Bloedwaardes Lilianne

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hallo allemaal,

Een tijd geleden heb ik mijn setpoint door kiek laten bepalen. Daar kwam uit tsh: 1 met een ft4 van 15.
Ik gebruik Euthyrox 81mcg. Nu blijf ik klachten houden zoals; moeilijk slapen, gejaagd gevoel, onrustig, spierpijn, vlug moe.
Mijn waardes zijn nu tsh: 0.70 en ft4: 16.4. Zouden mijn klachten dan toch nog kunnen komen van iets teveel schildklierhormoon?
Want de waardes liggen toch dicht bij mijn setpoint.

Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: bloedwaardes

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Zijn je laatste waarden in de vroeg ochtend geprikt?
Zonder levothyroxine in je maag?
Dan passen je waarden en je klachten bij een te hoge dosis levothyroxine.

In de vroege ochtend, zonder levothyroxine in je maag, heb je het allerlaagste FT4-punt bereikt in 24 uur.
Want je hebt 24 uur geen levothyroxine geslikt.
Na het prikken slik je de volgende dosis T4, waardoor je FT4 nog hoger zal klimmer, en je TSH lager wordt. Je hebt dus de hele dag en nacht teveel schildklierhormoon in je lijf.

Met andere woorden, de bent chronisch aan het hyperen.
Een beetje minder levothyroxine zal beter zijn.
Neem morgen en overmorgen geen levothyroxine in.
En daarna een vaste lagere dosis.
Zo kom je het snelste af van moeilijk slapen, gejaagd gevoel, onrustig, spierpijn, vlug moe.

Succes!
Kiek
Bijlagen
LilianneMei2019.jpg
LilianneMei2019.jpg (39.32 KiB) 12420 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi Kiek,

Ja klopt ik heb laten prikken zonder schildklierhormoon, s morgens vroeg.
Ik gebruikt nu elke dag 81mcg euthyrox. Welke dosis kan ik dan het beste gebruiken? Ik reageer altijd heel gevoelig op kleine dosisveranderingen.

gr. Lilianne
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Ja, ik zie dat je een steile curve hebt.
Het lijkt dat de mensen dan gevoeliger zijn voor wisseling in doses.
Slik om en om 75 en 81 µg. Dat is 6 µg gewissel.
Dat kan nog net.
Laat wel over 6 weken weer je TSH/FT4 bepalen.

Maar laat eerst 2 dagen je levothyroxine in de kast.
Je bent echt te hoog gedoseerd.
En na 2 dagen heb je nog steeds een forse voorraad FT4 in je bloed.
Teveel voelt heel onplezierig.

Vraag trouwens de 25 µg van de Thyrax aan je apotheek.
Vanwege het breken van de 25 µg in vier stukjes.
Dat gaat prima met Thyrax.
Euthyrox is te brokkelig.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Bedankt kiek voor je advies. Dat ga ik ook zeker proberen, want zo voelt het ook niet goed. En dan over 6 weken weer prikken. Hopelijk voel ik me dan beter.

Gr. Lilianne
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door GeertjeS »

Hoi Lilianne,
Ik heb je draadje gelezen en zit een met hetzelfde. Hoe gaat het nu met je?
Ik ben ook hyperig en herken je klachten. Het is zon vervelend gevoel he!
Misschien kunnen we ervaringen uitwisselen.
Groetjes Geertje
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi Geertje,

Sorry voor de late reactie. Maar jij wou graag weten hoe het nu gaat, ik heb de euthyrox verlaagd zoals kiek adviseerde en ik moet zeggen dat ik me beter voel. Ik heb verlaagd met een kwartje om de 2 dagen. Dit omdat ik heel gevoelig ben met dosisveranderingen. Ik denk zelfs dat ik nog wel wat minder schildklierhormoon mag pakken. Maar ik doe het liever rustig aan omdat het anders niet goed gaat. Het liefs zou ik nu prikken, maar m n huisarts vind dat niet nodig. Ik ga dat binnenkort toch proberen. Maar al met al ben ik heel blij met het advies dat kiek mij gaf. Echt heel fijn dat zij zo je setpoint kan berekenen. Hoe gaat het met jouw, Geertje?

Groetjes Lilianne
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Vraagje aan Kiek

Bericht door lilianne »

Hallo Kiek,

Ik heb een vraagje, omdat ik slecht tegen dosisverandering kan heb ik de laatste keer na jouw setpoint berekening met een kwartje om de 2 dagen geminderd. Een hele kleine verandering, maar de angst voor m n slecht voelen is na vele jaren groot. Nu slik ik dus 2 dagen 81 en 1 dag 75 mcg. Bloedwaarden nu: tsh 0.80 en t4 15.7. Ik voel me nog onrustig en trillerig. Zou ik nog kunnen verminderen naar 1 dag 81 en de andere dag 75 mcg?

Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Je schrijft dat je nu een FT4 hebt van 15.7 pmol/l en een TSH van 0.8 mU/l.
Daarmee hou je je set point op een FT4 van 15 pmol/l met een TSH van 1 mU/l.

Een FT4 van 15.7 pmol/l is de laagste waarden die je bereikt met je huidige dosis, waar je 's ochtends vroeg (zonder dosis naar het lab) maximaal onder de 15 pmol/l verwacht.
Slik je daarna je pillen, dan stijgt overdag je FT4 ruim boven de 17 pmol/l, en sta je te trillen op je benen.
Akelig gevoel!

Dus je hebt momenteel chronisch teveel T4 in je lijf.

Sla morgen een dag over.
En start dan overmorgen met een lagere dosis, b.v. iedere dag 75 µg.
Dat voelt zeker prettiger!
Ik hoop dat je je snel weer beter voelt.
En ik ben natuurlijk benieuwd naar je waarden over 6 weken.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
LilianneJuni2019.jpg
LilianneJuni2019.jpg (39.84 KiB) 12117 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi Kiek,

Ja je hebt gelijk dat ik me zo niet goed voel. En dat is al jaren zo. Als ik zo kijk dan heb ik al heel lang teveel hormoon gebruikt. M n huisarts zei vaak dat ik op moest hogen als ik me niet goed voelde. Maar ik ging me steeds slechter voelen. Altijd dat gespannen en trillerige gevoel. Ook vaak moe en niet in slaap kunnen vallen. Morgen sla ik een dosis over en ga dan naar elke dag 75 mcg. Ik krijg nu weer hoop dat ik me toch weer beter kan gaan voelen. Wat is het toch fijn als er iemand met je mee denkt.

Groetjes Lilianne
Plaats reactie