Advies gevraagd bij afbouwen overdosering cytomel

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Demiri

Advies gevraagd bij afbouwen overdosering cytomel

Bericht door Demiri »

Graag zou ik advies willen vragen over de aanpassing van de dosering thyrax i.c.m. cytomel.

Ik ben een vrouw van 53. Ruim 15 jaar geleden heb ik de ziekte van Hodgkin gehad en ben ik behandeld met chemo en radiotherapie. Een van de tumoren zat in mijn hals. Hierdoor kreeg ik na een paar jaar klachten en bleek mijn schildklier ontregeld te zijn. Door de internist werd toen Thyrax voorgeschreven.
Na verloop van tijd kreeg ik opnieuw klachten en ben ik in overleg met de endocrinoloog gestart met cytomel. In het begin slikte ik ’s ochtends om 7.00 uur 2,5 blauwe tablet thyrax (62,5 mcg) en een halve tablet cytomel (12,5 mcg) en ’s middags om 14.00 uur nog een halve tabelt cytomel (12,5 mcg).

Vanaf september 2019 kreeg ik opnieuw vermoeidheidsklachten en adviseerde de internist om de thyrax te verhogen naar 2,75 (68,75 mcg) en de cytomel 2 x daags 12,5 mcg te handhaven.
In oktober 2019 ben ik “ingestort” en kon alleen nog maar slapen. Gezien ik in de leeftijd ben waar ook overgangsklachten aan de orde zijn, gaf de bedrijfsarts aan dat het om een hormonale disbalans ging. De internist gaf als oplossing dat de cytomel van ’s middags moest komen te vervallen en de thyrax verhoogd moest worden naar 3 tabletjes (75 mcg). Ik gaf aan dat juist de cytomel om 14.00 uur een extra boost/energie gaf.
Uiteindelijk ben ik vanaf januari 2020 gestopt met het innemen van cytomel in de middag (alleen ’s ochtends 3 tabletjes thyrax (75 mcg) cytomel 12,5 mcg).

Doordat er weinig verbetering plaatsvond, heb ik een verwijzing gevraagd naar een ziekenhuis met meer kennis van cytomel.
Hier was een wachtlijst en door het coronavirus kon ik uiteindelijk begin juni 2020 terecht.
De arts schrok erg van mijn dosering en gaf aan dat mijn medicatie over gedoseerd was.
Bij het stellen van de vraag wat de oorzaak van de klachten zouden kunnen zijn en of daar OVERGANGSKLACHTEN IETS MEE TE MAKEN zouden kunnen hebben, was het antwoord dat er alleen naar schilklierwaardes gekeken werd en dat ik voor andere klachten een ander soort arts zou moeten consulteren. Volgens mij heeft alles met hormonen te maken en heeft ook de hypofyse hier een grote rol in.

Na het prikken van mijn waardes TSH 0,06 – FT4 12,0 – T3 2,5 was het advies is om ’s ochtends de thyrax te verhogen naar 3,5 (87,5 mcg) en de cytomel te verlagen naar 0,25 mcg i.p.v. 12,5 mcg) en om 17.00 uur nogmaals 0,25 mcg cytomel te slikken.
Bij NAVRAAG OF EEN AFBOUWSCHEMA DIENDE TE WORDEN GEVOLGD, was het antwoord dat dit niet nodig zou zijn.

Zelf ben ik erg huiverig hiervoor. Daarom de vraag of iemand ERVARING HEEFT OF ADVIES KAN GEVEN OVER HET DRASTISCH VERLAGEN VAN CYTOMEL en wat dit met mij (mijn lichaam) gaat doen.
Ook ERVARINGEN INZAKE INVLOED OVERGANGSKLACHTEN OP MEDICATIE/KLACHTEN SCHILDKLIER zijn van harte welkom.

Tevens ben ik verrast dat de volgende keer dat ik bloed moet prikken alleen de TSH en FT4 zijn aangekruist. Bij het gebruik van CYTOMEL is de WAARDE VAN T3 TOCH OOK BELANGRIJK?

Alvast super bedankt Demiri

Kiek

Re: Advies gevraagd bij afbouwen overdosering cytomel

Bericht door Kiek »

Welkom Demiri!

Je vragen zijn duidelijk.
Je omschrijving van je hoeveelheid Cytomel begrijp ik niet goed.
Hoeveel microgram Cytomel gebruik je?
en de cytomel te verlagen naar 0,25 mcg i.p.v. 12,5 mcg) en om 17.00 uur nogmaals 0,25 mcg cytomel te slikken.
Gebruik je een tabletje Cytomel van 25 microgram, en verdeel je het pilletje over de dag?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Demiri

Bericht door Demiri »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie. De nieuwe dosering cytomel die ik vermeldde klopt inderdaad niet.

Ik gebruikte tot januari 2020 25 mcg cytomel verdeeld over de dag, 12,5 mcg om 7.00 uur tegelijk met de inname van 62,5 mcg thyrax. Om 14.00 uur slikte nogmaals 12,5 mcg cytomel.

Vanaf januari 2020 om 7.00 uur 12,5 mcg cytomel én 75 mcg thyrax. Verder over de dag niets meer.

Nu zou ik moeten beginnen met de nieuw voorgeschreven dosering:
om 7.00 uur 87,5 mcg thyrax + 2,5 mcg cytomel en om 17.00 uur nogmaals 2,5 mcg cytomel. Hiervoor heb ik ook een nieuw recept gekregen voor cytomel voor tabletten van 5 mcg i.p.v. 25 mcg.

Hopelijk is het zo duidelijker.

Met vriendelijke groeten,

Demiri

Kiek

Bericht door Kiek »

Hoi Demiri,

Jaren geleden heb ik ook jaren Cytomel geslikt, in allerlei doses.
Ik heb veel geleerd over T3 in die periode.
En later pas begrepen hoe de werking van de schildklierhuishouding op Cytomel reageert.

Je hebt de volgende waarden met 75 µg levothyroxine + 12.5 µg Cytomel:
TSH 0.06 - FT4 12 - T3 2.5.
Je waarden lijken geprikt te zijn kort nadat je je pillen innam.
Klopt dit?

Om weer normale waarden te krijgen, doe je het best om de Cytomel te laten staan, en je levothyroxinedosis niet te verhogen.
Het resultaat is dat je FT4 vanzelf stijgt, en je TSH wonder boven wonder ook stijgt.
Zolang je Cytomel slikt wordt het niveau van je FT4 namelijk tegengehouden.

Over 14 dagen heb je al het uiteindelijke resultaat hoe je bloed hierop reageert.
Dat scheelt weer een maand.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Demiri

Bericht door Demiri »

Hoi Kiek,

Wederom bedankt voor je snelle reactie.

Het moment van prikken was rond 12 uur, terwijl ik 's ochtends vroeg mijn medicatie had ingenomen.

Ik heb pas halverwege augustus een nieuwe afspraak in het ziekenhuis.
Bedoel je dat ik al eerder bloed zou moeten laten prikken. Hoe ga ik dit communiceren met de behandelend arts (dat ik al eerder bloed wil laten prikken en de cytomel niet in ga nemen?

Klopt het dat T3-waarde niet langer van belang, als ik de cytomel niet meer zou gaan slikken?

Demiri

Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Demiri,

Het tijdstip van prikken is belangrijk.
Het best is om voor inname van schildklierhormonen je TSH/FT4 te laten prikken.
Daarom: 's ochtends vroeg- nuchter- zelfde lab. Neem je pillen mee, en slik ze zodra je bloed hebt laten prikken.
Zodra je 's ochtends je pillen hebt geslikt, ontstaat er de eerste uren een turbulentie van veranderingen in je bloed. Stijgingen en dalingen.
Je wilt het laagste niveau van je FT4 te pakken krijgen.
En dat is dus 24 uur na je laatste pillen.
Dan krijgen je waarden betekenis.

Je hebt nu in ieder geval een uitgangswaarde van T3 mét Cytomel.
Je FT3 is nog interessanter, want dat is het uiteindelijke doel van je schildklierhormonen.
Je FT3 zal altijd proberen op dezelfde hoogte te blijven. Die wiebelt maar een klein beetje.
Die is niet zo veranderlijk als bijvoorbeeld de TSH, de FT4 of de T3.

Misschien is je huisarts genegen om tussendoor een TSH/FT4 te laten bepalen?
Misschien met een FT3 erbij?

Met vriendelijke groet,
Kiek

Demiri

Bericht door Demiri »

Hallo Kiek,

Ik heb alles nog eens laten bezinken en zou je nog een paar vragen willen stellen.

1. Waarom is het niet nodig om af te bouwen?
2. Klopt het dat je adviseert om de cytomel niet meer te slikken, omdat anders mijn TSH niet gaat stijgen?
3. Er zijn mensen die wel baat bij cytomel hebben (ik dacht dat ik hiermee al die jaren goed te hebben gefunctioneerd), wat is de verklaring dat zij wel goede ervaringen hiermee hebben?
3. Heb je advies hoe ik ik ga communiceren met mijn behandelend arts dat ik geen cytomel heb geslikt?

Bedankt voor de tip om via mijn huisarts bloed te laten prikken.

Wel bijzonder dat geen enkele arts ooit geadviseerd heeft om nuchter bloed te laten prikken. Nu ik kennis heb gekregen van dit forum, zie ik dit overal staan.

Demiri

Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Demiri,

Afbouwen is zinloos.
Dat komt door het gedrag van de stof T3/triiodothyronine.

Elke keer als je T3 slikt (halfwaardetijd van 21 uur) krijgt je hypothalamus een mep.
De hypothalamus zorgt door afgifte van TRH voor de juiste instelling van je FT4.
Dan pas kan het weefsel in je lijf naar behoefte de juiste hoeveelheid FT4 omzetten in T3.

Bij Cytomel gebeurt het andersom: het weefsel krijgt ongevraagd en dus ongestructureerd een hoeveelheid T3 opgedrongen.
Hoe komt dat?
Na je T3-pil komt de TRH uit je hypothalamus op onvoldoende niveau om de hypofyse (TSH) voldoende te stimuleren. Het niveau van je TSH blijft daardoor laag.

Omdat het weefsel ongevraagd en dus ongestructureerd een hoeveelheid T3 opgedrongen krijgt, wordt je FT4 als verdedigingsmechanisme razendsnel in inactieve stoffen omgezet en afgevoerd..

Het klopt dat het beter is om je TSH normaal te laten functioneren. Je krijgt een duidelijk overzicht van de situatie.
Er zijn wel uitzonderingen, zoals bij schildklierkanker, waarbij het noodzakelijk is om de TSH laag te houden, zodat eventueel achtergebleven schildklierweefsel na operatie inactief blijft.
Dat wordt geregeld met levothyroxine, omdat Cytomel veel te wiebelig is in je lijf.

Ik hoop dat in de toekomst een pil gemaakt wordt waarin een combinatie van langzaam vrijkomende T3 in een min of meer natuurlijk tempo, zoals de schildklierhuishouding dat van nature doet. Zonder pieken en dalen. Samen met een pil met levothyroxine.

Dokters weten niets over de dynamiek van schildklierhormonen.
Het staat niet in hun richtlijn, en dus wordt die kennis niet gebruikt.

Ik denk niet dat je arts de Cytomel heeft opgedrongen.
Het slikken van Cytomel is geen standaardadvies.

Succes!
Kiek

Demiri

Bericht door Demiri »

Hoi Kiek,

Super bedankt voor de uitgebreide toelichting en uitleg.

Het klopt dat deze arts dit niet heeft voorgeschreven, maar dat dit in het verleden in onderling "overleg" is gegaan. Ik ging er vanuit dat de arts die mij deze dosering voorschreef hier verstand van had.

We gaan het zien, ik ben heel benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren. Ik zal je op de hoogte houden.

Demiri

Plaats reactie