Setpoint hobby

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

In 2021 heb ik 12,5 microgram afgebouwd in medicatie. In 2020 ook al 12,5 microgram
Nu in 2022 nav de laatste meting en in afwachting van mn setpoint ook weer 6 microgram. Dit bevalt me goed en ik zou nog wel 6 microgram eraf willen proberen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Hé, een leuk experiment!

Van 18.9 pmol/l en na een week zonder bijvoer van levothyroxine op 12 pmol/l betekent dat je nog een restwerking hebt van ca. 5 pmol/l.
Je schildklierhuishouding zonder bijvoer van levothyroxine is dus een zwak werkend zooitje.
Je lijkt in het lab dat je nu gebruikt eerder een FT4 van ca. 15 à 16 pmol/l nodig te hebben dan eentje van 19 pmol/l.

Ik ben nu benieuwd waarop je uitkomt!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Hobby2 expApril 2022.jpg
Hobby2 expApril 2022.jpg (39.46 KiB) 4904 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Dank je voor je meedenken Kiek!

Ik ga nog n beetje extra minderen, volgens mij kan dat nog, en dan nog eens bloed laten prikken. Kijken of ik dan inderdaad op een ft4 van 15 a 16 kan komen.

💐💐💐
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hallo Kiek,

Ik heb een 1e controlemoment na je advies een week geen medicatie te nemen voor een afleesbare setpointmeting.

Ik voel me nu beter dat de afgelopen 6 jaar sinds de gedwongen overstap van thyrax naar euthyrox. Het is een hele weg geweest, maar wat ben ik blij. Volledig dankzij deze setpointmeting en je adviezen erbij heb ik mn weg terug gevonden. Voor nu wel de vraag of je het nog eens wilt berekenen. Voor mn gevoel is het helemaal goed dus.


9 maart 2022
Geen medicatie Tsh 6,1 Ft4 12

5 oktober 2022
125 mcg euthyrox tsh 2,5 ref 0,25 3,1
T4 15,5 ref 11,4 21,9

Heel heel hartelijke dank en nu ben ik ook wel benieuwd of endocrinologen deze setpointmeting gaan omarmen.

Fijne dag en ik hoor je graag!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Volgens theorie richt je je het best op een FT4/TSH = 15/3.
Je hebt hiermee een flauwe kromming van de curve.
Dat komt door de verhouding van de twee.
Een kleine verandering van dosis zal bij jou niet zo'n enorm groot TSH-effect hebben.

Ik heb een set point van 15/0.8. En daarmee een sterke kromming van de curve. Een klein dosisverschilletje van 12.5 µg maakt voor mij veel uit. M'n waarden schieten gelijk door. TSH danst dan als een gek. Daarom priegel ik liever met 6.25-tjes.
Daar heb jij minder last van.
De vorm van de curve tekent de eigenschappen van de schildklierhuishouding.

Als mensen er een beetje T3 bij gaan slikken, dan wandelt de curve naar links (de FT4 zakt, en de TSH blijft gelijk). Bij een T3-nodus zakt de FT4 en zakt eveneens de TSH.
En als men zwanger is, wandelt de curve naar rechts (FT4 hoger, TSH gelijk).
Zo geeft het verloop van de waarden en de samenhang ervan een duidelijk beeld van schildkliertoestanden. En zijn er binnen de schildklierziekten betekenissen te geven aan de variatie van vormen en plaats van de curve.

Zolang endocrinologen het houden bij "binnen de referentiewaarden" dus goed, zien ze niets van deze praktische samenhang van FT4 en TSH.

Ik denk dat in de toekomst de mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine zelf aan de gang gaan met de beoordeling van hun waarden. Dat is beter dan: tussen referentie is prima, mevrouw!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Hobby Okt2022 exp.jpg
Hobby Okt2022 exp.jpg (39.94 KiB) 4311 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hai Kiek, daar ben ik weer een jaartje later

Hele jaar ging goed qua schilklier. Laatste maanden helaas minder. Heb veel extra andere medicijnen gekegen, pijnstilling en nu prednisolon. Ik voel me niet heel prettig helaas. Ook ben ik gestart met Saxenda om gewicht te verminderen

Wil je mijn nieuwe waardes eens in de grafiek zetten, tsh 6 vrijt4 18.6

5-10-22 tsh 2,5 vrij t4 15,5
9-3-22 tsh 6,1 vrijt4 12 na een week geen medicatie innemen, was experiment zoals je dit noemde

Ik denk dat ik misschien wat zou moeten ophogen gezien de waardes. Echter mijn lijf heeft best wat te verduren en ik wil ook afvallen. Ik denk dus dat ik sws mn lijf even wat rust wil geven.
Wel hoor ik graag je advies en neem dit mee als ik weer bij de huisarts ben

Groetjes
Désirée
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Hallo Désirée,

Wat jammer dat je weer op zoek moet naar een nieuw evenwicht.
De verwerking van schildklierhormonen wordt beïnvloed door tal van situaties (denk aan zwangerschap) en stoffen, zoals menig medicijn.
Ook prednisolon valt daar onder als glucocorticoïd.
Ik ken de verwerking/invloed niet van Saxenda op de schildklierhuishouding.

Een TSH van 6 mU/l met een FT4 van 18 pmol/l laat wel zien dat je schildklierhormoonhuishouding flink verschoven is.
Je TSH van 6 mU/l lijkt een tekort aan te geven, terwijl je FT4 van 18 pmol/l bepaald niet laag is, zelfs veel hoger dan je vorige FT4.
Als je je huidige situatie zou moeten vergelijken met je vorige waardenprestaties, dan lijkt het alsof de gevoeligheid van je schildklierhormonen sterk teruggelopen is.

Je moet dus op zoek naar een nieuw evenwicht van je schildklierhormonen met deze medicatie.

De tijd is een vast gegeven - en ook de uren na het slikken van de medicatie. Daarnaast hetzelfde lab, met dezelfde apparatuur.

Hou je taai!
Kiek


Over stoffen die de schildklierhuishouding beïnvloeden:
https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... -function/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hai Kiek dank je voor je uitleg en linkje. Ik had wel zelfde lab, zelfde tijd en nuchter geprikt. Ik ga gwn even afwachten en over 3 maanden nog eens kijken. Dank je wel weer.
Désirée
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hai Kiek,
Zou je nog eens willen meekijken naar mijn waardes

9 maart 2022 na een week geen medicatie
Tsh 6,1 Ft4 12

5 oktober 2022
125 mcg euthyrox tsh 2,5 T4 15,5

11 okt. 23
125 mcg euth Tsh 6 t4 18,6 (met maagbeschermer, prednisolon, pijnstillers en saxenda)

17 Jan 24
150 mcg euth tsh 0,2 t4 20,9 (met prednisolon en saxenda)

Ik heb de neiging om weer terug naar 125 mcg te gaan, maar misschien moet ik een tussenstapje nemen. Ik ben benieuwd wat jij ziet Kiek.
Hartelijke groetjes
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

11 okt. 23
125 mcg euth Tsh 6 t4 18,6 (met maagbeschermer, prednisolon, pijnstillers en saxenda)
Deze heb ik eruit gemieterd, want geen enkele verbinding met die hoge FT4 en de superhoge TSH erbij.
En nog is de passingsgraad laag.
Het lijkt eigenlijk op een willekeurig rijtje.
Misschien verschillende labs.

Met de overgebleven waarden heb je een sp van ruim 16 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Dag!
Kiek
Bijlagen
HobbyJan2024.jpg
HobbyJan2024.jpg (39.83 KiB) 746 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie