Ossie wil zich graag even voorstellen

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
ossie

Ossie wil zich graag even voorstellen

Bericht door ossie » 20 jul 2019, 10:58

Ossie, 42 jaar oude man met ook schildklier klachten en op zoek naar antwoorden en meer kennis door lid te worden van dit prachtige forum vol met mede lotgenoten.

Vorig jaar storte ik in en zag het niet meer zitten om nog verder te leven. Vermoeidheid, depressief en heel veel lichamelijke klachten ben ik toch weer naar de dokter gegaan om mij na te laten kijken. Door de jaren heen heb ik steeds meer klachten gekregen en telkens was de diagnose burnout of stress. Vorig jaar waren de klachten zo erg dat er toch op schildklier is geprikt. Wat bleek, mijn TSH was 75 en de HA vertelde mij dat de vele klachten daarmee te maken hadden.

Na veel gelezen te hebben over trage schilklier werd mij veel duidelijk. Ik kon 95% van mijn klachten terug lezen bij een trage schildklier.

Ik ben gegonnen met 25ug Teva en zit inmiddels op 212,5ug. Nu is mijn TSH 2,1 echter voel ik mij nog steeds niet lekker in mijn vel, voornamelijk erg moe. Toen ik op 200 Teva zat heb ik mij slechts 1 week goed gevoelt en een week later was het weer mis, wederom moe.

Aangezien ik er geen snars van snap waarom ik mij toch een week goed heb gevoelt ben ik lid geworden van dit forum, mede omdat ik veel lees over hoe lastig het is om met schilklier ingesteld te raken. Ik hoop hier dan ook meer kennis en ervaring op te doen.

Kiek

Re: Ossie wil zich graag even voorstellen

Bericht door Kiek » 20 jul 2019, 14:02

Hallo Ossie, welkom!

Je weet dat de TSH dient om je (voormalig gezonde) schildklier te stimuleren tot productiviteit.
Op een bepaalde hoogte van FT4 reageert je TSH ook met een vaste waarde.
Deze werking is aangeboren.
Na het slikken van je levothyroxine suist de eerste uren je FT4 omhoog, en je TSH volgt het niveau met daling.
Omdat FT4 en TSH verschillende stofjes zijn, en ook met een verschillende halfwaardetijd, gaat dat gepaard met een heftige dynamiek.
Deze bewegingen wil je voorkomen.

Je schildklier laat het afweten, maar je TSH doet het nog prima.
Die kennis wordt gebruikt om je oorspronkelijke fysiologisch niveau van FT4 (nu gevuld door levothyroxine) met de TSH terug te halen.

Als je dit niveau kent, dan heb je de mogelijkheid dat als streefwaarde te gebruiken.
Kan altijd handig zijn.

Je wilt op het juiste moment de FT4 met de TSH laten bepalen.
Zulke waarden zijn het best 'te pakken' als je 's ochtends vroeg nuchter naar het lab gaat, zonder levothyroxine in je maag.
Heb je een rij FT4's met bijbehorende TSH, dan kan ik proberen dit set point te traceren.
Misschien helpt het.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

ossie

Re: Ossie wil zich graag even voorstellen

Bericht door ossie » 21 jul 2019, 10:03

Dag Kiek,

bedankt voor de info en positieve woorden!

Ik heb het gevoel dat ik inderdaad aan het fine tunen ben. Mijn HA heeft er veel verstand van en is zich bewust dat eeen schilklier patient aan de lage normaal waardes zitten. Mijn HA wil dan ook echt doorgaan tot het punt is bereikt dat ik mij lekker voel.

Fijn dat je wilt proberen om een set point voor mij uit te rekenen.

Ik zal een nieuw topic starten in het juiste onderwerp om mijn waardes door te geven. Ik mis momenteel nog wat belangrijke bloeduitslagen en zal deze van de week even opvragen.

Fijn dat er hier op dit forum mensen zijn die kunnen helpen bij het bepalen van een set point, want ik begrijp dat de HA dit niet kan.

Alvast heel erg bedankt!!!

Plaats reactie