Uitslag bloedonderzoek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Kiek » 04 dec 2019, 12:34

Ah, dank voor je correctie!
Zo kom ik verder. Ik bekijk het toekomstig beloop van waarden. Wat past bij jou? Dat is het set point.
Op zoek naar een helder beeld rommelde ik het geheel dus naar een waziger toestand.

De beoordeling van je waarden hangt af van de werking van je TSH.
Hoe reageert jouw TSH op de hoogte van je FT4?
Die werking bevat bepaalde wetmatigheden.
Daarom is de TSH/FT4 combinatie belangrijk.

Stel dat je waarden ideaal gemeten zijn (en dat is al moeilijk!), dan krijg je het volgende plaatje:
1.: set point 14.21/2.21- phi 0.32
De vorm van de curve wordt uitgedrukt in phi. Jouw curve heeft een phi van 0.32. Dat is een wat flauwe vorm.

Als je alle curven van een grote groep mensen bekijkt, dan zie je dat de curvevormen gemiddeld een phi van ca. 0.5 bereiken.
Zou jij met je bekende waarden een doorsnee vorm curve krijgen, dan wijzigen je toekomstige waarden in de richting van een FT4 van 13 met een TSH in de buurt van 1.2 mU/l.
Dit is een fictief beeld, een redelijke verwachting. En meer niet.
Dat geeft het beeld van het 2de plaatje, met een 'verzonnen' 3de FT4/TSH-waarde, om de curve in de juiste positie te krijgen.

Het verschil tussen een FT4 van 10.7 pmol/l met eentje van 13 pmol/l lijkt niet zo dramatisch, maar is het best wel.
Zo'n verschil is veel te groot bij een persoon.

Je FT4 is te laag.
Zorg dat je FT4 hulp krijgt van levothyroxine (=T4).
Laat over 6 weken weer je FT4 en TSH bepalen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Burgerk 1Dec2019.jpg
Burgerk 1Dec2019.jpg (39.27 KiB) 109 keer bekeken
Burgerk fictief Dec2019.jpg
Burgerk fictief Dec2019.jpg (39.14 KiB) 109 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Burgerk

Bericht door Burgerk » 04 dec 2019, 13:21

Hi Kiek,

Wat ontzettend aardig dat je deze moeite voor mij genomen hebt. Dat waardeer is zo erg! Je kent me niet en je neemt uitgebreid de tijd om op mij te reageren, ik vind dat echt heel aardig. Dus nogmaals bedankt! Ik ben zelf zo geschrokken en snap er nog niet zo veel van dus dan is het heel fijn dat er iemand met kennis meekijkt.

Ik heb Levo net opgehaald bij de apotheek, ik heb 100 mg gekregen van de huisarts.

Ik zal over een aantal weken mijn nieuwe waardes hier posten!

Groetjes,
Burger

Miss E

Bericht door Miss E » 04 dec 2019, 22:47

Misschien is het bericht wat ik nu ga schrijven iet wat tegenstrijdig maar ik wil het toch even delen.

Je bloedwaarden laten een duidelijke afwijking zien.
Je geeft zelf aan dat je je gewoon fit voelt, geen klachten ervaart.
Zoals kiek bedoeld kunnen de klachten naarmate de tijd verstrijkt erbij in sluipen en herken je ze niet als symptonen omdat je ze al zo lang hebt en inmiddels als normaal bent gaan ervaren.

In 1x beginnen met 100mcg terwijl jij je vol energiek en prima voelt doet bij mij wel een alarm bel afgaan.
Het zou kunnen dat je lichaam hier in eerste instantie een tegen reactie op laat merken, omdat het ineens meer hormoon binnenkrijgt waar je lichaam/schildklier ontzettend hard moeite voor moet doen.
Oftewel, gewennings klachten.
Als het goed is geeft je arts ook aan, als er wat is kom in de lucht. Mocht je iets merken wat je niet lekker zit, neem gewoon contact op.
Je kan altijd nog met een halve 100 beginnen en je lichaam laten wennen.

Terwijl ik dit zo schrijf blijf ik het tegenstrijdig vinden dat je bloed dit zegt en jou woorden het tegenovergestelde.
Als ik in jouw situatie zou zitten met de kennis die ik de afgelopen 3 jaar geleerd heb, zou ik Heel Graag uitgebreider onderzoek willen omdat het niet overeenkomt met het welbekende patroon van het ziekteverloop. En dan bedoel ik de simpele hypothereoidi(voor zover dat simpel is)
Welke schildklier ziekten zijn er nog meer en hoe zien die eruit kwa bloed beeld en welbevinden.

Ik vind het een lastige.
Ik ben erg benieuwd naar het verloop.
Heel veel succes!

Burgerk

Bericht door Burgerk » 05 dec 2019, 11:41

Hi Miss E,

Ook veel dank voor de reactie en moeite die je hebt genomen!
Ik ben nu toch wel angstig geworden om met de medicijnen te starten...
De HA heeft inderdaad duidelijk aangegeven direct aan de bel te trekken als ik mij niet goed voel.

Ik heb me verder verdiept in de symptomen en als ik dieper nadenk herken ik wel punten, maar ik dacht gewoon dat dat bij mij hoorde... (nooit gelinkt aan een eventuele aandoening).
Er zijn immers ook zaken waar ik me dus totaal niet in herken; o.a. geen problemen met spijsvertering en dus nooit moe.
Maar ik voel me wel vaak opgejaagd (maar dat linkte ik aan dat ik een nogal druk/energiek persoon ben en mijn hoge werkdruk), concentratie/geheugenverlies en ik transpireer na beweging snel en veel (zodanig dat het door anderen wordt opgemerkt) ook is mijn haar droog en mijn huid kan droog zijn en is superbleek. Bovendien ben ik een paar kilo aangekomen na het stoppen met anticonceptie (veel vrouwen vallen volgens mij dan juist af).

Groetjes,
Burger

Miss E

Bericht door Miss E » 05 dec 2019, 12:43

Dat zijn inderdaad van die kleine dingen die erbij in sluipen waarvan je denkt dat het normaal is, dat het bij je hoort.
Daar herken ik me heel erg in. In de periode dat ik voor onderzoek naar de endocrinoloog mocht gaf ik ook op veel vragen een nee antwoord omdat ze al jaren geleden gebeurt waren en daarom ging ik er maar vanuit dat het normaal was of zo hoort.
Of inderdaad wel of geen anticonceptie gebruik. Artsen schuiven het daar ook vaak op af.

Het enige wat eigenlijk niet echt matcht met hypothereoidi (te weinig hormoon, dat wat je bloedwaarden wel aangeven) is een gejaagd gevoel.
Maar ik weet niet of dat eventueel zou kunnen komen omdat je lichaam natuurlijk continu in overdrive hormoon probeert te fabriceren.

Het lijkt mij wel verstandig om wel met de medicatie te beginnen, misschien alleen niet met 100 beginnen, maar met een lagere dosis.
Je bloedwaarden geven duidelijk aan dat ze schreeuwen om hulp. Ondanks dat je lichaam dat nog niet 100% aangeeft.
De droge huid, haar, gewicht aankomen kunnen wel al kleine signalen zijn.
Dat extreem transpireren herken ik ook, daar heb ik nu aanzienlijk minder last van. En ik ben nog niet eens begonnen met natuurlijke deodorant te gebruiken. Dat schijnt wel ook veel te helpen bij extreem transpireren las ik recent.
Bleke huid herken ik ook, ik voelde me gewoon genoodzaakt om extra make up te gebruiken om er enigszins gezond uit te zien.
Gelukkig heb ik nu weer een gezonde kleur van mezelf.

Als ik al deze kleine dingen bij elkaar op tel en je waarden die duidelijk zijn, dan is het echt wel beter om eraan te beginnen.

Good luck!

Burgerk

Bericht door Burgerk » 09 dec 2019, 15:30

Hi Miss E

Ik heb toch nog een keer de huisarts gebeld met de boodschap dat ik de dosering na wat research wel erg hoog vond om mee te starten (dankzij jouw bericht dus).
Nu mag ik met 25 mcg beginnen ipv 100 en over een maand weer bloedprikken. Bizar verschil...

Ik houd jullie op de hoogte!
Nogmaals bedankt voor de input.

Groetjes,
Burger

Plaats reactie