen kwaad, hindert niet.'

De ontwikkeling van dit soort gezondheidszorg is zorgwekkend.

Florence

Bericht door Florence »

Kiek, die ontwikkeling is enorm zorgwekkend.

Gisteren Radar gezien? Met Eric Smit van FTM/ over implantaten.

Vond nog een oudje? viewtopic.php?t=189
Weet niet of het nog op dit forum staat.

Persoonlijk denk ik, puur gevoelsmatig, dat het bij sommige vrouwen een zooitje is tijdens de overgang, zeker als de schildklier een rol speelt.
Ik zoek gewoon door.

Plaats reactie