Schildklier doet gekke dingen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Amber_25 »

Hallo allemaal,
Ik slik nu een jaar Levothyroxine, maar mijn waardes blijven schommelen.

10-3-2020 : ft4 15,5 en tsh 4,9 met 25mg
29-6-2020 : ft4 26,6 en tsh 0,01 met 50mg
23-9-2020 : ft4 13,4 en tsh 16 met 38,75mg

Het gekke is dat ik nu niet die klachten heb die ik begin dit jaar wel had. Die extreme vermoeidheid enzo.

Hoe is dit te verklaren?
Ik moet nu weer terug naar 50mg.

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Kiek »

Hallo Amber,

Je schildklier lijkt nu door een actieve thyreoïditis roeriger tijden door te maken dan vorig jaar: na een mild tekort heb je zo nu en dan stukjes schildklierweefsel die ongestructureerd teveel FT4 aanmaken/uitstorten, afgewisseld met wederom een periode van een tekort aan FT4, omdat je onevenwichtige schildklierweefsel zich niet kán laten leiden door de opdrachten van de TSH.
Dat past bij een actieve thyreoïditis.

Maar een levothyroxine-hoeveelheid van 25 of van 38.75 µg of 50 µg brengt niets positiefs teweeg.
Het zorgt slechts voor extra onrust van je schildklierhormonen over 24 uur door de extra wiebelende TSH.
Je slikt een pilletje -> je TSH gaat omlaag -> waardoor minder stimulatie van de toch al suffige schildklier. Na een paar uur gaat de TSH weer omhoog, in de hoop dat je schildklier zich gestimuleerd voelt.
Je kunt dan beter niets slikken.
Dat voelt beter dan die opgedrongen TSH-onregelmatigheden veroorzakende pruttelhoeveelheidjes µg.

Je had eigenlijk nog beter een levothyroxine-vakantie kunnen inlassen, begeleid door b.v. maandelijks TSH/FT4.
Die levothyroxine is niet de veroorzaker van je labwaardenwisselingen [24 uur na je laatste pillen].

Je hoeveelheid van je huidige 50 µg veroorzaakt dus ook al weer onrust van je schildklieruitscheiding.
Hoe leg je die onruststoker plat?

Door een start met minstens 75 µg.
En over 6 weken prikken.
Aan je waarden te zien lijkt je doel een FT4 van tegen de 18 pmol/l te zijn, waarbij een TSH van ruim 1 mU/l.

Met vriendelijke groet,
Kiek

(PS: heb je tussen maart 2020 en juni 2020 lab laten doen?)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Amber_25 »

Allereerst excuus voor mijn late reactie.

Dankjewel dat je de tijd hebt genomen om zo'n uitgebreid antwoord te typen.
De verklaring van de huisarts was dat mijn schildklier waarschijnlijk nu pas echt traag gaat worden. Ruim een jaar geleden weken mijn waardes iets af (voor de huisarts nog binnen de norm) en testte ik positief op anti-tpo. Ik mocht toen bij wijze van test proberen of levothyroxine ervoor zorgde dat ik me beter ging voelen. De huisarts+internist geloofden niet dat mijn klachten werden veroorzaakt door de afwijkende schildklierwaardes. Ik ging me echter wel beter voelen toen ik levothyroxine ging slikken.

Stukje geschiedenis voor de duidelijkheid:
Februari 2019 - Ths 3,7 en fT4 13,9
Juli 2019 - tsh 4,4 en fT4 16,5
15-10-2019 - tsh 5,7 en ft4 14,1 + anti-tpo positief
Toen kreeg ik eindelijk medicatie, 25mcg

Thyreoïditis is een schildklierontsteking, lees ik op internet. Waarom denk je dat? Wat veroorzaakt dat? En is daar wat aan te doen?

5 november heb ik weer bloed laten prikken:
ft4 14,8 en tsh 5,9 met 50mcg
De laatste maanden ben ik een paar kilo aangekomen en ik voel me qua energie ook echt niet fantastisch. De huisarts zegt echter: prima waardes, ga zo door...

Tussen maart en juni heb ik niet laten prikken nee.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Kiek »

Hallo Amber,

Een thyreoïditis is inderdaad een soort schildklierontsteking.
Je antistoffen zorgen voor gerommel in het schildklierweefsel, waardoor onregelmatigheden in de werking.
Een gezonde schildklier staat onder streng bestuur van orgaantjes (hypothalamus en hypofyse) in je hersenen. Dat bestuur houdt toezicht over de productie en export van de schildklierhormonen.
Antistoffen kunnen dit strak georganiseerde systeem in de war sturen.

Soms lossen stukjes ontstoken schildklierweefsel hun voorraadje schildklierhormoon, met als gevolg een tijdelijk verhoogde FT4 en met een verlaagde of zelfs onderdrukte TSH in je bloed.
Of soms is er sprake van meerdere soorten antistoffen met ieder een eigen dwarsige werking op de schildkliercellen.
Afwisselend hypo en hyper. Heel lastig en uiterst vermoeiend, zulke afwisselende hoeveelheden...
Er bestaan nog geen pillen om dit soort antistoffen te elimineren.

De huisarts en internist die klachten ontkennen bij zulke waarden, hebben geen notie van de praktische gevolgen.
Je moet maar denken dat ze niet overal verstand van kunnen hebben.
Blijkbaar is de schildklier niet een van hun hobby's.

Van je waarden heb ik een curve gemaakt.
Je set point, het evenwicht van FT4 en TSH dat bij je waarden in gezonde toestand hoort, komt in de buurt van een FT4 van tegen de 18 pmol/l met een TSH van ruim 1 mU/l.
Je kunt dit min of meer beschouwen als streefwaarden.
Daarvan zit je nog een eind.

Dus logisch dat je klachten hebt.
Je hebt minder energie, zowel in je spieren en je organen, als in je hoofd.
Vraag je huisarts een verhoging.
Die heb je hard nodig.

En laat je altijd prikken in de vroege ochtend, zonder levothyroxine in je maag, minstens 24 uur na je laatste levothyroxinepil. In hetzelfde lab.
Het is het moment met de minste FT4-TSH-dynamiek in de bloed.

Hou je haaks!
Kiek

15.50 4.90
13.40 16.00
14.10 5.70
16.50 4.40
14.80 5.90
26.60 0.01
Bijlagen
AmberNov2020.jpg
AmberNov2020.jpg (40.26 KiB) 2552 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Amber_25 »

Ontzettend bedankt!! Dat maakt een hoop duidelijk.

Morgen ga ik meteen de huisarts bellen.

Ik laat altijd nuchter prikken, zonder medicatie. Meestal tussen 8:30 en 9:00
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Amber_25 »

Zou iemand met me mee kunnen kijken?
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar wat betreft mijn waardes. Ik blijf medicatie ophogen, maar mijn tsh lijkt te blijven stijgen.
Ik prik elke keer nuchter (ook geen medicatie) rond 8:45.
De tijd waarom ik mijn medicatie inneem wisselt van 8:00-11:00. Ik eet na een half uur/uurtje iets zonder zuivel of koffie. Ik drink koffie na anderhalf uur/twee uur. Ik let op met sojaproducten. Ik eet alleen af en toe iets met sojasaus.
Qua supplementen neem ik magnesium, zink, vit D, vit C en teunisbloemolie. Magnesium en zink neem ik 's middags, dus ruim na de levothyroxine.
Is er iets wat ik verkeerd doe?
Qua vermoeidheid gaat het wel een stuk beter. Ik kan weer gewoon een lange wandeling maken zonder uitgeput te zijn. In plaats van haast nog te moe zijn om naar de wc te gaan.

...-02-2019 ths 3,7 en fT4 13,9
...-07-2019. tsh 4,4 en fT4 16,5
15-10-2019 tsh 5,7 en ft4 14,1 + anti-tpo positief
Gestart met medicatie
10-03-2020 tsh 4,9 en ft4 15,5 met 25mg
29-06-2020 tsh 0,01 en ft4 26,6 met 50mg
23-09-2020 tsh 16 en ft4 13,4 met 38,75mg
05-11-2020 tsh 5,9 en ft4 14,8 met 50mcg
02-02-2021 tsh 3,3 (ft4 niet gemeten) met 62,5mcg
75mcg medicatie vanaf 02-03-2021
27-05-2021 tsh 2,2 en ft4 18,4 met 75mcg
13-12-2021 tsh 2,8 en ft4 17,7 met 87,5mcg
11-03-2022 tsh 3,7 en ft4 17,3 met 100mcg
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Amber_25 »

Ik slik trouwens antidepressiva (citalopram). Dat ben ik sinds eind januari aan het afbouwen. Wellicht dat dat nog belangrijk is om te vermelden?
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Amber_25 »

Ik heb de huisarts gebeld, maar die zegt: 'Waarden zijn goed, over een half jaar weer prikken.'
Het huilen staat me nader dan het lachen. Ik voel me zo niet gehoord wat betreft mijn schildklierklachten.
Vermoeidheid en zware benen worden ook weet meer. Watten in mijn hoofd..
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door Amber_25 »

Ik zit mijn bericht na te lezen en ik zie dat ik een fout heb gemaakt in de hoeveelheid medicatie die ik slikte tijdens de laatste twee keer bloedprikken. 87,5mcg moet 81,25mcg zijn en 100mcg moet 87,5mcg zijn. Ik kan mijn bericht helaas niet meer aanpassen.
Ik twijfel om naar 100mcg te gaan.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier doet gekke dingen

Bericht door laura »

Amber_25 schreef: 11 mar 2022, 19:08 Qua supplementen neem ik magnesium, zink, vit D, vit C en teunisbloemolie. Magnesium en zink neem ik 's middags, dus ruim na de levothyroxine.
Is er iets wat ik verkeerd doe?
Is er een reden dat je die supplementen slikt?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie