Treeske verzoek berekenen setpoint

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Treeske,

Met dit setje waarden is je set point niet gewijzigd.
Misschien zou het een idee zijn om eens een week vrij van levothyroxine te nemen.
Je bent immers nu 24 uur los van de levothyroxine en nog steeds produceer je een FT4 van maar liefst 21.6 pmol/l, waar je set point op ca. 18 pmol/l staat.
Je zou niet de eerste zijn met een producerende schildklierwerking na een flinke hypothyreoïdie.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Treeske2Mei2023.jpg
Treeske2Mei2023.jpg (40.54 KiB) 4623 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Treeske »

Dank je wel voor je reactie Kiek.
Je schrijft:
Je zou niet de eerste zijn met een producerende schildklierwerking na een flinke hypothyreoïdie
Ik vroeg me dus al af of dit mogelijk is, omdat de FT4 veel meer had moeten dalen voor mijn gevoel.
FT4 24,1 - 3 uur na inname.
FT4 21,6 - na 3 dagen zonder medicatie en 2 weken verlaging.

Maar van de andere kant:
In 2006 een TSH van bijna 100 en onmeetbare FT4 - dus geen tot weinig werkende schildklier.
Daarna 17 jaar lang volledig onderdrukt door medicatie.
Dan verwacht ik (en dit noemde de endocrinoloog in 2007 ook al) een volledig verschrompelde schildklier?

Ik kan hier weinig over vinden op internet of op het forum.
Maar misschien zoek ik niet goed?

Wel vond ik hier en daar wat informatie van een schildklierontsteking ná besmetting door het coronavirus.
Maar kan dat bij een verschrompelde schildklier?

Ook is mijn calcium verhoogd....zou dit te maken kunnen hebben met de hyperwaardes?
Ik kan me niet voorstellen dat dit door mijn voeding komt en ik slik geen supplementen met calcium.

Enfin, morgen een afspraak met de huisarts.
Ik heb nogal wat vragen.

Vriendelijke groet,
Treeske
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

Ik vroeg me dus al af of dit mogelijk is, omdat de FT4 veel meer had moeten dalen voor mijn gevoel.
FT4 24,1 - 3 uur na inname.
FT4 21,6 - na 3 dagen zonder medicatie en 2 weken verlaging.


Inderdaad hoop ik dat dat best mogelijk is - een hernieuwde poging van het schildklierweefsel!
Wat is je schildklier nog waard?
Mijn echtgenoot had géén verdikte schildklier bij zijn onmeetbare FT4, zoals in dezelfde weken bij mij wél was ontdekt. Bij hem was er nog een minuscuul verschrompeld stukje weefsel.
Hij had naast de standaard anti-TPO er ook de anti-TSH-receptorantistoffen bij. Zijn behandelaar enthousiast, want er bestond daarmee een kans dat z'n schildklier weer zou gaan marcheren. Dankzij de aanwezigheid van die anti-TSH-rec-antistoffen. Dat zou toch fantastisch zijn! Je hebt dan wel meer kans op de (eenogige) schildklier- oogziekte.
Na tal van experimenten is het nog wachten op enig teken van leven.
De oogziekte heeft ie overigens inderdaad gekregen.

Met waarden zoals die van jou, zou ik radicaal stoppen met de levothyroxine.
Eén week, en dan prikken in de vroege ochtend.
Zijn de waarden je set point omlaag gepasseerd, dan neem je een dag of drie een dubbele verlaagde dosis, en zo ben je weer 'on-track'.
Zit je nog ca. op 16/17 pmol/l verleng je levothyroxineperiode weer met een week, waarna wederom lab FT4/TSH.
Natuurlijk wil je weten hoe je schildklier reageert.
En wat ie waard is.

Van een weekje stoppen heb je geen last, mits je die week geen hersentoeren moet uithalen, of leuke fietstochten wilt organiseren.
Zonder enige werking hou je dan nog steeds de helft van je FT4 over. Dat is snel opgeschaald.

Hartelijke groet,
Kiek

PS:
https://www.thyroid.org/patient-thyroid ... 7-p-11-12/
Zoek met name op hypothyreoïdie en de aanwezigheid van de anti-TSH-antistoffen.
Of hypothyoidism and eye disease.
(Ik heb geen kennis over calcium in combinatie met schildklierkwaal)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Treeske »

Hallo Kiek,

Bedankt weer voor je reactie.
Vorige week bij de huisarts geweest en ik mocht de schildklierwaardes deze week opnieuw prikken na een aantal dagen geen medicatie.
Ook de antistoffen TPO en de anti TSH receptor, welke bij mij nog niet eerder zijn gecontroleerd.

Twee weken geleden, n.a.v. de FT4 21,6 nuchter geprikt, had ik de medicatie al 2 dagen laten staan.
Toen overgegaan op de lagere dosis (7 dagen).

Vanaf vorige week donderdag geen medicatie meer en gisteren (maandag) nuchter bloed geprikt.
Uitslag:
TSH - 2.7 / was 0.27 (0.27-4.2)
FT4 - 12 / was 21.6 (12-22)
FT3 - 3.5 (3.4-6.5)
anti - TPO <6 (bovengrens 34)

De FT4 is dus behoorlijk verlaagd en ik ga nu een paar dagen dubbele verlaagde dosis (75mcg) nemen.
De daling van de TSH en FT3 vallen me reuze mee.
Geen antistoffen TPO maar ik ben vooral benieuwd naar de uitslag van de anti TSH receptor antistoffen, maar die uitslag duurt wat langer.

Ik voel me inmiddels een stuk beter, vooral mentaal, nu ik uit de hyperwaarden ben.
Zo'n lage FT4 is een stuk beter te hebben, alhoewel ik het wel begon te voelen dat het flink te weinig was.

Vriendelijke groet,
Treeske
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Treeske,

Je laatste waarden [12-2.7] passen niet bij de andere waarden.
De combinatie klopt niet.
Bij een FT4 van 12 pmol/l zou je eerder een TSH van 27 mU/l verwachten.

Inderdaad zijn hyperwaarden reuze vermoeiend.
Gelukkig is je FT4 onverwacht snel zowat gehalveerd.
Ik krijg uit je tekst de indruk dat dit het resultaat is van een paar dagen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Treeske »

Hallo Kiek,

De 21,6 / 0.27 is geprikt op 2 mei.
De 12 / 2.7 is geprikt op 15 mei.

In de 14 dagen daartussen heb ik 7 dagen geen medicatie geslikt (dag 1 en 2 en dag 10/11/12/13/14).
Dus een bijna halvering van de FT4 lijkt wel te kloppen?

De TSH past inderdaad niet bij de FT4.
Hij lijkt wel te kloppen met de FT3....min of meer?

Vriendelijke groet,
Treeske
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

"Hij lijkt wel te kloppen met de FT3....min of meer?"

Het niveau van de T3 wordt op ieder moment gescreened en gecheckt door de hypothalamus die dit niveau op dat tijdstip doorgeeft aan de hypofyse, waarmee de hypofyse de juiste hoeveelheid TSH aanmaakt en doorgeeft waarmee de schildklier de productie van de T4 aanlevert, zodat overal in je lijf de FT4 ervoor kan zorgen op het door een cel gevraagd tijdstip deze FT4 om te zetten in de op dat moment op die plek benodigde hoeveelheid T3.

De TSH zorgt dus dat overal in je lijf voldoende T4 aanwezig is zodat het weefsel op eigen gekozen tijdstip in de juiste cel de FT4 kan omzetten in T3. En niet andersom.

Dat is heel wat anders dan zo'n bonkige T3-pil per dag, die ongevraagd als een mokerslag aan de cellen wordt opgedrongen.


"De 21,6 / 0.27 is geprikt op 2 mei.
De 12 / 2.7 is geprikt op 15 mei.

In de 14 dagen daartussen heb ik 7 dagen geen medicatie geslikt (dag 1 en 2 en dag 10/11/12/13/14).
Dus een bijna halvering van de FT4 lijkt wel te kloppen?"


Je TSH toont iets van de grenzeloze inconsistentie van het slikpatroon.
Met een halfwaardetijd van ca. 20 uur, dus vele malen korter dan de week van een FT4, hoort bij een TSH van 2.7 in combinatie met je andere waarden een FT4 van ca. 16.5 pmol/l. En geen 12 pmol/l.
Dan bevindt je je weer aardig in de richting van het set point, afhankelijk van de tijd en omstandigheden van prikken.

Niet 2 + 5, wel 7 aaneengesloten dagen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Treeske »

Beste Kiek,

In verband met een verhuizing heb ik een andere huisarts en prik ik in een ander lab met andere referentiewaarden.
Ik neem aan dat mijn oude setpoint van 1.3/18 nu niet meer van toepassing is?

Mijn waardes bij het nieuwe lab waren (bij 75mcg Tirosint):
06/2023 TSH 2.2 (0,55-4,8) / FT4 16.1 (9,5-21,5)
12/2023 TSH 3.7 (0,55-4,8) / FT4 15.6 (9,5-21,5)

Waarschijnlijk kun je met deze 2 waarden nog geen nieuw setpoint berekenen, maar ik hoop eigenlijk dat je een indicatie kunt geven.
Ik heb deze week een afspraak mijn nieuwe huisarts en wil haar voorstellen de medicatie wat te verhogen.

vriendelijke groet,
Treeske
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Treeske,

Je waarden passen niet zo lekker bij elkaar.
Met twee waarden is dat kritischer dan met een stapeltje van een stuk of 10 of 20 waarden.
Veel waarden geven een trend aan.
Met deze twee waarden zou je sp een FT4 weergeven van tegen de 17.3 pmol/l bij een TSH van 0.6 mU/l.
Dat geeft een veel te scherpe curvevorm.

De kromming van de curve geeft een beeld weer van je achterliggende schildklierhuishouding.
Het vertelt zo over de aangeboren fysiologische eigenschappen van je hypofyse -> sterk - midden - zwak.

De kromming van de curve verschilt nu te grof met je vorige waarden.
Deze is momenteel met deze twee waarden onnatuurlijk scherp in vergelijking met je vorige curven.

Misschien relativeert een derde uitslag de curvevorm.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Treeske verzoek berekenen setpoint

Bericht door Treeske »

Bedankt weer Kiek!

De TSH van 3.7 is voor mij duidelijk te hoog.
Ik ga morgen aan de arts voorleggen om de medicatie wat te verhogen.
Waarschijnlijk wordt er dan over een 2 maanden weer bloed geprikt.

Maar deze huisarts is nieuw voor mij, dus ik heb geen idee of ze daarmee akkoord gaat.

Vriendelijke groet,
Treeske
Plaats reactie