Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Dankje voor de toelichting!
Ik hoop voor je dat de antistoffen nu negatief zijn maar die kans lijkt me dan ook groot inderdaad. Fijn dat je nu helemaal van de PTU af bent.
Laat je nog even weten als je de uitslag van de antistoffen hebt?

Groetjes!
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

ik hoop het iig heel erg. :)
ik zal het zeker laten weten.
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Zojuist de internist gebeld. Mijn antistoffen zijn negatief dus dat is fijn. Mijn tsh was 0.31 en t4 11.4. Zij wil de medicatie nu verhogen van 2x12,5mg naar 1x 25mg en 1x 12,5 mg. Zij geeft aan dat ze de tsh waarden het belangrijkst vindt. Over 4 weken weer bloedprikken.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Zou me in vroege stadium niet blindstaren op tsh. Deze gaat ook omlaag door hcg..
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

wat goed van de antistoffen overigens!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Als je meer informatie over dit onderwerp wilt, dan het volgende.

Eerst even de bekende mechanismen op een rij:

De hCG stijgt gedurende de eerste 3 maanden van de zwangerschap geleidelijk naar een maximum om daarna weer af te nemen.
De functie is om mee te helpen met de stimulering van de schildklier, buiten de gewone schildklierhuishouding om.
Dus de hCG is een onafhankelijke externe helper.

Een lage TSH van 0.3 mU/l in combinatie met een lage FT4 van 11.4 pmol/l geeft aan dat je beslist moet kijken naar de FT3.

In normale situaties verlaagt de FT3 gedurende de eerste 3 maanden van de zwangerschap.
Daarna komt de FT3 langzamerhand gewoon weer terug.
Een lagere FT3 zet de instelling voor de FT4 naar een hogere waarde om ervoor te zorgen dat gedurende de eerste drie maanden de hoeveelheden FT4 voor de placenta voldoende zijn.

Suze, nu verhoogt je endocrinoloog de PTU.
Dat betekent twee dingen:
1. de werking van je schildklier wordt beperkt in de productie van de FT4.
2. het deiodinase-mechanisme remt de omzetting van FT4 naar FT3. (dat is prima)

Het belangrijkste effect van de PTU-verhoging is in jouw geval een ongewenste verlaging van de FT4-productie van je schildklier. Baby snoept juist heel graag van deze FT4-bron. Dat is goed voor de foetus.
De PTU werkt weer prima om te voorkomen dat de gewenste FT4 wordt afgebroken naar ongewenst FT3. Want die FT3 moet nu juist naar beneden.
Om de schildklierremming voor baby te compenseren zou je dus wat extra levothyroxine (=T4) kunnen gebruiken.

Het is een vorm van evenwichtskunstenarij.
Als je voldoende vaak meet, raak je het spoor niet kwijt.
Dus vaker naar het lab en vergelijken met de vorige waarden.
Steeds weer FT4, FT3 en TSH.

Als je alleen de TSH als leidraad neemt, dan verdwaal je.

Literatuur: auteurs als Glinoer, Lechan and Fekete, Joao Pedro Werneck-de-Castro, en Bianco hebben over de deiodinase mechanismen tijdens de zwangerschap geschreven. En ook over de schildklierhuishouding in het algemeen.
De kunst in nu juist om al die stukjes informatie met elkaar in verband te brengen.
Dan vormt het een logisch geheel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Ik snap inderdaad dat die t4 best laag is.. de normaalwaarden liggen tussen 9-24 of is dat bij zwangerschap anders?
Ik vind het alleen heel moeilijk om mijn internist tegen te spreken... weet ook niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken.
Extra levothyroxine is denk ik geen optie omdat het met PTU echt titratie is en dus geen combinatietherapie...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Bij zwangerschap is dat inderdaad anders. De FT4 is dan de eerste periode (ca. 3 maanden) hoger dan je gezonde/normale schildklierhuishouding.

Dus PTU doet inderdaad twee dingen:
- de gewenste: namelijk het verlagen van de omzetting van T4 naar T3.
- en de ongewenste bijwerking in deze situatie: namelijk het verlagen van je FT4-productie uit je schildklier.

Per saldo schiet je dan weinig op met een verhoging van de PTU.
Dus stel dat je PTU verhoogt, dan zou je het tekort aan FT4 tijdelijk kunnen aanvullen met levothyroxine, bijvoorbeeld een paar weken met 50 µg. En een beetje vaker prikken om het verloop te volgen. Bijvoorbeeld iedere week. Tientje per keer.
Want als het lukt om de FT3 naar beneden te krijgen, dan zal die lage TSH ook wel weer naar hogere waarden gaan.
Ondanks de toegevoegde levothyroxine.
Het lijkt paradoxaal, maar dit is nou eenmaal de diepere werking van de schildklierhuishouding.
De hypothalamus die regelt dat allemaal op de achtergrond.

Deze informatie is bedoeld om je meer achtergrond te geven over je schildklierwaarden, en over de werking van de fysiologie van de schildklierhuishouding.

Natuurlijk moet je alles doen in overleg met je behandelaar.
Je kunt vragen stellen over het resultaat van de PTU voor je toch al lage FT4.
Baby houdt wel van FT4, maar niet van FT3.
Dan is de vraag voor de internist:
Hoe houd ik mijn FT3 laag, en mijn FT4 op voldoende-goed peil?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Je kan vragen t3 bij te prikken en dat ophogen nu voor je niet goed voelt ivm t4 die aan lage kant is. Dat je het liever even aankijkt. Je hebt gewoon mogelijkheid tot vragen en discussie hoor. Doe ik ook. Uiteindelijk zijn zij meer experts, maar je mag best meedenken
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Prikken op de vrije T3 (FT3) geeft dan meer informatie.

De hypothalamus reageert op de FT3. Niet op de T3 (totale T3). De T3 is de inactieve aanwezige voorraad.
Nu wordt verondersteld dat je FT3 aan de hoog/normale kant zal zijn, omdat de TSH laag is in combinatie met de lage FT4.

Want hoe meer FT3 -> hoe minder TRH -> hoe lager de TSH en FT4.

En het is juist die combinatie- lage TSH en lage FT4 -die je doet afvragen hoe laag die FT4 nou nog moet gaan om eens een beetje behoorlijke TSH te laten zien.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie