Hashimoto en zwangerschap

Plaats reactie
Inevera
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2014, 09:52

Hashimoto en zwangerschap

Bericht door Inevera »

Hallo iedereen,

donderdag heb ik te horen gekregen van mijn huisarts dat uit mijn prenataal bloedonderzoek gebleken is dat ik waarschijnlijk de ziekte van Hashimoto heb ...
Het was uiteraard een hele schok voor ons. Vooral ook omdat we echt helemaal klaar zijn om aan kindjes te beginnen, en we nu toch nog even zullen moeten wachten.

Volgende donderdag heb ik een afspraak bij de endocrinoloog. Ik heb van de dokter mijn bloedwaarden meegekregen, en ik had ze zelf eens bekeken. Maar eigenlijk zeggen die waarden me niet zoveel :)

vrij T4: 15,2
vrij T3: 4,87
TSH: 16
Er werden ook schildklier antilichamen gevonden.
Wat denken jullie?

De dokter zei me al dat ik met die TSH waarde waarschijnlijk moeilijker zwanger zal worden moesten we nu al beginnen.
Nu vraag ik me al de hele tijd af hoe snel die waarde daalt vanaf het moment dat ik medicatie begin te nemen? 1 maand? 4 maanden? Of hangt dat echt af van persoon tot persoon?
Want ik weet wel dat ik eerst moet zorgen dat mijn lichaam volledig klaar is voor een zwangerschap, maar mijn biologische klok tikt niet. Ze is al lang ontploft :(

Heeft iemand van jullie ervaring met zwangerschap en Hashimoto? Moet ik me zorgen maken dat we niet snel zwanger zullen worden? Moet ik me zorgen maken dat ik ons kindje tijdens de zwangerschap 'kwaad' kan doen?

Ik zit met zoveel vragen, en donderdag lijkt nog zo ver weg ...
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en zwangerschap

Bericht door Kiek »

Hallo Inevera,

Op het hypoforum heb ik ook wat geschreven bij je vragen.
Hieronder zal ik het kopieren.

Je TSH van 16 mU/l is te hoog.
Meestal betekent dit dat de hoeveelheid FT4 voor jou te laag is, ook al valt de FT4 binnen de referentiewaarden.
Welke referentiewaarden worden in jouw labo voor de FT4 gebruikt?

De TSH, de stimulator van je schildklier, wordt in de hypofyse gemaakt.
De hypofyse peilt dag en nacht in jouw bloed naar de hoeveelheid FT4 (komt uit de schildklier).
Is er te weinig FT4 dan gaat de TSH omhoog om de schildklier extra te stimuleren.
Is er voldoende FT4 dan gaat de TSH omlaag.
Deze relatie van TSH met FT4 verschilt van persoon tot persoon.
En is net zo uniek als je vingerafdruk.

Er bestaan verschillende soorten antistoffen die gerelateerd zijn aan de schildklier.
Welke antistoffen zijn bij jou gevonden, en in welke mate?

Als je een gewone subklinische hypothyreoïdie zou hebben, en verder gezond bent, dan zou je direct met b.v. 100 µg levothyroxine kunnen beginnen.
Pas na 6 weken heb je volle profijt van deze dosis.
Dan wordt weer de TSH en de FT4 geprikt.
Ga altijd ’s ochtends heel vroeg naar het labo. Want de TSH heeft een dag- en nachtritme: ‘s nachts het hoogst, overdag het laagst. Schildklierhormonen zijn beïnvloedbaar door veel factoren: eten/drinken/medicijnen, enz. Daarom is ’s ochtends vroeg het beste, omdat zoveel mogelijk storende factoren vermeden worden.

Ja, de dosis is individueel bepaald.
Dat valt nauw samen met jouw individuele relatie van de TSH met de FT4.

Je kunt met een Hashimoto gewoon zwanger worden.
Er zijn aanwijzingen dat vrouwen met anti-TPO/te laag schildklierhormoonniveau meer miskramen hebben, en b.v. meer stuitbevallingen en iets eerder dan de 40 weken bevallen.
Maar meestal hebben vrouwen met Hashimoto een prima zwangerschap met een prima bevalling.


Gr. Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie