Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door laura »

Je zou zeggen dat je voor van alles allergisch kunt zijn.
Wasmiddel? Douchespul? Voeding?

Er is wellicht al eerder een krasjestest gedaan?
En ben je echt allergisch voor jodium?
In schildklierhormoon zit jodium.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Treeske »

Hallo Ingrid,

Ik reageer ook op veel medicatie en voeding overgevoelig. Net als jij. Echt heel vervelend.

En ik denk dat je óók op de vulstoffen van Tirosint overgevoelig kunt reageren.
Mijn ervaring echter is dat een overgevoelige reactie niet pas na een jaar komt.

Ik heb jaren Euthyrox geslikt, maar had vanaf dag 1 last van de vernieuwde samenstelling.
Soms heb ik meteen een reactie ergens op en soms heb ik geen idee wat het geweest kan zijn.
Maar meer dan een paar dagen zit er nooit tussen.

Vorig jaar heb ik de overstap naar Tirosint gemaakt.
En rond diezelfde tijd verergerde mijn eczeem.
Maar de vulstoffen in de Tirosint zijn hetzelfde als de vulstoffen in de vitamine D die ik al jaren slik. Dus ik hield het maar op toeval.
En dat was het ook, want in het afgelopen jaar is mijn eczeem soms erger en soms beter. En Tirosint slik ik elke dag.

Wat de jodium betreft.
Volgens de assistente van de huisarts wil een overgevoelige reactie door contact met de huid niet zeggen dat je ook overgevoelig bent bij inname of injectie (dit in verband met een conserveringsmiddel waar ik overgevoelig op reageer als ik het op de huid smeer)

Groet,
Treeske.
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Laura en Treeske,

mijn dank is heel groot, wat tof dat jullie meedenken!
Ik ben inderdaad allergisch voor jodium maar jouw uitleg Treeske vind ik duidelijk over de jodium.
Verder heb ik ook gelezen dat als je extreem allergisch reageert dit vaak in de eerste 3 weken plaatsvindt.
Dus eigenlijk kan ik niet allergisch zijn voor Tirosint.

MAAR ik heb me gisteren suf gezocht, wat vond ik op het farmacotherapeutisch Kompas over geneesmiddelen en met name schildklierhormoon:
Overdosering: onrust, diarree, hartkloppingen, maar ook JEUK en anafylactische reacties, die jeuk heb ik nooit gelezen als mensen te hoog gedoseerd waren.

Ik zat nu 7 weken op volledige dosering 125 mcg Tirosint en daarvoor 6 weken om en om 113/125 mcg.
De klachten hierboven heb ik allemaal.
Advies stond erbij: stop 1-2 dagen met slikken om daarna iets lager te gaan zitten. Kan ik meteen kijken of vandaag dus, de jeuk minder wordt.
Ik weet niet of ik 2 dagen durf te stoppen???? Ik ben pas net na 2 jaar op ths 0.94 en vt4 19.
Ik denk dat ik even terug moet gaan naar 113/125 om en om......??? of gewoon weer proberen die 125??? Wat vinden jullie?

Ik heb heel veel aan jouw info Treeske, het stelt me gerust, de huisarts wilde al beginnen met prednisolon daar heb ik nee op gezegd.
Maar afgelopen week was de hel, ik heb vaak moeten huilen, jeuk geeft zo'n onrust (jeuk is eigenlijk een prikkend gevoel, bijna brandnetelachtig).

groetjes
Ingrid
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door elizabeth27 »

Ik kan mij alleen nog van mijn beginperiode herinneren dat ik een korte periode gek werd van de jeuk daar heb ik toen ant histamine tabletten voor gekregen.

Ik zou iets minderen. Heb zelf bijna 3 jaar tirosint geslikt en bleef de laatste 2 jaar veel in de hyper regionen. Ben nu al weer bijna 2 jaar terug op thyrax.

Ik slik nu sinds een jaar of 10 doorlopend allergietabletten en gebruik allergiespray, heb hooikoorts en hele, gevoelige keel, neus en oren.

Sterkte!
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Dank je,

ik zal het in de gaten gaan houden of ik blijf hyperen maar er gaan ook een heleboel mensen wel goed op Tirosint.
Ik zit net pas kort in de goede waardes dus ik heb alleen maar moeten ophogen, heb nog geen rustige periode gekend.

ff afwachten nu,

thanks
Ingrid
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Treeske »

Hallo Ingrid,

Je geeft aan dat je alle symptomen van overdosering hebt.
Het is moeilijk om ophoogklachten en klachten van overdosering te scheiden. Maar naar mijn gevoel ben je, strevend naar een TSH rond de 1, iets te ver doorgeschoten met ophogen. Een nuchtere TSH van 0.94 in de ochtend is de hoogste TSH van de dag. Dus gemiddeld ligt hij lager.

Ik heb inmiddels je hele verhaal eens doorgelezen. Wat een zware tijd heb je achter de rug. Ik begrijp dat je blij bent dat je inmiddels heb kunt bereiken dat je normale waarden hebt. Maar het zou zomaar kunnen dat je jezelf beter voelt bij een iets hogere TSH.

Je vraagt:
Ik denk dat ik even terug moet gaan naar 113/125 om en om......??? of gewoon weer proberen die 125??? Wat vinden jullie?
Als ik jou was zou ik terug gaan naar je vorige dosering van 113/125 om en om.
Hierbij had je een TSH van 1.67, welke waarde wat dichter bij je setpoint ligt.

Mijn ervaring is dat ik bij elke dosering en bij elke bloedwaarden goede en slechte dagen heb. En het duurt een tijd voor ik weet welke dagen in de meerderheid zijn bij een bepaalde dosering. Want ik moet ook steeds eerst even bijkomen van een te veel of een te weinig hormoon. Dus het snelle wisselen van dosering heb ik afgeleerd, dat brengt alleen maar onrust.

Tirosint bevalt mij prima. Ik zou niet weten waarom Tirosint na een tijd, anders dan andere merken, niet meer naar behoren zijn werk zou doen.

Groet,
Treeske.
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Treeske,

ik wist niet van de hoge tsh in de ochtend.
Omdat Kiek ook al dacht dat in meer richting de 2 moet zitten, lijkt me jouw verhaal heel duidelijk.
Ik wil je heel erg bedanken en durf nu ook dit in te gaan zetten 113/125 om en om.

Ik krijg hierdoor meer vertrouwen om dit te gaan doen,

super bedankt,

groetjes
Ingrid
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

vraagje voor Kiek

Bericht door Ingrid! »

Hoi Kiek,

ik weet eerlijk gezegd niet of ik een nieuwe topic moest maken of verder moest gaan in mijn dossier........
ik heb maar voor het laatste gekozen.

Zou je voor mij nog een keer mijn setpoint willen bepalen, de onderste 4 heb je al eens gezien, de bovenste 4 zijn nieuw.
Doordat ik zoveel jeuk had en hyperklachten, was ik van 125mcg terug gegaan naar 100mcg en ben ik opnieuw gaan bouwen in stapjes van 6,5mcg tirosint. De jeuk bleek uiteindelijk van de b12 injecties te komen. Nu zit ik op 125 mcg in totaal maar ik voel me na 6 weken weer opbouw 6.5mcg nog erg moe. Jij had ooit eens berekend dat ik op een TSH van 1.7 zou uitkomen. Is dit nu nog zo??? Ik heb zelf het vermoeden dat ik nog moet ophogen maar misschien moet ik geduld hebben (mijn tsh is dus nu 1.8). Zou jij even mee willen kijken?
Ik begrijp niet dat ik ineens ook een waarde van 4.87 ineens naar een waarde van 1.8 kan hebben???
Nuchter geprikt op hetzelfde tijdstip en zelfde lab.

10-10-22 VT4 21 en TSH 1.8
14-7-22 VT4 16 en TSH 4.87
9-5-22 VT4 17 en TSH 4.24
22-3-22 VT4 16 en TSH 3,9
1-2-22 Vt4 19 en TSH 0,94
21-12-21 VT 4 17 en TSH 1,67
5-10-21 VT4 18 en TSH 4.68
14-7-21 VT 4 13 en TSH 5.83

Super bedankt alvast Kiek,
groetjes
Ingrid
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Kiek »

Hoi Ingrid, slik je 's ochtends je levothyroxine? Of 's avonds?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Kiek,

ik slik het 's ochtends steeds op hetzelfde tijdstip (9 uur)
Altijd rond 8 uur gaan prikken, nuchter.

groetjes
Ingrid
Plaats reactie