Setpoint Evelien

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Miss E

Setpoint Evelien

Bericht door Miss E » 13 aug 2019, 09:15

Goedemorgen Kiek.

Graag wil ik je vragen of je een nieuw setpoint zou willen berekenen met de volgende waarden:

TSH: 2.2 FT4: 9.8
TSH: 4.1 FT4: 9.7

Alvast bedankt!

Kiek

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek » 14 aug 2019, 13:14

Hallo Evelien,

Je ziet je waarden nu meer verspreid.
Vandaar een daling van de passingsgraad van 96% naar 81%.
Je set point verschuift een beetje 'dramatisch' van 12.6 naar nu 12.3 pmol/l met een TSH van 1.03 naar nu 1.01 mU/l.

Tot een volgende!
Kiek
Bijlagen
EvelienAug2019.jpg
EvelienAug2019.jpg (42.88 KiB) 395 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Miss E

Bericht door Miss E » 14 aug 2019, 14:25

Dank voor je reactie.

Zou je een setpoint kunnen maken met alleen de nieuwe waarden?
ZONDER de oude waarden?

Ik heb verschillende 'verstorende factoren' buiten gesloten en daarom nu dus 'nieuwe' omstandigheden.

Ik zou graag willen weten of deze nieuwe situatie zorgt voor een verschoven setpoint ten opzichte van de oude situatie.

Alvast dank!

Kiek

Bericht door Kiek » 14 aug 2019, 15:00

Dat haalt ie niet met de criteria van het set point.

Je waarden maken een vrijwel verticale lijn. Phi > 6.0.
Dat is een phi (is vorm curve, normaal tussen de 0.25 -1.0) van jewelste.
Set point op deze manier FT4 10.2 TSH 0.1.
Je krijgt dan de volgende tekening:
Bijlagen
Evelien probe aug2019.jpg
Evelien probe aug2019.jpg (36 KiB) 387 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Miss E

Bericht door Miss E » 14 aug 2019, 15:19

dan zijn er in dit geval dus meer waarden nodig om een normale curve/berekening te kunnen maken?

Kiek

Bericht door Kiek » 14 aug 2019, 19:23

Yep, 2 perfecte waarden, en dan een derde ter bevestiging van de eerste twee.

Miss E

Bericht door Miss E » 23 aug 2019, 11:42

Eerder dan verwacht een nieuwe set waarden.

TSH: 5.2 FT4: 11.0
Geeft deze aanvulling een iets normalere curve weer?

De dokter heeft geprobeerd om uit te leggen waarom artsen de ft4 als minder geschikte waarden beschouwen.
Voor zover er een deel van de informatie in mijn vergiet is blijven hangen zou dat komen omdat de FT4 te vaak blijft schommelen net zoals de ft4 nu ineens weer 11 is, terwijl ik al RUIM 2.5 maand dezelfde dosis slik.
Omdat de TSH in dit geval een stijgende lijn laat zien en overeenkomt met de hypo klachten word er dus meer naar de TSH gekeken ipv de FT4.
Tot zover.

Ik heb trouwens nog steeds het idee dat mijn schildklier nog steeds hormoon afgeeft. Ik heb alleen geen idee wanneer en hoeveel.
Bij behandeling met medicijn zou de schildklier toch moeten stoppen met afgeven van hormoon? als in lui / kapot ??

Kiek

Bericht door Kiek » 23 aug 2019, 13:23

Nee Evelien, het geeft geen extra info.
"Based on these date no result can be found", aldus de app.
Kijk naar die vreemde non-curve hierboven.
Je nieuwste groene punt komt dan ergens rechts bovenaan te hangen.

Overigens, zelden een waardelozer smoes gehoord dat de FT4 " te vaak blijft schommelen" dan de TSH.

Tot een volgende,
Kiek

Miss E

Bericht door Miss E » 23 aug 2019, 13:29

Ik vond het al heel wat dat er toch tekst en uitleg kwam van een arts, Dat ze daar de moeite en tijd voor nam! ongeacht of de info dan wel of niet helemaal matcht met de jarenlange ervaringen.
Ze is wel bekend met de theorie van het setpoint, en ongeacht of deze berekening klopt,
Klopte het wel dat de meeste mensen zich goed voelen rond een TSH van 1 en een ft4 van 12. Volgens mij is die laatste heel specifiek voor mij als individu maargoed..... dat ze er half voor openstaat is al een winst van 50% in vergelijking met mijn huisarts dus ik doe het ervoor.

Vanaf vandaag ophogen naar 81,25 dus volgende prikmoment volgt over 6 tot 8 weken.
Hopelijk voel ik me snel weer een beetje human being.

Kiek

Bericht door Kiek » 23 aug 2019, 13:39

goed voelen rond een TSH van 1 en een ft4 van 12.

Ook dit is uit de lucht gegrepen.
Die TSH van 1 mU/l als streven staat in de richtlijn.
En wat gedrukt staat, is heilig..

Plaats reactie