Zwanger is me niet gegund...stomme hyper....

Plaats reactie
Femke
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2014, 20:03

Zwanger is me niet gegund...stomme hyper....

Bericht door Femke »

Hoi allemaal,

Mijn naam is Femke en er is begin 2011 Graves bij mij geconstateerd. Sept 2010 ben ik bevallen van ons dochtertje. Kort daarna begon ik vage klachten te krijgen (hartkloppingen, moe maar toch opgefokt, niet kunnen slapen, afvallen etc etc). Tja je bent net mama dus dan denk je dat dit er allemaal bij hoort... totdat ik na 3 maanden wel heel veel kilo's kwijt was. Na bloedonderzoek en gelijk doorverwijzing naar een internist bleek mijn schildklier veel te snel te werken. Ik ben gelijk aan de medicatie gegaan (Strumazol en Thyrax) en snel genoeg kwam ik weer terug op aarde. Wat een verademing was dat zeg. Toen kwam ik erachter dat je schildklier wel hele rare dingen met je kan doen.... Goed na 1,5 jaar medicijnen mocht ik rustig aan afbouwen en gelukkig bleef mijn schildklier in balans.

Toen kwam de wens voor een tweede kindje. Zo snel als het bij de eerste ging zo lang duurde het voor ik zwanger was van de tweede. Na ruim een jaar proberen was ik nog niet zwanger en ik begon ook weer vage klachten te krijgen. Ik was mijn hele schildklier verhaal al bijna vergeten totdat ik weer na bloedonderzoek bij de internist was. Jawel mijn schildklier werkte weer te snel. Eerste advies: de slok.... Maar omdat mijn wens voor een tweede kindje zo groot was, heeft mijn internist een ander advies gegeven: alleen schilklierremmers (PTU) en dan proberen te zwanger te worden. Binnen drie maanden was mijn schildklier weer in balans en jawel ik was zwanger! Al snel genoeg mocht ik stoppen met PTU omdat mijn schildklier goed reageerde op de zwangerschap.

Na anderhalf jaar waren we eindelijk zwanger.... maar helaas het mocht niet zo zijn. Bij 19 weken zwangerschap klopte het hartje van het kindje niet meer en ben ik helaas moeten bevallen. Na vele onderzoeken bij zowel mij als het kindje is er niets uitgekomen. Gewoon domme pech. Maar in mijn achterhoofd denk ik steeds dat die stomme schildklier de boosdoener is....

Dit alles speelde afgelopen oktober. Na de bevalling bleef mijn schildklier een tijdje normaal. Mijn hoop was dan ook om zsm weer zwanger te worden. Inmiddels is het eind januari en helaas mijn schildklier schiet weer omhoog. Ik baal hier zo enorm van. En het gekke is dat ik me helemaal niet slecht voel.

Mijn T4 waarde is nu 40 en voorheen begon ik heel erg te hyperen hierdoor, maar nu dacht ik echt dat alles nog steeds in balans was. Wat kan je lichaam je toch voor de gek houden. Morgen begin ik weer aan de PTU en begint het verhaal weer van voor af aan.

Is er iemand die ervaring heeft met PTU en een zwangerschap wens?

bedankt in ieder geval dat ik mijn verhaal mocht delen...

groetjes Femke
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zwanger is me niet gegund...stomme hyper....

Bericht door laura »

hallo Femke,

Welkom op dit forum.
Wat een lastige situatie: hyperthyreoïdie en zwangerschapswens.
Waar doe je goed aan?

In de nieuwe internistenrichtlijn raadt men aan om de schildklier uit te schakelen voor de zwangerschap.
De aanbeveling luidt: een operatie.
Ik vind dat zelf nogal drastisch. Veel internisten zijn niet gek op zo'n operatie.

Ik heb zelf geen ervaring met zwangerschap en hyperthyreoïdie en dus ook niet met PTU.
Op mijn website heb ik wel het een en ander verzameld over schildklier en zwangerschap.
Wellicht heb je iets aan die informatie.

http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... id-en.html
http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... ns-en.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Femke
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2014, 20:03

Re: Zwanger is me niet gegund...stomme hyper....

Bericht door Femke »

Dankjewel voor de links. Ik ga er gelijk naar kijken!
Groetjes Femke
Floria
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2014, 08:44

Re: Zwanger is me niet gegund...stomme hyper....

Bericht door Floria »

Hoi Femke , hoe is het intussen met jou? Groeten
Femke
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2014, 20:03

Re: Zwanger is me niet gegund...stomme hyper....

Bericht door Femke »

HI Laura,

Ik heb inmiddels alweer 4 maanden geleden een jodium behandeling gehad. Wat me achteraf reuze meeviel. Heb er niets van gemerkt en inmiddels is mijn schildklier iets aan de lage kant. Ik slik nu thorax 0,25 gr per dag om dit aan te vullen. Wordt iedere maand goed in de gaten gehouden met een bloedonderzoek. Ik heb snel groen licht te krijgen om weer zwanger te worden en hopelijk is het dan allemaal achter de rug.....

Maar het belangrijkst is dat ik me goed voel. Zit lekker in mijn vel. Genoeg energie ondanks iets te laag werkende schildklier, en ben blij dat ik het heb gedaan....

Groetjes!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zwanger is me niet gegund...stomme hyper....

Bericht door laura »

hoi Femke,

Dat is een goed bericht. Gelukkig!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie