Release-studie

Graag met vermelding van de bron
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Release-studie

Bericht door Kiek »

Als je niets over je eigen kwaal weet, hoe word je dan geholpen?
Op dit forum wordt onder meer gezocht naar de betekenis van waarden. En het vinden van antwoorden.
Daarin ben ik geïnteresseerd.

Belangrijke onderwerpen zijn dan de achtergronden van gemeten FT4-TSH-waarden:
- waar zijn ze gemeten?
- onder welke omstandigheden?
- met welke apparatuur?
- bestaat er literatuur over de verschillende meetmethoden? Ja, over de nauwkeurigheid en de afwijkingen van nieuwe methoden.
- hoe worden deze afwijkingen geïnterpreteerd?
- etcetera

Allemaal zaken die onze behandelaars ons niet kunnen vertellen.
Omdat ze dat niet weten.
Het is een ander vakgebied.
Dus hoeven ze dat ook niet te weten.
Daarom het schrale 'binnen of buiten' de referentiewaarden.

Inmiddels weten we op het forum wel dat deze achtergrondkennis van grote invloed is op de beoordeling van de waarden, en dus op de interpretatie ervan.

Dit is een ander onderwerp dan hoe ik het voor elkaar krijg om bij mijn huisarts naar believe een labformulier toegeschoven te krijgen.
Antwoord:
Ik krijg dit ook niet meer voor elkaar. Dus ik speel binnen de marges van de halfjaarlijkse controle-mogelijkheden. Halfjaarlijks, omdat ik voor een andere kwaal eveneens gecheckt word. De ene keer een paar dagen zonder levothyroxine, en vervolgens in den blinde mijn dosis weer opppakken. En een volgende keer een gefundeerde controle over de gebruikte dosis.

Dat ik op het forum uitgebreid schrijf over restwerking met slechts 3 metingen in de week, geeft het scala aan van mogelijkheden om meer te weten te komen over je schildklierstatus.
Wees nieuwsgierig, en leer de betekenis van je waarden!
Dat is belangrijk om niet meer machteloos en zonder argumenten voor je behandelaar te staan.
Zo zie ik het.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Release-studie

Bericht door Kiek »

In Nederland wordt niet gewerkt met het set point.
Heel voorzichtig wordt in NL serieus nagedacht over de betekenis van het set point.
En de toepassing en effecten ervan.

Wereldwijd zijn er al jarenlang verschillende onderzoeksgroepen bezig met het onderwerp set point.
Dat zijn altijd weer dezelfde mensen.
Men heeft daarover de wildste fantasieën, waarbij de statistiek de grootste rol speelt.
Men fröbelt er dus lustig op los.

De belangrijkste basis blijft de fysiologie en de labwaarden die daarbij horen.
Het lastige is dat fysiologie geen kernvak is van de behandelaar.
En men onderzoekt niet de samenhang van de waarden, maar de boven- en onderkant van de referenties.

Bij TRUST wilde men een speciale referentierange maken.
Dan had men reden om ze uit te sluiten van behandeling.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Release-studie

Bericht door laura »

Inmiddels van iemand gehoord die is uitgenodigd voor de Release-studie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Release-studie

Bericht door laura »

Effecten van stopzetting behandeling met levothyroxine bij oudere volwassenen

Gebruik van schildklierhormoon optimaal? Veel ouderen gebruiken tabletten met schildklierhormoon: levothyroxine. Deze behandeling is meestal levenslang. Vraag is of alle ouderen optimaal behandeld worden. Met het ouder worden zou het lichaam minder levothyroxine nodig hebben en zou de kans op overbehandeling mogelijk stijgen (TRUST). Soms geldt de oorspronkelijke indicatie niet meer. Daarnaast leidt behandeling op latere leeftijd niet altijd tot betere gezondheid.

Effects of discontinuation of levothyroxine treatment in older adults: a self-controlled study
Project ZonMW: met inhoud van het project en projectgegevens
Geen behandeling bij subklinische hypothyreoïdie?!
Schildklierforum

Doel Het verbeteren van behandeling van schildklierstoornissen bij 60-plussers die levothyroxine gebruiken: onderzoeken welke deelnemers levothyroxine geleidelijk kunnen afbouwen en stoppen met behoud van gezondheid, welbevinden en normale schildklierfunctie.

Werkwijze Onder begeleiding van de eigen huisarts wordt bij 360 deelnemers van 60 jaar en ouder levothyroxine stapsgewijs afgebouwd onder controle van de schildklierfunctie. Niet iedereen kan meedoen: bijvoorbeeld als de schildklier is verwijderd, bestraald of behandeld met radioactief jodium.

Patiëntenperspectief Op het Schildklierforum wordt aandacht gevraagd voor dit niet onderbouwde experiment op ouderen dat maar liefst 4,5 maand moet duren! Een belangrijker onderzoeksvraag is: door wie, wanneer en waarom de levothyroxine bij ouderen wordt voorgeschreven? Wat waren de diagnostische criteria? Bestaan die nog wel? En waarom stapsgewijs afbouwen? Dat terwijl in één keer stoppen gevolgd door prikken tsh en fT4 na één week ook werkt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie