Els voorstellen en advies gevraagd

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Els,

Slik je je levothyroxine standaard in de vroege ochtend?

Als je naar het lab gaat, hou dan je pillen in je zak.
En slik ze ná het prikken.
Anders krijg je waarden die niet te duiden zijn, want volop in beweging de uren na het prikken.

Als je prikt zonder pillen dan lijk je momenteel ietsje overgedoseerd met je laatste waarden van FT4/TSH: 16.40/1.68.
Met je reeks waarden heb je een set point van FT4 ca. 15.5 pmol/l met een TSH van ca. 2.2 mU/l.

Passen je klachten bij een overdosering?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Els1960Juni2020.jpg
Els1960Juni2020.jpg (39.39 KiB) 3079 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ja ik slik 's morgens ergens tussen 05.00 en 06.00 uur mijn levo.
Ik prik nuchter (behalve op 2/12/19 toen was ik me nog niet bewust ervan) 's morgens om 08.00 uur en ik neem direct mijn levo in na het prikken. Altijd bij hetzelfde lab.

Ik ben niet helemaal stabiel (wankel evenwicht) merk ik af en toe. Wat onrustig hartbonken bij het inslapen en een prikkelbaar darmsyndroom wat zich uit in heel vaak dunne ontlasting.Heb pas nog een zelf een test gedaan voor glutenintolerantie maar die was gelukkig negatief. Maar toen ik de diagnose kreeg had ik hier ook al last van dus de symptomen van mij kwamen niet overeen met een trage schildklier.

Ik zal over een week of 5 weer eens laten prikken en dan overleggen met de huisarts hoe ik op jouw setpoint kan komen.

Nogmaals bedankt
Els
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Els,

"...en dan overleggen met de huisarts hoe ik op jouw setpoint kan komen."

Het is toch echt jouw eigen set point, gemaakt van jouw waarden.
Mijn set point lijkt er niet op.
Je set point is uniek.
Net als je vingerafdruk.

Schildklierhormonen bewegen de hele dag en nacht door in een bepaald patroon.
Dat is ook zo bij mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine. Alleen dan in een ander patroon.
Na een pilletje zoeft de FT4 omhoog in een individueel tempo, piekend variërend van ca. 1/2 h tot >3 uur. En de TSH daalt op korte afstand in het tempo van de individuele halfwaardetijd. Waarden staan nooit stil.
Het set point kan je beschouwen als het gemiddelde punt in 24 uur waaromheen je waarden dansen in gezonde schildkliertoestand.

Tot een volgende keer!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: Els voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

14/11/19
TSH 11,7 - FT4 10,4

25mcg levothyroxine
02/12/19
TSH 6,34 - FT4 11,9

50mcg levothyroxine
16/01/20
TSH 5,81
FT4 12,4

75mcg levothyroxine
04/03/20
TSH 2,6
FT4 15

75mcg levothyroxine
11/03/20
TSH 4,9
FT4 13,7

100mcg levothyroxine
19/6/20
TSH 1,68
FT4 16.4

100mcg levothyroxine
20/07/20
TSH 0,78
FT4 16,5

Hier even een korte update. Volgens mij gaat het wat beter met mijn schildklierklachten. Hart is rustiger. Slapen doe ik veel beter en ik heb minder flushes.Alsof mijn innerlijke thermometer beter is afgesteld. Echter de laatste keer bloed prikken is ook mijn B12 geprikt omdat ik zulke zere en pijnlijke voeten bleef houden. Mijn vitamine B12 is 128 terwijl normaal tussen de 148/584 is.
Ik heb inmiddels 4 weken achter elkaar 1 injectie met B12 gekregen en krijg deze nu om de 3 maanden. Zelf slik ik nu iedere morgen een B12, hooggedoseerd met foliumzuur, omdat ik denk dat mijn huisarts een beetje weinig prikt. Ik heb wel veel hoofdpijn en de vermoeide voeten zijn er nog steeds. Ook heb ik erg veel last van mijn ogen. Vochtig tranend. Zijn er mensen op dit forum die ook deze ervaring hebben en mij vertellen wat hun ervaringen zijn wat betreft het verloop.

Alvast bedankt!
Els
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Els voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Els,

Je FT4 [nu 16.5 pmol/l] staat hoger dan je set point [15.45 pmol/l].
Dat betekent dat je FT4 na je dosis hoger is dan 17 pmol/l.
Zo'n pilletje levothyroxine veroorzaakt een vaste FT4/TSH dynamiek/patroon, waarbij de eerste uren een boost omhoog (FT4), om vervolgens steeds trager te verlagen naar het volgende slikmoment.
Je TSH is ook te laag. Streef naar > 1.5 mU/l. Niet omdat dat toevallig zo'n beetje gemiddeld is, maar omdat dit bij jou schildklierhuishouding hoort.

Je hoeveelheid schildklierhormoon is momenteel 24 op 24 uur chronisch te hoog.
Dat is niet lekker voor je botten. Daarnaast meer kans op hartritmestoornissen.

Als je deze keer eveneens nuchter hebt geprikt, zonder levothyroxinedosis van die dag (toch geen avondslikker?), dan lijkt het dus beter om je dosis iets te verminderen.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
Els1960Sept2020.jpg
Els1960Sept2020.jpg (39.91 KiB) 2651 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: Els voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie, denk ik dat ik met 75 mcg moet verder gaan?

Staat mijn bericht niet in het verkeerde forum ik heb nl geen ziekte van De Quervan.

Groetjes,
Els
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Els voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Kiek »

'k Zou een fractie verlagen, bijvoorbeeld 12.5 µg, Els.
Dan is heus veiliger.
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: Els voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Terug van weggeweest.

Momenteel slik ik om de dag 88 en 100 mcg levothyroxine.

Met mijn vorige meting in februari dit jaar voelde ik mij prima en waren mijn waardes.
TSH 2,44
FT4 16,2

Dicht bij de waardes van mijn setpoint,die Kiek voor me had berekend.(TSH 2,2 FT4 15,5)

Vandaag een nieuwe meting gehad

TSH 3,65
en FT4 15

Voel me ook iets minder dan in februari. Mijn FT4 is volgens Kiek nu goed maar mijn TSH te hoog
Denken jullie dat ik mijn levothyroxine moet verhogen.

Bedankt voor jullie reactie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Els voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Els,

Het lijkt erop dat je lab iets geijkt heeft aan de T4-meetmachine, of zoiets...
Bij dezelfde waarde van FT4 staat de TSH wat hoger in vergelijking met je oudere waarden.

Je FT4 set point verandert niet veel, 1/10 hoger.
Met deze laatste waarden zou ik inderdaad afgaan op je TSH.
Die is een fractie te hoog, dus er is ruimte voor iets meer levothyroxine.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Els1960Aug2022.jpg
Els1960Aug2022.jpg (41.23 KiB) 2171 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie