Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Rosan, je TSH duidt toch nog steeds op meer dan tevredenheid van je hypofyse?
Als er een jodiumprobleem zou zijn, zou het niet lukken om zoveel schildklierhormoon aan te maken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

klopt, omdat de t3 dus goed is. Maar de t4 niet... die een extra jodium nodig heeft. En dat is het hormoon dat de placenta passeert voor de ontwikkeling van de baby. Maar goed ik volg de endocrinoloog en zal voor nu niks slikken aan levothyroxine.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Dus je hebt een relatief lage FT4 met een relatief verlaagde TSH.
Volgens de spelregels van de bewegingen van de schildklierhuishouding
heeft de hypofyse dan een ietsje lagere TRH-instelling gekregen vanwege de ietsje hoog-normale FT3.
Daarom is je FT4 naar een lagere instelling gebracht.

Baby maakt nu zelf de schildklierinstelling naar behoefte in orde.
En bewaart wat nodig is.
En gooit het teveel vlot weg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

rosan schreef: 15 nov 2021, 09:35
Suze87 schreef: 14 nov 2021, 16:08 Dank voor jullie felicitaties!
Ik heb 19nov weer een prikafspraak maar misschien bel ik op om het nog iets eerder te doen. De afspraak met de spec is pas weer 30 nov..
Rosan, gaan de controles bij jou via de verloskundige of gynaecoloog?
Ik loop bij de gynaecoloog. Ivm de schildklierproblematiek en medicijngebruik. Zal jij ook wel hebben toch?
De internist wilde inderdaad dat ik in de tweedelijn door de gynaecoloog gezien zou worden. De gynaecoloog heeft vandaag echter gebeld en gezegd dat ik bij de verloskundige mag starten en indien de verloskundige het nodig acht zal zij mij doorsturen naar de gynaecoloog. Fijn dat ze op 1 lijn zitten... dus niet...
Maar goed ik hou me er maar aan vast dat ik me verder prima voel. Niet hyper of hypo en geen erge misselijkheid, hopelijk blijft het zo!
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

volgens mij is de consensus wel dat je bij gynaecoloog komt. Dat was mijn ervaring in ieder geval.
Ik ben benieuwd! Fijn dat je je goed voelt!!!
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

rosan schreef: 16 nov 2021, 15:03 volgens mij is de consensus wel dat je bij gynaecoloog komt. Dat was mijn ervaring in ieder geval.
Ik ben benieuwd! Fijn dat je je goed voelt!!!
[/quointernist heeft vandaag teruggebeld en overleg gehad met de gyn.
Deze gaf aan dat controles in principe bij verloskundige starten en dat de lijntjes met de verloskundigen en gyneacologen hier kort zijn en de verloskundige mij door kan verwijzen mocht het nodig zijn of mocht ik dat willen.
Vind het zelf wel fijn om bij de verloskundige te komen.
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Oeps, er was iets misgegaan met mijn antwoord bericht, excuses!
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

geeft niks, ik kan het lezen. Goed dat de lijntjes kort zijn. Vorige zwangerschap was ik bij de verloskundige, nu bij de gynaecoloog.
Ik vind het bij de gynaecoloog ook flink prettig hoor. Dus mocht dat toch de situatie worden, no stress :)
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Hoi Rosan,

Is er bij jou inmiddels nogmaals op antistoffen geprikt?
Hebben ze dit ook aan het begin vd zwangerschap gedaan?

Bij mij is er gister op geprikt. Het ligt aan de antistoffen of ik door mag bij de vk of naar de gyn moet.
Best spannend vind ik dat omdat je leest dat met name in het 3e trimester de antistoffen de placenta kunnen passeren en dan invloed kunnen hebben op groei en ontwikkeling. Heeft de gynaecoloog bij jou daar iets over gezegd over de risico's hiervan?
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Hi!
Mijn antistoffen zijn rond de 12 weken geloof ik nogmaals geprikt. Deze waren toen positief.
Ze worden nogmaals geprikt bij 30 weken, dus over iets meer dan een weekje. Inmiddels gebruik ik dus alweer een maand ongeveer geen PTU.
Ik verwacht dus dat mijn antistoffen niet meer positief zijn eigenlijk. Maar we gaan het zien. Ze hebben wel aangegeven dat als het positief is het kind meer in de gaten gehouden wordt tijdens/na de bevalling. Ik heb sowieso ook een groeiecho maar dat ivm betablokker gebruik.

Dit staat er in schildklier en zwangerschap pdf van NVOG:
Foetale-neonatale hyperthyreoïdie
De ziekte van Graves wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van autoantistoffen gericht tegen de
TSH-receptor in het bloed. Van belang is dat deze antistoffen de placenta kunnen passeren en de functie van
de foetale schildklier kunnen beïnvloeden. Indien de titer hoog genoeg is kan er een foetale en/of neonatale
hyperthyreoïdie ontstaan (ook hypothyreoïdie is mogelijk). Deze antistoffen kunnen bij de moeder in het bloed
aanwezig blijven, ook wanneer de hyperthyreoïdie door middel van behandeling met radioactief jodium of door
middel van operatie definitief bezworen is. Foetale neonatale hyperthyreoïdie is vrij zeldzaam (bij circa 1-5%
van alle zwangerschappen bij vrouwen met de ziekte van Graves),6
maar is toch belangrijk omdat er in circa
20% van de gevallen intra-uteriene vruchtdood optreedt. Foetale hyperthyreoïdie ontwikkelt zich pas in het
derde trimester, omdat pas dan de passage van de antilichamen door de placenta voldoende is, en omdat de
TSH-receptor bij de foetus pas na 20-25 weken functioneel is. Symptomen zijn groeiachterstand, foetale
tachycardie (meer dan 160/min.), decompensatio cordis en strumaontwikkeling bij de foetus.7-11 De
behandeling is moeilijk en bestaat uit het geven van schildklierafremmende medicijnen aan de moeder
(eventueel in combinatie met extra schildklierhormoon). Soms wordt de hyperthyreoïdie pas post partum
vastgesteld (neonatale Graves' hyperthyreoïdie). Deze vorm van neonatale hyperthyreoïdie is tijdelijk, daar de
maternale antistoffen tegen de TSH-receptor binnen 2-3 maanden door de neonaat geklaard worden.
Het is mogelijk om het risico van foetale-neonatale Graves' hyperthyreoïdie in te schatten door middel van
bepaling van de titer aan antistoffen tegen TSH-receptoren. Geadviseerd wordt om deze bepaling te laten
verrichten bij alle zwangeren met de ziekte van Graves in heden of verleden.7,812-14 De bepaling kan
plaatsvinden in het eerste of tweede trimester en moet, indien de titer verhoogd is, herhaald worden in het
derde trimester. Indien de uitslag van de antistofbepaling in het derde trimester meer dan 5-10 U/l is (bepaald
met de Dynotest Trac human, Brahms [1]) bestaat er een duidelijk verhoogd risico op foetale-neonatale
hyperthyreoïdie. Zo werd in een studie8
gevonden dat een antistoftiter van > 5 U/l een sensitiviteit van 100%
en een specificiteit van 76% voor neonatale hyperthyreoïdie had. Andere en oudere studies laten echter een
veel lagere specificiteit zien. Direct na de geboorte dient de neonaat door de kinderarts klinisch en
biochemisch gecontroleerd te worden met o.a. hormoonbepalingen in de navelstreng, direct post partum en op
dag 2 en 10 na de geboorte.
[1]) In Nederland de meest gebruikte assay

Het neemt vaak af in tweede trimester, is mij verteld.
Dus hopen dat het goed gaat allemaal!
Plaats reactie