Setpoint mamavan2

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Ik zit nu op een FT4 van 23,6 dus nu maar even niets aan de dosering wijzigen. Is het wat als ik over een aantal weken weer laat prikken?
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Wat een heerlijke keuzevrijheid heb je vergaard om de prikken!
Ja, gewoon doen!
(Ik woon in een zeer-karige-prikmogelijkheden-omgeving.)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Inmiddels weer geprikt :
FT4 22.1 en TSH 5.2 kwam eruit

Voegt dit wat toe aan mijn setpoint?
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Hallo Mamma van2,

Je FT4- set point blijft hoog , nu 23.8 pmol, met een TSH licht gedaald van 3.2 naar nu 2.6 mU/l.
Het houdt hetzelfde beeld van een hoge FT4 met een relatief hoge TSH.
Dus je hebt meer dan gemiddelde hoeveelheden TSH nodig om tot deze FT4 te komen.

Dat resulteert in een flauwe curvetekening.
Dus het tegenovergestelde van een steile curve. Iemand met een steile curve geeft een meer dan gemiddelde reactie op de TSH, met vaak een lager dan gemiddelde FT4.

Je ook hier verspreide waarden (net zoals op je oudere curveplaatjes) zouden misschien kunnen duiden op een minder effectieve reactie van de TSH op de FT4: slappe curve - hoge FT4 - relatief hoge TSH.
Een schot voor de boeg: zou dit beeld te maken hebben met een minder effectieve deiodinase?

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Mamma van2 Jan2020.jpg
Mamma van2 Jan2020.jpg (39.46 KiB) 2456 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Beste Kiek, hartelijk bedankt weer voor de berekening!
Mijn behandelaar vindt deze waarden 'goed'. Ik heb ze bereikt na een ophoging van 3.12 ug (slik nu 121, 75mcg). Wel 1 kg aangekomen dus of dat er wat mee te maken heeft dat de FT4 toch is gezakt?
Die kg gaat er wel weer af hoor :)

Wat is deiodinase?

Groetjes
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Ik heb vandaag weer laten bloedprikken. Deze keer niet nuchter maar 4 uur na inname medicatie. Ik voel me minder goed en kan niet goed duiden of het nou hypo of hyper is.. Dus ik mocht het laten checken
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

M'n waardes binnen: geprikt op 4 uur na inname medicatie

Ft4 24.9 en TSH 3,3.

Zouden ze nog wat toevoegen voor mijn setpoint?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

M'n waardes binnen: geprikt op 4 uur na inname medicatie

Ft4 24.9 en TSH 3,3.

Zouden ze nog wat toevoegen voor mijn setpoint?
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Je set point is wel wat veranderd.
FT4-TSH was 23.8 - 2.6 en nu 23.2 - 3.6.
Verder was je curve al slap. Deze is nu nog vlakker van vorm geworden.
De vorm zegt iets over de werking van de TSH.

Je FT4 dus verhoogd op 4 uur na slikken.
Voelde je je toen lekkerder?
Bijlagen
Mamma van 2  31 Jan 2020.jpg
Mamma van 2 31 Jan 2020.jpg (39.77 KiB) 2419 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Bedankt Kiek. Is de passingsgraad al verbeterd? Ik voelde me de laatste dagen licht vermoeid, wat meer last van warmte, maar ik kon de klachten niet goed duiden. Vandaar dat ik wel blij ben met de uitslagen. Elke arts zou nu zeggen dat ik moet ophogen maar het volgens het setpoint is dat nu dus geen goede stap.

Rond kerst voelde ik me aardig goed (kon 's avonds wat extra doen en dat lukt nu weer minder goed) . Naar mijn waardes kijkend zal ik toen zo rond de 23-24 hebben gezeten?
Plaats reactie