Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Hi,
Ik was benieuwd of hier iemand zwanger is (geweest) terwijl onder behandeling met schildkliermedicatie zoals strumazol of PTU.
Hoe is dit verlopen? Hoe heb je dit ervaren? Was het moeilijk om ingesteld te blijven? Hoe voelde jij je tijdens de zwangerschap? Kon je tijdens de zwangerschap stoppen met de medicatie? Stond je onder controle bij verloskundige of gynaecoloog? Werden er veel extra tests gedaan? En wat dan bijvoorbeeld?
Veel vragen..Vorige keer was ik zwanger toen het goed ging. Maar nu is mijn graves inmiddels terug.. Ik twijfel nu tussen weer proberen in remissie te raken (wat nog lang zal duren, gezien gestart met medicatie in maart), of toch beginnen terwijl aan de PTU. Een definitieve oplossing ben ik nog niet klaar voor.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

niemand? :-)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door laura »

Hoe gaat het Rosan?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Het gaat goed. Over een week weer bloedprikken waarbij ze ook mijn antistoffen gaan checken. Als deze negatief zijn ga ik proberen te stoppen (terwijl ik pas gestart was in maart). Als ze positief zijn weet ik nog niet of ik het ook probeer te stoppen. Mocht ik niet in remissie gaan ga ik terug op de oude dosis PTU en dan proberen zwanger te worden heb ik besloten. We gaan het zien
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Hey,

Hoe gaat het nu? Ik zit in een soortgelijke situatie... ben sinds oktober gestart met Ptu en heb ook een kinderwens. In januari bevallen van een gezonde dochter, Graves was toen nog niet geconstateerd.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Ik ben inmiddels sinds eind oktober gestopt met de ptu. Dat betekent dat ik van half maart tot eind oktober ptu heb geslikt. Eigenlijk dus te kort voor wat ze normaliter doen. Voordat ik echt ga beginnen met proberen ga ik weer controleren of de graves niet terug is... Voor de zekerheid. Ik heb soms het gevoel dat het zo is, maar aan de andere kant speelt er ook zo veel nu dat ik het niet zeker weet, het kan ook stress zijn. Ik wil zo snel mogelijk gaan proberen, zodat de graves minder kans heeft om terug te komen, ik ben echter afhankelijk van donor.. Anders was ik al begonnen.

Hoe gaat het bij jou? Ben je nu stabiel op de ptu?
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Ik ben zwanger :-). Nog maar heel pril pril pril. Ik ben er net achter. Ik heb meteen vandaag mijn waardes laten prikken. Ik ben benieuwd. Laatste keer (anderhalve week geleden) was FT4 19 (komt van 29 af) en mijn TSH nog onmeetbaar...
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Ik gebruik nu 3x 50 mg PTU per dag
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Mooi bericht, Rosan! Gefeliciteerd!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

dankje! Gister dus geprikt
TSH onmeetbaar, FT4 18.2
Ik kom in de buurt dus.. Mijn TSH ideaalwaarde ligt tussen 1 en 1.5, en FT4 15 ofzo.
Maandag een afspraak in het ziekenhuis staan bij de endocrinoloog om het een en ander te bespreken. Ben benieuwd wat ze met mijn dosis willen doen..
Plaats reactie