Kaar hypo na Graves

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Goedemiddag ,

Ik ben in juni 2019 behandeld met RJA voor de ziekte van graves mijn waardes waren toen tsh 0.25 vrij t4 22.0 ondanks de niet al te grote afwijkingen in het bloed gaf de scan toch aan dat de graves actief was. Dit was de 3e keer in 6 jaar tijd. Na de behandeling met RAJ heb ik mij eventjes wat beter gevoeld maar ben weer bij af en deze keer voel ik mij beroerder dan voor de behandeling. Mijn waardes zijn nu tsh 1.4 en vrij t4 17 dit vind de internist perfect. Echter voel mij er helemaal niet meer bij ontzettend moe trillen en ijskoud. Daarnaast hartkloppingen en een te hoge bloeddruk. Hier geven ze propanalol voor maar helpt niet en voel mij nog meer moe. Kan het zijn dat deze waardes ondanks binnen de marge niet bij mij passen? Wil zsm van dit gevoel af en weet even niet of dit van de schildklier kan komen. Kan iemand hier advies over geven? Zijn deze waardes echt goed en moet ik het zo laten? Kunnen hartkloppingen ook bij te traag? Vriendelijk dank voor welke reactie dan ook. Liefs kaar
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Dankjewel voor de reactie. Ga morgen even bellen met de internist kijken wat ze voor mij kunnen doen. Misschien is een waarde wat lager meer passend bij mij.
Ben ook geen voorstander van de propanalol mijn bloeddruk veranderd er ook te veel door. Als er een alternatief is neem ik die graag
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kiek »

Hoi Kaar,

Heb je meerdere TSH's met bij behorende FT4's?
Misschien ook een paar met te hoge TSH's?
Dan kan ik kijken of er een curve gemaakt kan worden van je waarden.
Het is wel een experiment.
Op het forum is nog iemand met Graves, met goede waarden voor een curve.
Wie weet lukt het bij jou ook!

Ik wacht je waarden af.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Goedemorgen Kiek hieronder een overzicht met bloeduitslagen:
22-5-2012 vrij t4 16.7 tsh 0.41
1-8-2012 vrij t4 15.6 tsh 0.32
3-10-2012 vrij t4 10.4 tsh 4.7 ( met strumazol)

21-3-2013 vrij t4 17.9 tsh 0.77
27-9-2013 vrij t4 15.9 tsh 0.28
14-10-2013 vrij t4 13.8 tsh 0.57

10-4-2014 vrij t4 15.3 tsh 0.26

22-10-2015 vrij t4 14.3 tsh 0.28

25-1-2017 vrij t4 14.0 tsh 0.42
15-8-2017 vrij t4 13.7 tsh 0.48

26-3-2018 vrij t4 13.3 tsh 0.40
29-11-2018 vrij t4 14.6 tsh 0.36

1-2-2019 vrij t4 13.7 tsh 0.30
12-7-2019 vrij t4 18.6 tsh 0.66 na RJA
16-8-2019 vrij t4 18.3 tsh 0.74 na RJA
16-10-2019 vrij t4 17.8 tsh 1.4 na RJA

Is dit iets waar je wat mee kunt?
Alvast super bedankt.

Kaar
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kiek »

Hallo Kaar,

Dank voor je Graves-waarden!
Moet je eens kijken naar je laatste drie post-RAI-waarden:

12-7-2019 vrij t4 18.6 tsh 0.66 na RJA
16-8-2019 vrij t4 18.3 tsh 0.74 na RJA
16-10-2019 vrij t4 17.8 tsh 1.4 na RJA


Je hogere FT4's hebben ook een hogere TSH als je je waarden vergelijkt met je serie pre-RAI-waarden.
Het lijkt dat je waarden verschoven zijn.
De reactie van je TSH op de hoogte van je FT4 lijkt gewijzigd door de RAI.

Maar het kan ook zijn dat je naar een ander lab bent geweest.
Is het een ander lab?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Nee het is hetzelfde lab, hoe bedoel je verschoven? Kan het zijn dat ik daardoor dat ik klachten heb? Voel mij namelijk zo sloom helemaal niet mens.

Groetjes Kaar
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kiek »

Hallo Kaar,

Je hebt jaren subhyperwaarden gehad.
Dat kan energie geven, wel vlug moe, maar sommige mensen met een milde subhyper voelen zich met die kick niet eens zo erg rot.
En nu heb je na RAI hogere TSH's dan voorheen.
Dat verschil kan vermoeidheid geven.

Je weet hoe het bij gezonde schildklieren werkt?
Je schildklier maakt FT4.
Je TSH is de stimulator van je schildklier.
Bij te weinig FT4 zal de TSH verhogen, en bij teveel FT4 zal je TSH weer verlagen. Dat gebeurt in een vast individueel patroon.
Zo schommelen je waarden heen en weer, naar gelang de noden van je lichaam: hoge waarden -> lage TSH, en bij lage FT4 zie je hogere TSH's.

Hoe je TSH/FT4 samenwerken is aangeboren, tijdens je ontwikkeling is je 'machinerie' afgesteld. Dus uiterst persoonlijk. Een FT4 van 15 kan bij jou een TSH van 1 opleveren toen je schildklier nog gewoon deed. Maar bij mij geeft een FT4 van 15 altijd een TSH van 0.5.
Dit vaste basispatroon is bij de meeste mensen terug te halen.
Ook bij mensen met een zieke schildklier.
De FT4-productie (=schildklier) faalt, maar de TSH werkt bij de meeste mensen als een tierelier.

In sommige situaties is het ingewikkelder, omdat niet alleen de schildklier, maar ook de TSH aangedaan is.

Dat lijkt bij sommige vormen van Graves aan de hand.
En ook bij sommige soorten nodussen (schildklierverdikkingen).
Nog niet zo lang geleden zag ik dat aan de waarden/curven.

En dat zie ik nu ook bij jouw waarden.
Het geeft ietsje prijs over de werking van je schildklierhormonen.
Is je FT3 ook geprikt?

Alle zwangere vrouwen hebben ook zo'n verschuiving, en eveneens de mensen die T3 slikken.
Er zijn meer bijzondere situaties waarbij je zo'n verschuiving ziet.

Ik heb al je waarden in de app gestopt.
Aan de rechter kant zie je onderaan een klein groepje waarden na je RAI.
En links onderaan zie je ook zo'n horizontaal groepje.
Een curve lukt niet. De verschuiving van links naar rechts is duidelijk zichtbaar.
Het lijkt niet spectaculair. Ik vind dat het wel zo is.

Heb je lang Strumazol geslikt?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
KaarNov2019.jpg
KaarNov2019.jpg (34.03 KiB) 1993 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Dank voor deze uitgebreide uitleg , ik heb 2x een periode gehad waarbij ik strumazol heb geslikt dit deed tijdelijk wat. Het is begonnen in 2012 steeds met strumazol gingen de waarden wel wat omhoog maar vervolgens kelderde het ook weer terwijl ik strumazol nam. Ondanks de subhyper waardes wees een scan telkens uit dat de graves actief was. Alles bij elkaar klopte dat telkens ook viel kilo's af en alles wat bij hyper hoort. Afgelopen jaar was dit weer het geval waardoor advies in juni was om RAJ behandeling te doen. Dit ging eventjes goed tot nu. Voor mijn gevoel is een waarde rond de 0.70 ( tsh ) goed voor mij. Mijn internist is nu zo tevreden met die 1.4 maar zelf voel ik me belabberder als voor het behandelen dus of ze er iets mee gaat doen hoor ik donderdag, ga morgen bloed prikken misschien is het nog wat vertraagd in afgelopen 3 weken. December zit ik op de optimale werking van het RAJ. T3 is niet vaak gecontroleerd , heb er in elk geval geen uitslagen van. Weet 1 maal dat het wel gecontroleerd was en toen week deze af.
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Hallo,

Inmiddels wederom nieuwe uitslagen Tsh 1.8 vrij t4 16.6 en t3 6.2 volgens de dokter perfecte waarde. Mijn tsh is iets gestegen ten opzichte van december. Ik voel mij dood en doodmoe nog steeds. Bij mijn hyperwaarde voelde ik mij nog beter dan nu. Het RAJ is in december 2019 uitgewerkt zit nu in Maart en deze klachten van dood en doodmoe blijven aanhouden. Ik vraag mij af of iemand weet of dit kan komen door de behandeling of ik het in een andere hoek moet zoeken? Ben ook aangekomen in gewicht 4 kilo en houd vocht vast. Uiteraard wil ik niet sleutelen aan een goed werkende schildklier hij is niet voor niks vertraagd maar voel mij bepaald niet happy dus vroeg mij af of iemand weet of dit kan komen door het RAJ? Ik hoop dat iemand adviezen heeft .

Groetjes Karin
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd hypo na Graves

Bericht door Kiek »

Hallo Kaar,

Hieronder een curve.
'k Heb een reeks oudere waarden eruitgelaten.
Ook het setje van 10.4/4.7 heb ik geskipt.

Je set point staat met deze waarden in de buurt van de FT4 17.3 pmol/l met een TSH van tegen de 1 mU/l.
Nu heb je 's ochtends voor je dagdosis een FT4 van 16.6 met een TSH van 1.8.
Er is een beetje ruimte voor een klein verhoginkje levothyroxine.
Wie weet voel je je dan wat beter!

Succes!
Kiek
Bijlagen
KaarMaartII2020.jpg
KaarMaartII2020.jpg (39.92 KiB) 1262 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie