setpoint app testers gezocht

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door laura »

hoi Marco,

Ik kan me wel vinden in de reactie van *Anna*.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
marco
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2020, 11:37

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door marco »

laura schreef: 30 jun 2020, 15:24 Hoi Marco,

Natuurlijk hoef jij geen disclaimer op jouw app te plaatsen.
Dat vroeg ik je ook niet.

Ik vroeg je of je een disclaimer wilde plaatsen dat jouw app niets te maken heeft met het Schildklierforum.
Je zou dat kunnen doen in een onderschrift.
Een onderschrift kun je maken via het gebruikerspaneel.

Als lid van het forum ben je natuurlijk verbonden aan het forum.
En je maakt gebruik van de mogelijkheden.
Mijn excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik heb een kleine disclaimer in mijn onderschrift geplaatst.
Mijn setpoint app, op https://schildklier.mddd.nl is op geen enkele manier verbonden aan dit forum.
De app is en blijft gratis en er wordt geen data verzameld.
De app is nog in bèta, er kunnen nog bugs in zitten, alle feedback is welkom!
marco
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2020, 11:37

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door marco »

*anna* schreef: 30 jun 2020, 15:22 Laura, ben met je eens dat duidelijk aangegeven moet zijn dat webbeheer hier inderdaad geen bemoeienis mee heeft. En laat reacties liefst via Marco's pb-box lopen. Laat asjeblieft op het forum geen verwarring en discussie ontstaan over verschillende setpointapps.
Toch blijf ik huiverig. De app waarvoor Kiek gebruikerstoestemming heeft is, naar ik gelezen heb, via officiële weg internationaal opgezet, getest, getoetst en gepubliceerd. Dat de schildklierbehandelaars het principe niet begrijpen en er daarom niet aan willen, is in mijn ogen een bewijs van kortzichtig hokjesdenken.

Dat Marco een app ontwikkelt voor thuisgebruik, is prijzenswaard! Maar wat is de achtergrond en de status van eventuele uitkomsten voor de forumgebruikers/invullers, behalve de rekenkunstige? Welke technische en medische onderbouwing en consequenties? En de privacy, hoe is die officieel gewaarborgd? Oei, wat lijkt dit allemaal wantrouwig. Maar ingegeven door zorg voor het forum!

Hoi Anna,

Zie een van de eerste berichten op viewtopic.php?f=22&t=3624. Dit gaat over de tool Graph. Daarmee moet je zelf simpel na kunnen bouwen wat Kiek heeft. Wat ik heb gemaakt is niet heel anders dan dat je zelf de wiskunde in die app invoert, alleen heb ik er een kant en klare app van gemaakt.
Uiteraard ontken ik niet dat mijn app in zijn huidige staat nog in ontwikkeling is, vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Ik snap al jullie zorgen, zeker wat betreft privacy, daarom wil ik het graag openbaar, transparant en in een voor iedereen leesbaar forum posten.
Mijn setpoint app, op https://schildklier.mddd.nl is op geen enkele manier verbonden aan dit forum.
De app is en blijft gratis en er wordt geen data verzameld.
De app is nog in bèta, er kunnen nog bugs in zitten, alle feedback is welkom!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door Teun »

Hoi Marco,
Op zich een goed initiatief, maar ik weet nooit zo goed in hoeverre ik er echt wat aan heb, maar dat geld natuurlijk net zo goed van de berekening van het setpoint met de app van Kiek.
Ook hierin kwam in de loop der tijd bij mij andere uitslagen uit terwijl ik toch begrepen heb dat mijn setpoint aangeboren is. Maar desalnietemin wel een kleine houvast.

Nu dacht ik laat ik eens kijken wat jou app doet.
Ik kon maar 1 tsh helemaal invullen zoals die werkelijk was, de andere tsh zijn met decimalen en dat weigert je app te pakken. Ik heb het zowel met punt als met komma geprobeerd. Op het moment dat ik er een rond getal van maakte pakte hij het wel weer. Misschien een van de dingen die nog meer uitgewerkt zou moeten worden?
marco
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2020, 11:37

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door marco »

Hoi Teun,

Bedankt voor je nuttige feedback!

Het setpoint schuift natuurlijk wel als je meer data hebt, want dan komt je gemiddelde lijn anders te liggen. Dat is zit in de wiskunde, daar kan ik helaas niet veel aan veranderen. In het wetenschappelijke artikel wordt inderdaad wel gesproken dat een setpoint een vast punt is. Maar de ervaring bij mijn vrouw is ook dat haar waardes alle kanten op zijn gegaan. Na een hoop proberen en een aantal levensstijl aanpassingen heeft ze dat wel meer onder controle gekregen en dat kunnen we ook in de data terug zien. Maar een setpoint is wel iets, zeker in het begin van je behandeling, wat je richting kan geven, wat vervolgens rust kan geven.

Ik heb net ook een aantal waardes met komma's ingevuld en bij mij gaat het prima, zowel bij ft4 als tsh. Als ik een punt invul veranderd het automatisch in een komma en als je meer dan 2 cijfers achter de komma invult dan wordt dit netjes afgerond naar twee decimalen.

Zou je mij kunnen vertellen hoe je de app hebt gebruikt? Op pc of op mobiel? Is het Windows of Apple? In welke browser heb je de app geopend? Dan kan ik proberen jou situatie te reproduceren om te achterhalen waar de fout zit.
Mijn setpoint app, op https://schildklier.mddd.nl is op geen enkele manier verbonden aan dit forum.
De app is en blijft gratis en er wordt geen data verzameld.
De app is nog in bèta, er kunnen nog bugs in zitten, alle feedback is welkom!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door Kiek »

Hallo Marco,

Een regressie heeft niets te maken met gemiddelden.
Het is een lijn die het resultaat is van de metingen waarvan wiskundig is vastgesteld dat ze bij elkaar horen.
Soms kom ik een groepje waarden tegen, waarvan het set point buiten het groepje aan de onderkant hangt.
Daar is ook al niets gemiddelds aan.
En toch hoort het set point erbij.
De fysiologie trekt zich evenmin iets aan van gemiddelden.

Misschien bedoel je de outliers?
Punten die veel te ver links of rechts verschijnen?
Die worden handig verwijderd door de app.
Dat zijn dwarskonters, duidelijke labmeetfouten.

Zodra het lab de apparatuur weer geijkt heeft kunnen waarden verschuiven.
Het hangt af van de foutmarge die optreedt bij de bepaling van de FT4.
Je set point verschuift niet, maar de meting van de apparatuur kan aanleiding geven tot een vertekening.

Succes en prettige avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door mamavan2 »

  1. Komt er ook een ander setpoint uit als je exact dezelfde waardes gebruikt als waar Kiek mee heeft gerekend? - ik heb dacht ik, alleen waardes ingevoerd waarmee Kiek heeft gerekend. Ik wil dit later wel controleren!
  2. Wijkt het steeds ongeveer 3 punten af? Nee bij de nieuwste waardes komt het setpoint op 23 en later wordt het 20
  3. Hoe is de passingsgraad die de app aangeeft? En hoe veranderd die als je de oudere waardes invoert? De passingsgraad was eerst vrij hoog, boven de 90% en wordt steeds lager (ik dacht naar 45%?) naarmate ik meer oudere waardes invoerde

    Hopelijk heb je hier wat aan! Vind het top dat je hier energie in steekt!
Laatst gewijzigd door mamavan2 op 30 jun 2020, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door mamavan2 »

Eens Florence. En inderdaad is er wat te zeggen voor de relatieve beslotenheid waarin Marco zijn app aanbiedt op de site ten opzichte van het openbaar verwerken op dit forum van de aanvragen bij Kiek (privacytechnisch de mindere) . Dat laatste is een keuze die je maakt: het feit dat velen kunnen meelezen maakt ook dat we allen ervan kunnen leren.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door Teun »

Ik heb de app gebruikt op de ipad. Apple. De tsh bij mij hebben allemaal1 cijfer achter de komma. Bij de ft4 gebruikt mijn lab geen decimalen, das dat ging wel goed.
Hoop dat je er wat mee kunt.
marco
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2020, 11:37

Re: setpoint app testers gezocht

Bericht door marco »

Kiek schreef: 30 jun 2020, 18:21 Hallo Marco,

Een regressie heeft niets te maken met gemiddelden.
Het is een lijn die het resultaat is van de metingen waarvan wiskundig is vastgesteld dat ze bij elkaar horen.
Soms kom ik een groepje waarden tegen, waarvan het set point buiten het groepje aan de onderkant hangt.
Daar is ook al niets gemiddelds aan.
En toch hoort het set point erbij.
De fysiologie trekt zich evenmin iets aan van gemiddelden.

Misschien bedoel je de outliers?
Punten die veel te ver links of rechts verschijnen?
Die worden handig verwijderd door de app.
Dat zijn dwarskonters, duidelijke labmeetfouten.

Zodra het lab de apparatuur weer geijkt heeft kunnen waarden verschuiven.
Het hangt af van de foutmarge die optreedt bij de bepaling van de FT4.
Je set point verschuift niet, maar de meting van de apparatuur kan aanleiding geven tot een vertekening.

Succes en prettige avond!
Kiek
Hoi Kiek,

Als ik Google op de definitie van regressie kom ik het volgende tegen:
- a measure of the relation between the mean value of one variable (e.g. output) and corresponding values of other variables (e.g. time and cost).

Oftewel een relatie tussen een gemiddelde en een serie datapunten. Dat is ook wat de r2 waarde, oftewel passingsgraad, je verteld. Hoe ver wijken je data punten af van dat gemiddelde.
Uiteindelijk is het een statistisch wiskundig algoritme.

Je setpoint is ook niet gemiddeld. Maar de lijn waar het op gebaseerd/berekend wordt is een lijn die gemiddeld genomen het beste past bij je ingevoerde data.

Voor al deze formules, dus ook de setpoint formules, geldt dat de uitkomst wordt bepaald door welke getallen je erin stopt.

Het is ook niet raar dat je setpoint buiten je data punten kan vallen. Je setpoint is uiteindelijk niks meer dan een punt op de curve waar, of je nou naar links of naar rechts gaat op de lijn, je even 'hard' gaat. Als al jou datapunten boven dat punt liggen dan zie je dat in de uitkomst terug komen. De formules zijn ook niet ontwikkeld voor specifiek voor de schildklier berekeningen. Het zijn formules en algoritmes die al langer bekend zijn binnen de statistische analyse en, na onderzoek, lijken te passen bij het gedrag van een schildklier.

Ik heb inderdaad gekeken naar wat er vermeld wordt over outliers in het artikel. Outliers zijn inderdaad punten die veel invloed kunnen hebben op de uitkomst, maar naar mijn mening wordt de term soms ook gebruikt om de data (lees uitkomsten) passend te houden en dat lijkt mij niet helemaal te kloppen.
In mijn vrouw haar data zie ook groepjes data die niet lijken te matchen, maar dat is er vooral uit te halen als ik ook haar dosis medicatie er bij koppel. Dan worden de outliers erg duidelijk. Als het waarden zijn die allen te ver naar links of naar rechts lijken te liggen blijkt vaak dat ze uiteindelijk weinig invloed op het resultaat hebben. Datapunten die niet lijken te kloppen bij een bepaalde dosis lijken meer invloed te hebben op de berekeningen.
Outliers zijn wat dat betreft ook lastiger te bepalen dan dat ze doen voorkomen. Gewoon maar omdat ze niet 'lijken' te kloppen is data manipulatie. En daar heb je uiteindelijk helemaal niks aan.

Het zou mij wel ontzettend helpen als wij hier eens over zouden kunnen sparren. Jij hebt immers veel ervaring met dit soort datasets.

Er zullen altijd onnauwkeurigheden zijn in de onderzoeken, om wat voor redenen dan ook. Dan heb je nog de schommelingen die je lijft van nature heeft.
Ik denk juist dat je de formules hun werk moet laten doen, door genoeg datapunten te hebben filter je vanzelf de onnauwkeurigheid eruit. Hoe meer datapunten hoe meer je zult zijn dat als je er random een verwijderd er eigenlijk weinig aan de uitkomst veranderd. Heb je weinig datapunten dan zie je dat er random een verwijderen erg veel invloed kan hebben.
Mijn setpoint app, op https://schildklier.mddd.nl is op geen enkele manier verbonden aan dit forum.
De app is en blijft gratis en er wordt geen data verzameld.
De app is nog in bèta, er kunnen nog bugs in zitten, alle feedback is welkom!
Gesloten