Setpoint hobby

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Kiek zou je mijn setpoint ook willen uitrekenen. Ik heb altijd flink last bij wijzigingen en misschien helpt een setpoint mij wel in het finetunen. Ik hoop dat je met onderstaande waardes iets kan.

08 2005 37 2,9 opgebouwd tot 200 thyrax
Naar 175 terug met overstap van glazen pot naar strip
02 2016 0,26 18,7 175 thyrax geen klachten
07 2016 0,16 18,1 175 euthyrox aanvankelijk geen klachten
09 2016 0,87 13,4 125 euthyrox ivm forse klachten maar aan waardes zag ik geen extreme dingen
11 2016 1,5 17,9 125 euthyrox
03 2017 0,02 26,5 175 euthyrox
08 2017 0,05 17,5 168,5 euthyrox
11 2017 0,22 15,7 150 euthyrox
07 2018 1,1 17,9 144 euthyrox
05 2019 0,65 15,7 150 euthyrox
11 2019 0,74 20,1 168,5 euthyrox

Beste voelt voor mij zo rond de 0,2 tsh
2005 ref waardes tsh0,35 -5,5 t4 11-23
2006 tsh 0,25-3,1 t4 11-24
2016 tsh = t4 7,8-16
Nov 2016 tsh 0,4-4 t4 10-24 ander lab
Vanaf 08 2017 weer 0,25-3,1 t4 7,8-16

Ik hoor graag van je
Groetjes
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Hallo Hobby,

De app is gebaseerd op de fysiologische werking en wetten van je schildklierhuishouding.
Een forcering hiervan past niet in het systeem.
Hiermee zet je je schildklierhuishouding klem.

Dat laten je waarden zien. Je TSH's zijn te laag.
Er valt dus geen normaal patroon uit op te maken.
Wil je serieus inzicht hebben in je waarden, dan is het best om altijd 's ochtends vroeg, nuchter, zelfde lab, zonder je levothyroxinedosis van die dag, je FT4/TSH te laten bepalen.

Laat het idee van een TSH van 0.2 mU/l vallen.
En streef naar waarden die bij jouw lijf passen.
Chronische overdoses zijn ongezond.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Oei oei, wat zeg je me nou. Ik heb eerst een paar jaar op 100 mcg thyrax gezeten. Ik behield zoveel klachten dat ik van plan was maar makkelijker werk te gaan doen omdat i maar op mn tenen liep. Met pijn in t hart om t verlies van mn intentie om dit werk te blijven doen kwam ik n artikel tegen van hypo maar niet happy over onderdosering. Ik ben toen op geleide van mijn klachten meer thyrax gaan nemen. Met elke ophoging weer gingen er meer klachten weg. Zo hoogde ik t op naar 200 tot ik dus te hoog zat toen het glazen potje vervangen werd voor een strip. Met de overstap naar de euthyrox ging het de eerste maand goed, maar daarna had ik echt forse klachten, heb maandenlang in de ziektewet gezeten. Ben eerst teruggegaan naar 125 mcg en toen weer rustig opgebouwd. De endocrinoloog stimuleerde mij door te gaan met tot het voor mijn gevoel goed was. Zo kwam ik op 150 uit. Nu echter merk ik dat ik toch weer minder functioneer en klachten krijg. Ik wil helemaal geen chronische overdosering, want dat is niet gezond. Het is altijd zo n zoektocht en ik moet zeggen dat het me echt overdonderd wat je zegt en ik nu ook niet goed meer weet wat ik moet doen.
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Ik slik overigens altijd avonds en prik sochtends. De enige andere lab waarden had te maken met de tijdelijke overgang naar het lab van het ziekenhuis.
Ik heb lang nuchter geprikt, maar niet altijd. Aar dat zal ik nu wel weer gaan doen , nuchter en om dezelfde tijd
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Chronische overdosering wil je natuurlijk niet.
Leuk experiment voor jongeren.
Jij bent nu weer 15 jaar ouder.
Onaanvaardbaar voor mensen met een hypothyreoïdie.

Onderzoek heeft niet stilgestaan sinds HmnH.
Ik herinner me nog het onderwerp van lage TSH's: je zou als hypoër eigenlijk geen actieve TSH moeten zien.
Een origineel gedachte, maar helaas niet passend bij de realiteit van de fysiologie.
Dus jarenlang met een net zichtbare TSH rondgelopen. En altijd moe, afgewisseld met pep.
Wisten wij veel...
Het heeft onderzoek opgeleverd, en veel ideeën.

Maar overdosering moet je niet willen.
Experimenteer dan met onderbouwing.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Ik heb ook lang rondgelopen met een vit d tekort, wie weet hoelang en wie weet hoe dit weer mijn visie op mijn klachten heeft vertroebeld. Ik wil best eens kijken of mijn huidige klachten waarvoor ik weer ophoging zou willen evt. Vanzelf verdwijnen als ik mn lichaam maar even langer de tijd geef om aan de nieuwe formule te wennen en kan ik dan mettertijd voorzichtig nog iets verder afbouwen. Dan weet ik echter nog niet mijn setpoint.
Ik heb nog veel meer waardes, ook uit de begintijd. Ik had deze niet doorgegeven omdat ik niet precies de dosering erbij vermeld had. Zou je met deze waardes wel mn setpoint kunnen berekenen?
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Trouwens de laatste 2 metingen liggen toch weer binnen de referentiewaardes.....
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Setpoint hobby

Bericht door Bella »

Een avondslikker die ‘s ochtends prikt...
Dat betekent TSH op z’n laagste en FT4 op z’n hoogste punt.
Kun je dan wel spreken van chronische overdosering?

Voor duidelijker waarden zou ik een keertje niet alleen nuchter, maar ook zonder je dosis schildklierhormoon prikken.
Die neem je dan eenmalig ‘s ochtends, na bloedafname.
Zo krijg je gelijk een basis voor een setpoint-bepaling.

Groet!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Een avondslikker die ‘s ochtends prikt...
Dat betekent TSH op z’n laagste en FT4 op z’n hoogste punt.
Kun je dan wel spreken van chronische overdosering?


Stel dat je slikt om 23.00 uur, en je komt op het lab om 09.00 uur.
Er zit dan ongeveer 10 uur tussen.
Je hebt
1. de piek al een 7 à 8 uur gepasseerd.
2. en de eerste snelle daling voorbij (identiek aan het patroon van de T4-halfwaardetijd)
3. al heel wat uren in de afgezwakte daling op weg naar het volgende slikmoment.

Dus nee, geen TSH op z'n laagst, en geen FT4 op het hoogst.
Die TSH was om 02.00 uur 's nachts het laagst, met een hogere FT4.
Dan is er zeker sprake van overdosering.

Het avondslikken was toendertijd een leuk experiment uit het Rotterdamse, en praktisch gezien een extra keuze voor de slikker, maar het zet een rem op ontwikkelingen. Uitsluitend en alleen omdat de NL-labs om 08.00 uur opengaan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Setpoint hobby

Bericht door Bella »

Duidelijk! Dank!
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie